- Évek óta csupán kis mértékben csökken a halálos balesetek száma világszinten
- A halálos kimenetelű balesetek számának csökkentésében fontos szerep hárulhat a vezetéstámogató-rendszerekre
- Félévszázad alatt jelentősen nőtt az autók futásteljesítménye
A téli vezetés és a megváltozott útviszonyok veszélyeire hívja fel a figyelmet a Continental ma kezdődött rendezvényén, a WinterContact™ Családi Biztonságtechnikai Napokon. A két hétvégés (november 7-8., 14-15.) eseményen az autósok vezetéstechnikai tréningek segítségével megtanulhatják, hogyan nyerjék vissza uralmukat a jeges, havas úton megcsúszó autó felett. A Continental az esemény sajtótájékoztatóján bemutatta Vision Zero elnevezésű koncepcióját is, melynek célja, hogy belátható időn belül nullára csökkentse a halálos kimenetelű balesetek számát a vezetéstámogató rendszerek segítségével. A Continental cégcsoport hazai leányvállalatainál is számos olyan megoldás, rendszer készül, mely a biztonságos közlekedést támogatja.
Az automotive üzletág budapesti és veszprémi gyárának szakemberei a rendezvény első hétvégéjén betekintést adnak a látogatóknak azon fejlesztésekbe és gyártási folyamatokba, melyek a két telephelyen a biztonságos közlekedés támogatásának jegyében zajlanak. A veszprémi telephely tesztautón mutatja be azon fékvezérlőket, amelyekhez szoftvereket fejlesztenek és tesztelnek a gyárban. A legújabb fejlesztési irányvonallal – az MKC1 fékvezérlővel – is találkozhatnak a látogatók. A budapesti gyár, ahol autóelektronikai részegységek és mikroelektronikai áramköri modulok gyártása folyik az esemény sajtótájékoztatóján bemutatta azon kimagaslóan fejlett és innovatív technológiáit, amelyek a járműelektronika szinte minden területén jelen vannak és a biztonságos közlekedést támogatják.
„Az ’50-es évektől kezdve napjainkig az autóval évente megtett átlagos futásteljesítmény ezerről 12 ezer kilométerre nőtt. Ennek hátterében nemcsak a technikai fejlődés áll, hanem az az egyszerű tény is, hogy a mobilitás egyre nagyobb kényelmet és biztonságot nyújt az embereknek”
– jegyezte meg Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria Kft. marketing vezetője.
A Német Állami Közlekedési Hatóság szerint jelenleg csak Németországban 44 millió autó fut az utakon. Ezt azt jelenti, hogy a több mint 40 millió német háztartásban 1,1 darab autó jut minden egyes lakosra. A világ néhány országában ugyanakkor csak ezer lakosra jut egy darab.
Aggasztó WHO-jelentés
Aggodalomra ad okot az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb jelentése. A szervezet nyilvántartása szerint 2013-ban 1,25 millió halálos kimenetelű baleset történt, ami megfelel a hat évvel korábbi szintnek. Ez azt jelenti, hogy a halállal végződő balesetek száma annak ellenére sem csökken jelentősen, hogy a motorizáció szintje 16 százalékkal nőtt 2007 és 2015 között. Azaz folyamatosak a biztonsági fejlesztések. Éppen ezért sokkal hatékonyabb lépésekre van szükség ahhoz, hogy megvalósuljon az ENSZ célja: 2020-ra felére csökkenteni a halálos balesetek számát.
Egy városnyi ember tűnt el
Az amerikai Nemzeti Autópálya-biztonsági Hatóság (NHTSA) szerint 2010-ben az Egyesült Államokban 242 milliárd dollárt tett ki az autóbalesetekből fakadó gazdasági kár. Emellett az USA-ban egyetlen nap sem telik el halálos baleset nélkül. A német Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint pedig 1953 óta 750 000 ember vesztette életét autóbalesetben Németországban. Ez a szám jóval több mint Frankfurt jelenlegi lakossága. A jelenlegi statisztikai adatok szerint 2013-ban 3 339 személy vesztette életét, míg 2014-ben 3 377 ember halt meg súlyos közlekedési balesetben Németországban. Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan tíz ember veszti életét a német utakon.
Vision Zero
A Continental évek óta dolgozik a Vision Zero koncepción, melynek célja, hogy nullára csökkentse a halálos kimenetelű balesetek számát. A koncepció fontos alappillérei közé tartozik a veszélyes közlekedési szituációk elkerülése, emellett a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése és azok hatékonyságának növelése. Európában a halállal végződő balesetek száma 1980-2010 között Németországban 75 százalékkal, Svédországban 70 százalékkal, míg Görögországban 20 százalékkal csökkent.
