Az adatok azt mutatják, hogy a Covid-19 járvány drámaian lelassította a gumiabroncs értékesítés ütemét – az egy évvel korábbi eredményekkel összehasonlítva.
Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (EuropeanTyre and Rubber Manufacturers’ Association -ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2020 első negyedéves gumiabroncs-eladásai statisztikáit. Az ágazat idén januárban hasonló körülmények között kezdett bele az évbe, mint amilyenben 2019 decemberében befejezte a termelést, de a márciusi adatok már egyértelműen a koronavírus rovására írhatók. A hazai termelés újraindulása viszont bizakodásra adhat okot.
A pandémia messzemenő következményei márciusban nyilvánvalóvá váltak
A személyautó és a mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése 13%-kal, míg a teherautó-gumiabroncsoké 6%-kal csökkent. Ha 2019 márciusához hasonlítjuk a számokat, még szembetűnőbb a visszaesés: a személyautók abroncsaiból 26%-kal, a teherautók mezőgazdasági gumiabroncsaiból pedig 15%-kal kevesebb fogyott. Magyarországon a személyautó-, teherautó- és a motorkerékpár gumiabroncsok értékesítése 3,7%, 3,5%, illetve 5,8%-kal csökkent. Csak márciusban az előző év márciusához képest a személyautók abroncsaiból 5,5%-kal, a motorkerékpár gumiabroncsokból pedig 7,5%-kal kevesebb került értékesítésre. Ezzel ellentétben a teherabroncsok piacán növekedés figyelhető meg március hónapban, de összességében még így is egy csökkenő piacról beszélhetünk az év első negyedévében.
A gumiabroncs értékesítés drasztikus csökkenése részben a gyártók intézkedései miatt következett be, amelyeket annak érdekében hoztak, hogy megvédjék alkalmazottaik egészségét és jóllétét, illetve, hogy betartják a kormányok előírásait és irányelveit. Ez szinte az összes európai gyártóüzem ideiglenes bezárásához vezetett az ETRMA tagvállalatok körében.
A szervezet április 7-ei becslése szerint Európában a gyártási kapacitás 89%-a zárt be ideiglenesen
A munkaerő 84%-ának életét befolyásolta. Emellett a kutatás és fejlesztés terén foglalkoztatottak 10%-a sem tudja folytatni a megszokott tevékenységét. Nem világos, hogy az európai gumiabroncs-ipar mikor lesz képes folytatni a termelést, illetve mikortól működhet újra a nemzetközi ellátási lánc. Ezen túlmenően a kereslet jelentős csökkenése következett be az Európai Unióban az egyes kijárási korlátozások miatt: ezek befolyásolták a jármű- és gumiabroncs-vásárlást, az autók használatát és a megtett kilométerek számát. Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA főtitkára kijelentette:
„Mind a gyártás felfüggesztése, mind a kereslet drámai visszaesése hosszútávú hatással lesz az iparágra. Ez a legnagyobb kihívás, amellyel valaha találkoztunk.”
Az ETRMA támogatja az Európai Bizottság válság következményeinek enyhítésére tett intézkedéseit
Reméli, hogy folytatódik az együttműködés az EU intézményeivel és a nemzeti szervezetekkel olyan ösztönzőrendszerek kidolgozására, amelyek támogatják a létfontosságú tevékenységek azonnali zökkenőmentes és sikeres újraindítását, az egészségügyi válság végét követően.
„Folytatni kívánjuk a párbeszédet a döntéshozókkal arról, hogy miként tudjuk újraindítani a tevékenységünket a közeljövőben.” – nyilatkozta Fazilet Cinaralp.
Addig is, a gumiabroncsipar továbbra is hozzájárul a Covid-19 világjárvány elleni küzdelemhez
Az európai gumiabroncs-ipar készen áll a segítségnyújtásra: számos ETRMA tag sebészeti maszkokat és egészségügyi szelepeket gyárt. A tagok továbbra is mindent megtesznek annak érdekében, hogy aktív szerepet vállalhassanak a globális egészségügyi csatában.
Az ETRMA üdvözli a válság hatásainak enyhítésére hozott európai és nemzeti szinten tett intézkedéseket, és várakozással tekint a további rendelkezések elé, amelyeket a gazdaság sikeres újraindítása érdekében hoznak az államok. Ahogy arról korábban beszámoltunk, az ETRMA hazai tagszervezete, a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) mindenben támogatja a nemzetközi szervezet kezdeményezését, egyben felajánlja segítségét és támogatását a hazai közigazgatási, gazdasági és társadalmi felek közötti, a helyzet rendezését célzó egyeztetésekhez. A hazai állapot azonban optimizmusra ad okot: mint a híradásokból kitűnik, valamennyi, Magyarországon gumiabroncs termelőüzemet működtető cég újraindította termelését.
Gumiabroncs és kapcsolodó cikkek, videok a GumiPiac Magazin Facebook oldalán is azonnal megjelennek – Kövess minket >>>