Sok ember számára döntő fontosságú a kérdés: meddig lehet egy abroncsot használni? Mások számára az a kérdés: meddig új egy abroncs? Mint a gumiabroncsok szóvivője, számtalanszor kapok kérdéseket a gumiabroncsok életkorával, illetve ezzel összefüggésben az abroncsok eladhatóságával és használhatóságával kapcsolatban.
A probléma oka
Mi okozza a problémát válaszadáskor? Az, hogy sem Magyarországon, sem Európában, sem máshol nincsen kötelező előírás vagy szabályozás az abroncsok korával kapcsolatban. Kötelezően csak a legkisebb profilmélység értéke van rendeletben előírva. Az abroncsok korával összefüggésben csak az gumiabroncs-gyártók kijelentéseit, állásfoglalásait, ajánlásait illetve a termékszavatossági előírásokat lehet figyelembe venni.
Egy bírósági ítélet
Előrelépést jelenthet ebben a témakörben az a bírósági ítélet, amelyet Német-országban a Krefeldi Bíróság 2003. december 1-én hirdetett ki egy abroncsperben (Aktaszám: 82 C 460/02). A keresetet 4 db 1999. év 37. hetében gyártott téli abroncs vásárlási árának visszafizetéséért nyújtották be, mely abroncsok a 2002. szeptember 18-i vásárláskor már valamivel öregebbek voltak 3 évnél.
A vételár visszafizetését a Bíróság elutasította. Ítéletében megállapította, hogy a visszafizetési igény csak akkor lenne megalapozott, ha a gumiabroncsok hibásak lettek volna. Ezt azonban a bizonyítási eljárás eredménye – a szakértői vélemény alapján – nem erősítette meg.
Az a körülmény, hogy az abroncsok az eladáskor vitathatatlanul valamivel öregebbek voltak 3 évesnél, még nem hiba, mert nem befolyásolja a közlekedési alkalmasságot.
A gumiabroncsok öregedési folyamata bizonyos anyagoknak (ezeket a szakma öregedésgátlóknak nevezi) az adagolása révén ellensúlyozható. Ezért lehet az abroncsokat több éven keresztül is szakszerűen raktározni, tárolni, anélkül, hogy azok az új gumiabroncs tulajdonságait elveszítenék. A több év, ahogy a szakértő a perben kifejtette, öt évet jelent. A Bíróság nézete szerint nem beszélhetünk arról, hogy az abroncsok alkalmazhatósága csökkent volna.
Az abroncsok raktározási ideje nem vezetett az abroncsok rövidebb élet-tartamához. Egy személygépkocsi abroncsnak az átlagos élettartama a járműn kb. 5 év. Ezzel szemben az ipar 10 évi közlekedési használhatóságot ad termékeire. Amennyiben a felperes az abroncs teljes futásteljesítmény kihasználja, akkor nem a kor miatt, hanem a lefutott profil miatt szűnik meg a közlekedési használhatóság.
A Bíróság megállapította, hogy azt az abroncsmodellt, amelyről itt szó van, még éppen úgy gyártják, mint 1999-ben. Ez okból sem lehet „öreg” abroncsról beszélni. Ennél a kérdésnél nyitva maradt az, hogy az abroncsot amiatt lehetett volna hibásként megvizsgálni, mert az az elődprofillal rendelkezett.
A Krefeldi Bíróság ítéletindokolása nagyon részletes volt, ám azt el kell ismerni, hogy egy bírósági ítélet nem jelent automatikusan kötelező ráhatást az általános joggyakorlatra. Bizonnyal fontos volt az is, hogy ebben a perben egy abroncs-kérdésekben járatos szakértő működött közre.
Új abroncs – öreg abroncs
A kifogástalanul gyártott és szakszerűen raktározott abroncsok nagy értékű gazdasági javak, amelyeket sok éven át használhatunk és használunk is. A jogi bizonytalanságok és szabályozatlanságok miatt nézzük meg, hogy mit ajánl abroncskor témakörben a német BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e. V. = Szövetségi Abroncskereskedők és Vulkanizáló-iparosok Szövetsége)?
A tudomány mai állása szerint
• az abroncsok 10 év elvi élettartammal rendelkeznek és
• előírás szerinti raktározásnál max. 5 évig megtartják teljes használati tulajdonságaikat, eladásuk és szerelésük műszakilag problémamentes.
Jogi szemléletmód alapján különbséget kell tenni a gyári új gumiabroncs és az új gumiabroncs között. Ezért a BRV szerint a
műszaki és jogi szempontok figyelembe- vételével
• gyári újnak tekinthetők az abroncsok 3 évig,
• újnak tekinthetők az abroncsok 5 évig és
• rövidebb ez a határidő, ha az abroncson döntő műszaki változtatást hajtanak végre vagy modellváltás történik
A BRV véleménye szerint a gépjárművekre vonatkozó határidők nem terjeszthetők ki minden további nélkül az abroncskor fogalmára. Az abroncsgyártásban
– eltérően az autóipartól – nincsenek kihangsúlyozott „modellfrissítések”, habár időnként kétségtelenül technikai változtatások vannak a felépítésben, a gumi-keverékben, a profilkivitelben. Egy több éven át – lényegében változatlanul – gyártott abroncsnál hosszú tárolás esetén sem tapasztalható műszaki károsodás.
Keveset használt járműveken levő abroncsok
Külön témát jelent a gumiabroncskor és a használhatósági idő vizsgálata az olyan gumiabroncsoknál, amelyek az ún. „álló”-járműveken, azaz a nem rendszeresen mozgó járműveken vannak. Az ilyen járművek a lakókocsik, lakóautók, pótkocsik, de közéjük számítható néhány speciális jármű is, mint pl. darus gépkocsik, speciális célú járművek és -pótkocsik, valamint a pótkerekek.
Azok az abroncsok amelyek ilyen, nem folyamatosan mozgó járműre vannak szerelve, gyorsabban öregednek, mint amelyeket folyamatosan használnak. Ennek több oka van. Ilyen ok lehet: állásidejük alatt nem törődnek az abroncsok légnyomásával (azok szép lassan leeresztenek), sokszor lefedve vagy beborítva tárolják ezeket a járműveket (nagyobb hőhatás éri az abroncsot), stb. Ezért ajánlott az ilyen abroncsokat használat előtt gumis műhelyben megvizsgáltatni.
A vizsgálat eredményétől függetlenül célszerű ezeket az abroncsokat 6 éves korig, legfeljebb azonban max. 8 éves korig használni, majd lecserélni.