„A Continental-nál úgy gondoljuk, hogy a halálos balesetek számának eddigi csökkenéséhez nagymértékben hozzájárult az, hogy az elmúlt évtizedekben kötelezővé vált a biztonsági öv, az ABS, valamint a gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszer (TPMS)”
– jegyezte meg Fodor Mónika, a Continental Konszern magyarországi kommunikációs és EBRD országkoordinátora.
Ebben az évtizedben a számtalan biztonsági rendszernek köszönhetően (ABS, ESC, TPMS, AEBS stb.) az újonnan forgalomba helyezett autók jóval biztonságosabbá váltak. Ennek ellenére – az Európai Unió 28 tagállamának statisztikáit is figyelembe véve – még mindig nagyon sok halálos, vagy súlyos sérüléssel járó baleset történik az európai utakon. Elsősorban arra vezethető vissza, hogy a biztonsági rendszerek egy bizonyos része nem tartozik hozzá az alapfelszereltséghez. A legtöbb vezetéstámogató rendszer azonban képes arra, hogy még az ütközés előtt felhívja a vezető figyelmét a balesetveszélyre.
„Több tanulmány is bebizonyította, hogy például az elektronikus menetstabilizáló (ESC) akár 40 százalékkal képes csökkenteni a balesetek bekövetkezésének kockázatát”
– hívta fel a figyelmet Fodor Mónika. Kiemelte: hazánkban is folytat fejlesztéseket és gyárt olyan vezetéstámogató rendszereket a Continental, amelyek segítik a Vision Zero koncepció megvalósítását.
A Continental a biztonságos közlekedés elkötelezettje
Annak érdekében, hogy minél többen készülhessenek fel a megváltozott útviszonyokra, a Continental a biztonságos közlekedés elkötelezettjeként az ORFK-OBB és a Castrol támogatásával a tavalyi teltházas eseménysorozat után idén is megrendezi a WinterContact™ Családi Biztonságtechnikai Napokat a zsámbéki drivingcamp vezetéstechnikai centrumban. Az idei évben a szervezők kiemelt célja, hogy minél több női sofőr is részt vegyen vezetéstechnikai programokon. Ezért őket külön ajándékcsomaggal várják. Az esemény a tavalyi teltházas hétvége után idén is annyira népszerű, hogy a vezetési tréningre már az első hétvégét megelőző héten elfogytak a jegyek.
A Continental Automotive Hungary veszprémi gyára egy kiállított tesztautóval is készült az esemény első hétvégéjére. Itt szimulációval mutatják be a sofőrök fékezési reakcióidejét. Emellett a gyár mérnökeinek segítségével a fékvezérlőket, valamint a legújabb fejlesztési irányvonalakat is megismerhetik az érdeklődők. A két hétvégés (november 7-8. és 14-15.) WinterContact™ tréningek ideje alatt nem csak a sofőröket, hanem a család minden tagját számos program várja.
Kampány a biztonságosabb közlekedésért
„A biztonsági előírások szigorításával és több vezetéstámogató rendszer, valamint az ultrahangos érzékelők alapfelszereltséggé tételével jelentősen csökkenhető lenne a halállal végződő közúti balesetek száma nemcsak Európában, hanem az egész világon”
– hívta fel a figyelmet Fodor Mónika. A Continental összhangban a legfrissebb WHO közlekedésbiztonsági jelentésére bejelentette, hogy #STOPTHECRASH néven együttműködésbe kezd az NCAP (New Car Assessment Program) globális szervezetével annak érdekében, hogy széles körben elérhetővé tegye az életmentő technológiákat.
A #STOPTHECRASH-kampányban a Continental mellett számos neves autóipari beszállító (Bosch, Denso, ZF) és minősítő intézet (ADAC, Thatcam Research) vesz részt. A kampány összhangban van az ENSZ által készített, az „Évtized Akciója a Közúti Biztonságért” elnevezésű dokumentumban lefektetett célokkal.
„A #STOPTHECRASH három fő vezetéstámogató rendszer népszerűsítésére, így az elektronikus menetstabilizáló (ESC), vészfék-asszisztens (AEB) és a blokkolásgátló (ABS) koncentrál. A kampány emellett a gumiabroncsok állapotára is felhívja a figyelmet, legfőképpen a gumiabroncs-nyomásra és a profilmélységre”
– tette hozzá Musztrai Ferenc.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>
Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu