Ha rendszeresen közlekedünk autóval, a gumiabroncs csere már nem halasztható! Itt az ideje váltani!
A téli abroncsok mintázata, anyag összetétele a hideg évszakra optimalizált. A fizika törvényeit még nagyon óvatos vezetési stílus mellett sem tudjuk felülírni: a melegben a téli abroncsok fékútja akár több tíz méterrel is megnőhet egy nyári abronccsal közlekedő autóéval összehasonlítva. Képzeljük el, hogy egy zebra előtt, vagy az autópályán, egy hirtelen megtorpanás esetén ennek milyen következményei lehetnek.
És még az új téli abroncsokra is igaz:
A melegben sokkal gyorsabban kopnak, mint a normál téli használat mellett. Egy kivétel van: ha biztosan tudjuk, hogy őszig nem, vagy csak néhány kilométert megtéve fogunk közlekedni – mert például a koronavírus miatt home office-ban dolgozunk –, fent hagyhatjuk a téli abroncsokat. – Lásd lentebb.
Emlékeztetőül a gumiabroncs cserével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról
Ha időpontra érkezünk a gumiabroncs szerelő műhelybe, elkerülhetjük a felesleges várakozást, és a másokkal történő kontaktust. A kerekeket sem kell nekünk kiszedni a csomagtartóból, ezt is nyugodtan rábízhatjuk a gumis szakemberre. Egy pár kesztyű mindenesetre mind a pakolásból eredő szennyeződésektől, mind a vírusoktól megvédi a kezünket. A várakozási időt lehetőség szerint a szabadban töltsük, ahol ugyanúgy kerüljük mások közelségét, mint minden egyéb esetben.
Mielőtt eltüntetnénk az abroncsokat a kamra mélyén
A gumiabroncs veszélyes hulladéknak minősül, ezért ha kiderül, hogy a téliek cserére érettek, gondoskodnunk kell a kopott abroncsok megfelelő helyre történő elszállításáról. A gumiabroncs értékesítők, szervizek térítés nélkül visszaveszik a kopott darabokat, ha náluk vesszük meg az új abroncsokat. A régieket elvihetjük autóbontókba, lakossági hulladékudvarokba is, lakóhelyünkhöz közel nagy valószínűséggel találunk olyan pontokat, ahol (ingyenesen vagy térítés ellenében) átveszik a lefutott gumiabroncsokat. Semmi esetre se próbáljuk meg a nyakunkon maradt abroncsokat magunk megsemmisíteni, hiszen komoly büntetést kockáztatunk azzal, ha illegális lerakóba, erdőbe, elhagyott területre visszük a hasznavehetetlen darabokat.
Álljunk pozitívan az évszaknak megfelelő új szett beszerzéséhez: az őszi gumiabroncs csere időpontjáig van még időnk kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb típust és anyagilag is van időnk felkészülni a beszerzésére.
A gumiabroncsok megfelelő tárolása
Ma már széles körben elterjedt a gumiabroncs kereskedőknél és gumiszervizeknél az úgynevezett hotelszolgáltatás: a következő gumiabroncs csere idejéig megőrzik és szakszerűen, ideális körülmények között tárolják a leszerelt garnitúrát, néhány ezer forintos díjért cserébe. Ha inkább otthon tárolnánk, figyeljünk néhány szempontra: mielőtt eltennénk a most lecserélt téli gumiabroncsokat a következő szezonra, gondosan ellenőrizzük, hogy vannak-e idegen testek és sérülések a futófelületeken és az oldalfalakon. A sérült abroncs a továbbiakban közúti közlekedésre nem alkalmas. Amennyiben a felnin rozsdafoltok vannak, akkor tárolásuk előtt kezeljük őket, hogy az érintett területek ne terjedjenek tovább.
Mérjük meg a profilmélységet
Ha a futófelület minimális mélysége 1,6 mm vagy ettől kevesebb, akkor a gumiabroncsok a továbbiakban nem használhatók. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.
A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsokat sötét, száraz helyen és hűvös hőmérsékleten kell tartani. A közvetlen napfény felgyorsítja a gumi öregedési folyamatát.
A gumiabroncsok tárolására szolgáló helyiségnek mentesnek kell lennie az oldószerektől, zsíroktól, olajtól és hasonló szennyeződésektől.
Gumiabroncsok tárolása állítva és időnként forgatva (hathetente negyedével), de a vízszintes tárolás is megfelelő 4 darab abroncs esetében. A lényeg, hogy a torony ne legyen kb. 2 méternél magasabb. Felnire szerelt kerekek tárolása: nem állítva, hanem felfüggesztve vagy egymásra rakva (a padlón vagy tartókonzolon.) Ha helyesen tároljuk a gumiabroncsokat, akkor azok megtartják a gyárilag meghatározott tulajdonságaikat, és ezzel egyidejűleg megnöveljük az élettartamukat.
