Bridgestone -15 SZÁZALÉKKAL RÖVIDEBB FÉKÚT, AMI ÉLETEKET MENTHET

Rate this post

Bridgestone: a prémium abroncsok átlagosan 15%-kal jobb teljesítménymutatókkal bírnak, mint az olcsó abroncsok

nedves útfelületen 15%-al rövidebb fékúton áll meg

A prémium abroncsok átlagosan 15 százalékkal jobb teljesítményre képesek a legfontosabb mutatók, így a féktávolság, a tapadás, vagy a kormányozhatóság szempontjából, mint az olcsó, „budget” abroncsok – derült ki a Bridgestone éves tájékoztatóján.

A prémium abroncsok nemcsak téli körülmények között teljesítenek jobban, de több vizet is kiszorítanak a gépkocsi alól és így megakadályozzák az aquaplaning, vagyis felúszás kialakulását. Habár a magyar autóvezetők jellemzően az árra helyezik a hangsúlyt, mégis megéri prémium gumit választani, mivel a vészfékezéshez hasonló, kritikus közlekedési szituációkban a minőségi és a budget abroncsok közötti különbség méterekben mérhető.

Noha szeptember végén továbbra is kellemes és napos időjárásban van részünk, az ősz beálltával a magyar sofőröknek hamarosan hidegebb napokkal, hűvösebb éjszakákkal és egyre több esővel, vagyis nehezebb közlekedési körülményekkel kell majd számolniuk. Noha a téli abroncsváltás ajánlott időpontja, a napi középhőmérséklet 7°C alá való süllyedése még messze van, az abroncsváltás során a magyar sofőrök egy kulcsfontosságú szempontot gyakran figyelmen kívül hagynak: prémium abroncsot válasszanak-e, vagy olcsókategóriás, úgynevezett „budget” abroncsokat?

A kérdést érdekes kontextusba helyezi, ha összehasonlítjuk az európai és a magyar abroncs eladási statisztikákat. Becslések szerint Európában évente kb. 250 millió gumiabroncsot értékesítenek, és a statisztikák szerint az európai autóvezetők 56,5%-a választ prémium abroncsot, 25,5%-uk középkategóriás gumikon vezet és csupán 18%-uk vásárol budget kategóriás abroncsot.

A több mint 2,8 millió darabszámú hazai gumiabroncs piac más arányokat mutat: a magyar sofőrök 30%-a választ prémium gumikat, további 30%-uk középkategóriás abroncsokat vásárol, míg 40%-uk budget kategóriás, olcsó gumikat vesz. Noha a budget abroncsok kielégítő teljesítményt nyújtanak egy bizonyos pontig, de a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelkedő szituációkban a prémium abroncsoknak nincs párjuk.

 

Senki nem szeretne „csak egy kicsit később” megállni

Vészfékezés során kulcsfontosságú kérdés, hogy milyen rövid fékúton áll meg az autónk. A vészfékezéshez hasonló, kritikus közlekedésbiztonsági szituációkban gyakran nem métereken, hanem centimétereken múlhat a saját és utasaink biztonsága, a velünk közlekedő többi autóvezető és gyalogos biztonságáról nem is beszélve. A közúti közlekedés során nem kapunk arra lehetőséget, hogy „csak egy kicsit később” fékezhessünk és álljunk meg, így érdemes alaposan végig gondolnunk, hogy miért is fizetünk kicsit többet a sokkal jobb prémium abroncsminőségért.

Az egyik legszembetűnőbb különbség a prémium és budget abroncsok között a nedves, vagy jeges úton való féktávolság hossza. Egy prémium téli abroncsokkal szerelt személyautó 60 km/h sebességről nedves útfelületen átlagosan 15%-al rövidebb fékúton áll meg, mint az olcsó abroncsokkal szerelt ugyanolyan személygépkocsi. A csúszós, jeges útfelületen a különbség még látványosabb: egy prémium téli abroncsokkal szerelt személyautó 40 km/h sebességről már 20%-al rövidebb fékúton áll meg, mint a budget abroncsokon fékező ugyanolyan gépkocsi.

„Amikor prémium abroncsot választunk, akkor nem a márkajelzést, hanem a legújabb fejlesztések szerint kialakított mintázatot és a legoptimálisabb abroncskeveréket kapjuk, amely a budget kategóriás opciókkal összehasonlítva átlagosan 15%-al jobb tapadást és 15-20%-al rövidebb féktávolságot jelent. Az európai tesztpályánkon végzett folyamatos tesztjeink során több alkalommal is egyértelművé vált, hogy a prémium gumik egyszerűen jobban teljesítenek nyári és téli körülmények között, valamint száraz és nedves úton egyaránt. Mivel a gumiabroncs a gépjármű egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttesttel, így a prémium abroncs egy hosszú távú befektetés önmagunk, családunk és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága szempontjából egyaránt”

– mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

Korcsolyapálya az utakon

Vezetési rutintól függetlenül, a legtöbb sofőrrel előfordult már legalább egyszer, amikor az autója nem reagált a kormánymozdulatokra és úgy tűnt, mintha önálló életre kelt volna. Ilyenkor a havas, vagy jeges úton tapasztalt élményeinkre gondolunk, azonban legtöbben elfelejtjük, hogy az ősszel is egyre gyakrabban előforduló zivatarok, vagy felhőszakadások során hirtelen lezúduló esőben is elveszthetik tapadásukat az abroncsok. Sokan a tapadás hiányát a nagy sebességgel bevett kanyarokban előforduló, hirtelen kormánymozdulatokkal járó kisodródásra gondolnak, azonban a kevésbé ismert aquaplaning, vagyis felúszás is ugyanilyen veszélyeket hordoz magában.

A felúszás kialakulásakor az abroncsok nem tudnak elegendő vizet kiszorítani a jármű alól. Egy kisebb esőben, amikor az utakra körülbelül 1 mm eső esik, egy 90 km/h sebességgel haladó személyautó első kerekein lévő abroncsoknak körülbelül 4-5 liter vizet kell kiszorítaniuk másodpercenként. Egy nagyobb esőzéskor, amikor körülbelül 1 centiméter víz kerül és ül meg az utakon, egy ugyanekkora sebességgel közlekedő személyautó első kerekein lévő abroncsoknak másodpercenként 45-50 liter vizet is el kell vezetniük.

A Bridgestone belső tesztjei szerint az olcsó abroncsok egy bizonyos sebességig kellő tapadást és vonóerőt biztosítanak; de vannak olyan budget márkák, amelyek magas sebességen már képtelenek a nagy mennyiségű víz kiszorítására, így a gépkocsi szinte minden figyelmeztetés nélkül, irányíthatatlanul „korcsolyázni” kezd az autóvezető alatt. A prémium abroncsok tervezési, kutatási és tesztelési fázisában pontosan ezeket a jelenségeket küszöbölik ki, hiszen az aquaplaning a legkritikusabb ponton jelentkezhet, így autópályán és nagy sebesség mellett is.

A Bridgestone azt ajánlja az autósoknak, hogy hosszabb utazások előtt mindig ellenőrizzék a profilmélységet is, és még jóval a jogszabályban meghatározott 1,6 mm minimum profilmélység elérése előtt cseréljék le gumijaikat, mivel 3 mm-es profilmélység alatt az abroncsok már jelentősen veszíthetnek teljesítményükből és így értelemszerűen nő az felúszás kialakulásának kockázata is.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Ezt olvasta már?

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

11 − hat =