Visszafogott növekedés az európai gumiabroncs piacon

Rate this post
25 éves a GumiPiac MagazinFile Gábor
Gumiabroncs szakértő,
a gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
Telefon: 305620602.
File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Forrás: Tyres Europe

Olvasási idő: 5 perc

A Tyres Europe közzétette tagvállalatainak 2025 harmadik negyedévére, valamint az év első három negyedévére vonatkozó csereabroncs-értékesítési adatait.

Visszafogott növekedés az európai abroncspiacon – a Tyres Europe ismertette 2025 harmadik negyedéves jelentését

Adam McCarthy, a Tyres Europe főtitkára elmondta, hogy az abroncspiacok általában stabilak maradtak 2025 harmadik negyedévében, bár az egyes szegmensek teljesítménye eltérően alakult.

A Tyres Europe tagok értékesítési eredménye 2025 első negyedévében:

ezer darabban kifejezve2024. III. negyedév2025. III. negyedévVáltozás
%-ban
1. Személyautó abroncsok
(összesen)
59.22058.9320
1/a. nyári személyautó abroncsnana-12
1/b. Négyévszakos személyautó abroncsnana+3
1/c. Téli személyautó abroncsnana+5
2. Teherautó és busz abroncsok3.1553.015-4
3. Mezőgazdasági abroncs1611620
4. Motorkerékpárok és robogók1.8491.8751
na = nincs adat

Személygépjármű gumiabroncsok:

Az értékesítés stagnált a harmadik negyedévben, és az év eddigi részében enyhe csökkenést mutat. A kereslet egyértelműen a nyári abroncsok felől a négyévszakos (all-season) és téli abroncsok felé tolódik.

Teher- és autóbusz gumiabroncsok:

A második negyedévben tapasztalt gyengélkedés a harmadik negyedévben is folytatódott. Az év eddigi értékesítései kissé elmaradnak a 2024-es szinttől, amit a visszafogott gazdasági aktivitás és a megnövekedett importverseny magyaráz.

Mezőgazdasági gumiabroncsok:

Jelentősen elmaradnak a Covid előtti szintektől, ugyanakkor a negyedév során stabilak maradtak.

Kilátások:

Az adatok összességében egy stabil, de mérsékelten gyenge piaci környezetet tükröznek, amelyet a változó fogyasztói igények, a lassú gazdasági növekedés és az importnyomás határoz meg.

A személy-, kisteher- és terepjáró-abroncsok importjának növekedési üteme az utóbbi időben lelassult.

Az Európába (EU27 + Egyesült Királyság) irányuló személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok importvolumene 2025 első nyolc hónapjában 10%-kal emelkedett. A növekedés üteme azonban jelentősen lelassult az év előrehaladtával. Míg 2024 negyedik negyedévében és 2025 első negyedévében az import több mint 25%-kal nőtt, addig a következő öt hónapban a bővülés mértéke 3%-ra esett vissza. Kína továbbra is az egyértelműen domináns importforrás, a teljes mennyiség több mint 70%-át adja. Ugyanakkor a piaci trendekkel összhangban a kínai import növekedési üteme is érezhetően lassult az elmúlt hónapokban. Bár alacsony bázisról indulva, a Vietnámból származó import éves összevetésben hatszorosára nőtt, és már meghaladja az Indiából érkező mennyiségeket.

Teher- és autóbusz-abroncsok importja – EU27 + Egyesült Királyság

Az Európán kívüli országokból érkező teher- és autóbusz-abroncsok importja közel 14%-kal nőtt 2025 első nyolc hónapjában. A Thaiföldről és Vietnámból származó abroncsok együttesen az importvolumen 55%-át tették ki, ami növekedést jelent a 2024 azonos időszakában mért 52%-os arányhoz képest. Kína piaci részesedése csökkent az év első nyolc hónapjában: Vietnám megelőzte, így Kína jelenleg a harmadik legnagyobb beszállító. Dél-Korea a negyedik helyre lépett elő, megelőzve Egyiptomot, miután a szállított mennyiségek közel 50%-kal emelkedtek. Ennek ellenére az importvolumen és a piaci részesedés még mindig jelentősen elmarad a 2019-es szintektől.

Mobilitási és árufuvarozási trendek

Az európai mobilitási és árufuvarozási szektor 2025 harmadik negyedévében mérsékelt aktivitást mutatott, ami összhangban van a gazdasági növekedés lassulásával és a csereabroncsok iránti kereslet visszafogott alakulásával. A személygépkocsi-használat a legtöbb uniós piacon stabil maradt, ugyanakkor a magáncélú utazások száma továbbra is elmarad a járvány előtti szinttől. A hibrid és elektromos modellek aránya folyamatosan emelkedik, ami hosszabb távon befolyásolhatja a gumiabroncs-csereciklusokat és a termékösszetételt.

Az árufuvarozási tevékenység továbbra is visszafogott, különösen a nemzetközi közúti szállítás területén. A gyengébb ipari termelés, a csökkenő fogyasztói kereslet és az alacsonyabb építőipari aktivitás mind hozzájárultak a tehergépjármű-abroncsok iránti kereslet mérséklődéséhez. A fuvarozói költségek enyhén csökkentek a kedvezőbb üzemanyagáraknak és a logisztikai kapacitások stabilizálódásának köszönhetően. Ugyanakkor a sofőrhiány továbbra is strukturális problémát jelent számos európai piacon.

A tehergépkocsik esetében a megtett kilométerek növekedése szoros összefüggést mutat a reál GDP változásaival. Ugyanakkor a GDP-hez viszonyított futásteljesítmény-intenzitás (VKMT) csökkent, különösen Nyugat-Európában. Ez a tendencia több tényező eredménye, többek között a nagyobb kapacitású járművek használata, a hatékonyabb útvonaltervezés, valamint a gyorsabban növekvő gazdasági szektorok térnyerése miatt, amelyek kevesebb fizikai áruszállítást igényelnek. Emellett a feldolgozóipar lassabb növekedése vagy visszaesése is hozzájárul ehhez a folyamathoz. Ugyanakkor megfigyelhető egy keleti irányú eltolódás: a közép-európai fuvarozók egyre nagyobb arányban nyújtanak szolgáltatásokat az egész régióban, ami a tehergépkocsi-állomány és a megtett kilométerek növekedésének kelet-európai koncentrálódását eredményezi.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Ezt olvasta már?

Az ETRMA új néven, Tyres Europe-ként folytatja tevékenységét, és új vezetőséget választott az európai abroncsipar versenyképességének további erősítése érdekében

Tyres Europe

Az ETRMA új néven, Tyres Europe-ként folytatja tevékenységét, és új vezetőséget választott az európai abroncsipar versenyképességének további erősítése érdekében

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × 2 =