Tények a négy évszakos gumiabroncsokról

Rate this post

A négy évszakos gumiabroncsokra sokan kompromisszumos megoldásként tekintenek, vannak viszont, akik esküsznek rájuk. Arról, milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak, illetve, hogy mely autókon teljesítenek a legjobban, Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője adott áttekintést.

A négy évszakos gumiabroncsokra sokan kompromisszumos megoldásként tekintenek, vannak viszont, akik esküsznek rájuk.

Az értékesítési adatok azt mutatják…

A leggyakoribb döntési tényezőként az anyagi szempontokat szokták említeni, amikor felmerül a kérdés, hogy miért is választ valaki négy évszakos abroncsokat. Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy egyre többen tesznek így, a tavalyi évben 35 %-kal nőtt irántuk a kereslet. Hasonlóan fontos szempont lehet, hogy ezzel a négy évszakos gumiabroncs alkalmazásával el lehet kerülni az évi két abroncscserét, amelyet sokan felesleges, idő- és energiaigényes időtöltésnek gondolnak.

„A négy évszakos gumiabroncs azoknak a jármű vezetőknek ajánlott, akik főképpen városban közlekednek, az autójuk nem nagy teljesítményű, éves futásteljesítményük hozzávetőlegesen 20.000 km és le tudnak mondani a jármű használatáról havas körülmények esetén. Tehát, ha például valaki hegyvidéken közlekedne, havas úton, akkor számára nem a négy évszakos abroncs a legjobb választás”

– hívta fel a figyelmet a további szempontokra Menkó Illés.

A rendszeresség nem meghatározó

Azoknak a sofőröknek ajánlott, akik a téli szezonban jellemzően hómentes útfelületen vezetnek. A négy évszakos gumiabroncsnak havas úton hosszabb a fékútja, mint a téli alternatívának. A felhasználó lehet például egy Budapest környékén ingázó vezető, aki nem tesz meg naponta sok kilométert, viszont  azt elméletileg minden nap meg kell tennie. Mégis van lehetősége mérlegelni, hogy mennyire fontos például 20 centiméter mélységű hóban elindulnia otthonról, vagy onnan is tud dolgozni.

„Ha valaki minden nap vezet, akkor is nagy eséllyel találkozhat a téli szezonban havas vagy latyakos úttal, akár hetente csak is. A rendszeresség a négy évszakos abroncs szempontjából nem meghatározó szempont, inkább azon helyzeteket kell felismernünk, amikor nem ideális őket használni”

Kisebb motorteljesítményű autókra ajánlott

„A nagy teljesítményű járműveknél téli körülmények között folyamatosan működne a kipörgésgátló, illetve a menetstabilizáló rendszer, hiszen a puha alapanyag helyett egy keményebb alapanyag alkotja a futófelületet, ami nem képes olyan mértékben felvenni az útfelület alakját, mint a téli abroncs. Ezért jellemzően a kisebb motorteljesítménnyel rendelkező gépkocsikhoz ajánlott a négy évszakos abroncs. Azokon az autókon érdemes kerülni, amelyeket terepen is használnak”

Előbb-utóbb cserélni kell

Bár sokan úgy gondolnak a négy évszakos abroncsokra, mint egy olyan megoldásra, amivel el lehet kerülni az abroncscserét. Azonban egy idő után ezek a típusok is elkopnak, ekkor pedig érdemes újakat beszerezni, és felkeresni a szakembereket. Akkor kell az abroncsot cserélni, ha elkopott, tehát, ha a mintázati mélysége 1,6 mm alá csökken. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy akkor is érdemes ellátogatni a szervizekbe fél évente, ha nem szükséges a csere, hiszen az abroncsok ellenőrzése a futómű vizsgálata mellett kiemelt fontossággal bír.

„Egy-egy rövid vizsgálat alatt fény derülhet a korai futómű hibára, a korai felismerés pedig pénzt jelenthet, hiszen nem mindegy, hogy az abroncsot meddig koptatja gyorsabban a futómű”

Ezeken felül pedig ajánlott a négy évszakos abroncsok pozícióját 7-10.000 kilométerenként javasolt megváltoztatni, akárcsak a többi típus esetében.

Kevesebb kompromisszum, több előny

„Régebben igaz volt, hogy a négy évszakos abroncs használatakor sok kompromisszumot kellett kötni. Viszont ezek a gumiabroncsok is folyamatos fejlődésen mennek keresztül, hasonlóan a nyári és téli típusokhoz. Így a hátrányuk a szezonális abroncsokkal szemben egyre inkább csökkenő tendenciát mutat. A korai négy évszakos abroncsok esetében még az alapanyagok is mások voltak, mint manapság”

Ha a négy évszakos gumiabroncsok mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem kell figyelmet fordítani az időjárás által megkövetelt szezonnak megfelelő abroncs felszereltetésére, így sok időt nyerhetünk.

_______________________________

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 + 8 =