![]() | File Gábor Gumiabroncs szakértő, a gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu Telefon: 305620602. | ![]() |
Forrás: Tyres Europe
Olvasási idő: 5 perc
A Tyres Europe közzétette tagvállalatainak 2025 harmadik negyedévére, valamint az év első három negyedévére vonatkozó csereabroncs-értékesítési adatait.

Adam McCarthy, a Tyres Europe főtitkára elmondta, hogy az abroncspiacok általában stabilak maradtak 2025 harmadik negyedévében, bár az egyes szegmensek teljesítménye eltérően alakult.
A Tyres Europe tagok értékesítési eredménye 2025 első negyedévében:
| ezer darabban kifejezve | 2024. III. negyedév | 2025. III. negyedév | Változás %-ban |
| 1. Személyautó abroncsok (összesen) | 59.220 | 58.932 | 0 |
| 1/a. nyári személyautó abroncs | na | na | -12 |
| 1/b. Négyévszakos személyautó abroncs | na | na | +3 |
| 1/c. Téli személyautó abroncs | na | na | +5 |
| 2. Teherautó és busz abroncsok | 3.155 | 3.015 | -4 |
| 3. Mezőgazdasági abroncs | 161 | 162 | 0 |
| 4. Motorkerékpárok és robogók | 1.849 | 1.875 | 1 |
| na = nincs adat |
Személygépjármű gumiabroncsok:
Az értékesítés stagnált a harmadik negyedévben, és az év eddigi részében enyhe csökkenést mutat. A kereslet egyértelműen a nyári abroncsok felől a négyévszakos (all-season) és téli abroncsok felé tolódik.
Teher- és autóbusz gumiabroncsok:
A második negyedévben tapasztalt gyengélkedés a harmadik negyedévben is folytatódott. Az év eddigi értékesítései kissé elmaradnak a 2024-es szinttől, amit a visszafogott gazdasági aktivitás és a megnövekedett importverseny magyaráz.
Mezőgazdasági gumiabroncsok:
Jelentősen elmaradnak a Covid előtti szintektől, ugyanakkor a negyedév során stabilak maradtak.
Kilátások:
Az adatok összességében egy stabil, de mérsékelten gyenge piaci környezetet tükröznek, amelyet a változó fogyasztói igények, a lassú gazdasági növekedés és az importnyomás határoz meg.
A személy-, kisteher- és terepjáró-abroncsok importjának növekedési üteme az utóbbi időben lelassult.
Az Európába (EU27 + Egyesült Királyság) irányuló személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok importvolumene 2025 első nyolc hónapjában 10%-kal emelkedett. A növekedés üteme azonban jelentősen lelassult az év előrehaladtával. Míg 2024 negyedik negyedévében és 2025 első negyedévében az import több mint 25%-kal nőtt, addig a következő öt hónapban a bővülés mértéke 3%-ra esett vissza. Kína továbbra is az egyértelműen domináns importforrás, a teljes mennyiség több mint 70%-át adja. Ugyanakkor a piaci trendekkel összhangban a kínai import növekedési üteme is érezhetően lassult az elmúlt hónapokban. Bár alacsony bázisról indulva, a Vietnámból származó import éves összevetésben hatszorosára nőtt, és már meghaladja az Indiából érkező mennyiségeket.
Teher- és autóbusz-abroncsok importja – EU27 + Egyesült Királyság
Az Európán kívüli országokból érkező teher- és autóbusz-abroncsok importja közel 14%-kal nőtt 2025 első nyolc hónapjában. A Thaiföldről és Vietnámból származó abroncsok együttesen az importvolumen 55%-át tették ki, ami növekedést jelent a 2024 azonos időszakában mért 52%-os arányhoz képest. Kína piaci részesedése csökkent az év első nyolc hónapjában: Vietnám megelőzte, így Kína jelenleg a harmadik legnagyobb beszállító. Dél-Korea a negyedik helyre lépett elő, megelőzve Egyiptomot, miután a szállított mennyiségek közel 50%-kal emelkedtek. Ennek ellenére az importvolumen és a piaci részesedés még mindig jelentősen elmarad a 2019-es szintektől.
Mobilitási és árufuvarozási trendek
Az európai mobilitási és árufuvarozási szektor 2025 harmadik negyedévében mérsékelt aktivitást mutatott, ami összhangban van a gazdasági növekedés lassulásával és a csereabroncsok iránti kereslet visszafogott alakulásával. A személygépkocsi-használat a legtöbb uniós piacon stabil maradt, ugyanakkor a magáncélú utazások száma továbbra is elmarad a járvány előtti szinttől. A hibrid és elektromos modellek aránya folyamatosan emelkedik, ami hosszabb távon befolyásolhatja a gumiabroncs-csereciklusokat és a termékösszetételt.
Az árufuvarozási tevékenység továbbra is visszafogott, különösen a nemzetközi közúti szállítás területén. A gyengébb ipari termelés, a csökkenő fogyasztói kereslet és az alacsonyabb építőipari aktivitás mind hozzájárultak a tehergépjármű-abroncsok iránti kereslet mérséklődéséhez. A fuvarozói költségek enyhén csökkentek a kedvezőbb üzemanyagáraknak és a logisztikai kapacitások stabilizálódásának köszönhetően. Ugyanakkor a sofőrhiány továbbra is strukturális problémát jelent számos európai piacon.
A tehergépkocsik esetében a megtett kilométerek növekedése szoros összefüggést mutat a reál GDP változásaival. Ugyanakkor a GDP-hez viszonyított futásteljesítmény-intenzitás (VKMT) csökkent, különösen Nyugat-Európában. Ez a tendencia több tényező eredménye, többek között a nagyobb kapacitású járművek használata, a hatékonyabb útvonaltervezés, valamint a gyorsabban növekvő gazdasági szektorok térnyerése miatt, amelyek kevesebb fizikai áruszállítást igényelnek. Emellett a feldolgozóipar lassabb növekedése vagy visszaesése is hozzájárul ehhez a folyamathoz. Ugyanakkor megfigyelhető egy keleti irányú eltolódás: a közép-európai fuvarozók egyre nagyobb arányban nyújtanak szolgáltatásokat az egész régióban, ami a tehergépkocsi-állomány és a megtett kilométerek növekedésének kelet-európai koncentrálódását eredményezi.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>
GumiPiac Magazin Itt minden a kerék körül forog…