Csökkentsük a gumiabroncsok nyomását!
Gumiabroncs csere alkalmával a felnire szerelt abroncsok nyomását 1 barra kell csökkenteni a pihentetés időszakában.
Jelöljük meg a kerekeket!
Ha a szerelő elmulasztotta, jelöljük meg mi az abroncsok oldalát annak érdekében, hogy a következő szezonban megcserélhessük őket, megakadályozva a profilok egyenetlen kopását. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
Koronavírus idején: Mi a helyzet a tartósan nem használt autónk gumiabroncsaival?
Ha egy járművet hosszú ideig nem mozgatnak, az károsíthatja a gumiabroncsokat. Hogyan előzzük meg a károkat? Ha az autó mindig ugyanabban a változatlan helyzetben áll, az autó tömege folyamatosan ugyanazt a képeslapnyi részt nyomja, így óhatatlan, hogy az abroncsunk deformálódni fog.
Természetesen minél nehezebb egy jármű, annál intenzívebb a gumiabroncsok nyomása. Magától értetődik, hogy a lakóautó gumiabroncsa teljesen más terhelésnek van kitéve, mint egy moped gumiabroncsa, de még a kerékpárokkal foglalkozó szaklapok is azt ajánlják, hogy időről időre pörgessük meg a bicikli kerekét. Egy kerékpár 20 kg, míg személyautót nemigen találunk 1 tonna alatt.
Ha az abroncs a tartós állás alatt deformálódott, akkor már sosem lesz a „régi”; hajlamosabb lesz a további sérülésekre. A gumiabroncs visszafordíthatatlanul megsérült. Ilyen esetben haladéktalanul forduljunk szerelőhöz!
Ha tudjuk, hogy járművünk hosszabb ideig nem fog mozogni, megakadályozhatjuk a károkat
A csak nyáron üzemeltetett kabriók, motorkerékpárok, mobilházak és pótkocsik tulajdonosai előtt régóta ismert ennek mikéntje. A koronavírus idején sokan home office-ban dolgoznak, és akár hetekig nem kell használniuk az autójukat: nekik sem árt tisztában lenni azzal, hogy a legegyszerűbb óvintézkedés az, ha a régi (például csereérett téli) gumiabroncsokat egyszerűen fent hagyjuk az autón, és leparkolunk vele egy száraz felületen.
Fű, talaj, bármi olyan felület, ami párologtathatja a reggeli párát mindenképpen kerülendő; ellenkező esetben az autónk nem, de az alvázunk rozsdásodása mindenképpen magasabb fokozatba kapcsol. A kerekek alatt ne legyen kavics, és a padka sem nyomja. Télen-nyáron egyaránt érvényes a régi szabály: ha tartósan leállítjuk az autót, ne egy fa alá álljunk. A rápotyogó termést, madárürüléket nem lesz örömteli a későbbiekben eltávolítani és a fényezésben is kárt tehetnek.
A tartósan leállított járművek abroncsnyomását növeljük meg 3-3,5 barra. Szerencsés, ha időről időre meg tudjuk járatni az autót, ami egyébként nem csak az abroncsoknak, de az autó egészének is jót tesz, elkerülve az akkumulátor lemerülését is. Már egy kis helyzetváltoztatás is elegendő ahhoz, hogy a nyomás – az ismételt leállítás után – a gumiabroncs egy másik részére koncentrálódjon.
Bakoljunk vagy sem?
Gumiabroncs csere alkalmával, bakolással történő tároláskor, a futóművet bakoljuk alá, hogy ne legyen kényszererő rajta, és ezt mindenképpen síkfelületen – lehetőség szerint aszfalton vagy betonon – tegyük. Léteznek felfújható abroncstartó párnák, amelyek a deformálást hivatottak megelőzni. Ezek használata tulajdonképpen egyszerű: rágurulunk, majd felfújjuk őket. A nyomást rendszeresen ellenőrizni kell, különösen nagy hőmérsékletváltozás esetén. Léteznek habbal töltött változatok is; autószalonokban – elkerülendő az abroncsok károsodását – szintén ilyen abroncspárnákon vagy abroncscipőkön állnak az autók, akár hosszú hónapokon keresztül, anélkül, hogy az abroncsok károsodnának. Nem olcsó módszer, fontoljuk meg, milyen megoldás mellett döntünk.
Az új gumiabroncsos hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, Kedveld! Vagy kövesd INSTAGRAM oldalunkat!