Meddig új a gumiabroncs? – Egy bírósági ítélet!

5/5 - (1 vote)

Sok ember számára döntő fontosságú a kérdés: meddig lehet egy abroncsot használni? Mások számára az a kérdés: meddig új egy abroncs? Mint a gumiabroncsok szóvivője, számtalanszor kapok kérdéseket a gumiabroncsok életkorával, illetve ezzel összefüggésben az abroncsok eladhatóságával és használhatóságával kapcsolatban.

Előrelépést jelenthet ebben a témakörben az a bírósági ítélet, amelyet Német-országban a Krefeldi Bíróság 2003. december 1-én hirdetett ki egy abroncsperben (Aktaszám: 82 C 460/02). A keresetet 4 db 1999. év 37. hetében gyártott téli abroncs vásárlási árának visszafizetéséért nyújtották be, mely abroncsok a 2002. szeptember 18-i vásárláskor már valamivel öregebbek voltak 3 évnél.

A probléma oka

Mi okozza a problémát válaszadáskor? Az, hogy sem Magyarországon, sem Európában, sem máshol nincsen kötelező előírás vagy szabályozás az abroncsok korával kapcsolatban. Kötelezően csak a legkisebb profilmélység értéke van rendeletben előírva. Az abroncsok korával összefüggésben csak az gumiabroncs-gyártók kijelentéseit, állásfoglalásait, ajánlásait illetve a termékszavatossági előírásokat lehet figyelembe venni.

Egy bírósági ítélet

Előrelépést jelenthet ebben a témakörben az a bírósági ítélet, amelyet Német-országban a Krefeldi Bíróság 2003. december 1-én hirdetett ki egy abroncsperben (Aktaszám: 82 C 460/02). A keresetet 4 db 1999. év 37. hetében gyártott téli abroncs vásárlási árának visszafizetéséért nyújtották be, mely abroncsok a 2002. szeptember 18-i vásárláskor már valamivel öregebbek voltak 3 évnél.

A vételár visszafizetését a Bíróság elutasította. Ítéletében megállapította, hogy a visszafizetési igény csak akkor lenne megalapozott, ha a gumiabroncsok hibásak lettek volna. Ezt azonban a bizonyítási eljárás eredménye – a szakértői vélemény alapján – nem erősítette meg.

Az a körülmény, hogy az abroncsok az eladáskor vitathatatlanul valamivel öregebbek voltak 3 évesnél, még nem hiba, mert nem befolyásolja a közlekedési alkalmasságot.

A gumiabroncsok öregedési folyamata bizonyos anyagoknak (ezeket a szakma öregedésgátlóknak nevezi) az adagolása révén ellensúlyozható. Ezért lehet az abroncsokat több éven keresztül is szakszerűen raktározni, tárolni, anélkül, hogy azok az új gumiabroncs tulajdonságait elveszítenék. A több év, ahogy a szakértő a perben kifejtette, öt évet jelent. A Bíróság nézete szerint nem beszélhetünk arról, hogy az abroncsok alkalmazhatósága csökkent volna.

Az abroncsok raktározási ideje nem vezetett az abroncsok rövidebb élet-tartamához. Egy személygépkocsi abroncsnak az átlagos élettartama a járműn kb. 5 év. Ezzel szemben az ipar 10 évi közlekedési használhatóságot ad termékeire. Amennyiben a felperes az abroncs teljes futásteljesítmény kihasználja, akkor nem a kor miatt, hanem a lefutott profil miatt szűnik meg a közlekedési használhatóság.

A Bíróság megállapította, hogy azt az abroncsmodellt, amelyről itt szó van, még éppen úgy gyártják, mint 1999-ben. Ez okból sem lehet „öreg” abroncsról beszélni. Ennél a kérdésnél nyitva maradt az, hogy az abroncsot amiatt lehetett volna hibásként megvizsgálni, mert az az elődprofillal rendelkezett.

A Krefeldi Bíróság ítéletindokolása nagyon részletes volt, ám azt el kell ismerni, hogy egy bírósági ítélet nem jelent automatikusan kötelező ráhatást az általános joggyakorlatra. Bizonnyal fontos volt az is, hogy ebben a perben egy abroncs-kérdésekben járatos szakértő működött közre.

Új abroncs – öreg abroncs

A kifogástalanul gyártott és szakszerűen raktározott abroncsok nagy értékű gazdasági javak, amelyeket sok éven át használhatunk és használunk is. A jogi bizonytalanságok és szabályozatlanságok miatt nézzük meg, hogy mit ajánl abroncskor témakörben a német BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e. V. = Szövetségi Abroncskereskedők és Vulkanizáló-iparosok Szövetsége)?

A tudomány mai állása szerint

• az abroncsok 10 év elvi élettartammal rendelkeznek és
• előírás szerinti raktározásnál max. 5 évig megtartják teljes használati tulajdonságaikat, eladásuk és szerelésük műszakilag problémamentes.

Jogi szemléletmód alapján különbséget kell tenni a gyári új gumiabroncs és az új gumiabroncs között. Ezért a BRV szerint a
műszaki és jogi szempontok figyelembe- vételével
• gyári újnak tekinthetők az abroncsok 3 évig,
• újnak tekinthetők az abroncsok 5 évig és
• rövidebb ez a határidő, ha az abroncson döntő műszaki változtatást hajtanak végre vagy modellváltás történik

A BRV véleménye szerint a gépjárművekre vonatkozó határidők nem terjeszthetők ki minden további nélkül az abroncskor fogalmára. Az abroncsgyártásban
– eltérően az autóipartól – nincsenek kihangsúlyozott „modellfrissítések”, habár időnként kétségtelenül technikai változtatások vannak a felépítésben, a gumi-keverékben, a profilkivitelben. Egy több éven át – lényegében változatlanul – gyártott abroncsnál hosszú tárolás esetén sem tapasztalható műszaki károsodás.

Keveset használt járműveken levő abroncsok

Külön témát jelent a gumiabroncskor és a használhatósági idő vizsgálata az olyan gumiabroncsoknál, amelyek az ún. „álló”-járműveken, azaz a nem rendszeresen mozgó járműveken vannak. Az ilyen járművek a lakókocsik, lakóautók, pótkocsik, de közéjük számítható néhány speciális jármű is, mint pl. darus gépkocsik, speciális célú járművek és -pótkocsik, valamint a pótkerekek.

Azok az abroncsok amelyek ilyen, nem folyamatosan mozgó járműre vannak szerelve, gyorsabban öregednek, mint amelyeket folyamatosan használnak. Ennek több oka van. Ilyen ok lehet: állásidejük alatt nem törődnek az abroncsok légnyomásával (azok szép lassan leeresztenek), sokszor lefedve vagy beborítva tárolják ezeket a járműveket (nagyobb hőhatás éri az abroncsot), stb. Ezért ajánlott az ilyen abroncsokat használat előtt gumis műhelyben megvizsgáltatni.

A vizsgálat eredményétől függetlenül célszerű ezeket az abroncsokat 6 éves korig, legfeljebb azonban max. 8 éves korig használni, majd lecserélni.

Ezt olvasta már?

EV Ready technológia, amely az innováció ütemét hajtja

EV Ready technológia, amely az innováció ütemét hajtja

Most, az elektromos járművek széles körű elterjedésével a Goodyear innovációjának új fejezete lendületben van.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat + 4 =