Bridgestone – Hasznos vezetési tanácsok téli utakra

Rate this post

A MAGYAR AUTÓSOK 55%-A AZ UTOLSÓ PILLANATRA HAGYJA A TÉLI ABRONCS CSERÉT

A magyar autósok 30%-a csak hetekkel azt követően cseréli le nyári abroncsait, miután a nappali hőmérséklet már indokolná a gumicserét, derült ki a Bridgestone közel 70 magyar szervizműhely vezetője körében végzett 2015. szeptemberi felméréséből. Az autóvezetők 25%-a ráadásul csak az első hó érkezése után szereltet fel téli abroncsokat, noha a Bridgestone mérései alapján téli körülmények között nyári abroncsokon közlekedve akár több mint kétszeresére is megnőhet a féktávolság. Annak ellenére, hogy javasolt 4 mm-es profilmélység alatt a téli abroncsok már jelentősen veszítenek tapadási képességükből, a megkérdezett autószervizek vezetői szerint a magyar autóvezetők 70%-a csak a 2-3 mm-es profilmélység elérése után szereltet fel új téli abroncsokat. Azt pedig, hogy a nyári gumi és alacsony profilmélység nehezebb kezelhetőséget és rosszabb tapadást is okozhat, az autóvezetők csupán elenyésző hányada tudta!
Bridgestone: nyári gumikon télen akár kétszeresére is megnőhet a féktávolság
Bridgestone: nyári gumikon télen akár kétszeresére is megnőhet a féktávolság

Nem kötelező, de erősen ajánlott
Ausztriában akár 5000 euróra is megbüntethetik azt az autóvezetőt, aki november 1. és április 15. között nyári abroncsokon, vagy hólánc használata nélkül vág neki a téli osztrák utaknak. Szlovéniában november 15. és március 15. között mind a négy kerékre, Horvátországban pedig téli útviszonyok között legalább a hajtott tengelyen kötelező a téli gumi. Szlovákiában – ha az utakat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja – mind a négy keréken előírás a megfelelő abroncs használata. Csehországban, Franciaországban és Németországban nem kötelező ugyan, de hólánc nélkül soha ne induljunk el, mert büntetésekre számíthatunk.

Noha a Közlekedéstudományi Intézet adatai szerint a közúti balesetek 7%-a esetén lehetett szerepe a gépjármű abroncsainak is a balesetben, Magyarországon jelenleg még nem előírás téli abroncsokat felszereltetnünk a hideg időszak megérkezésével. Saját és családunk biztonsága érdekében azonban erősen ajánlott váltanunk, mert a baleseti statisztikák szomorú képet mutatnak. Télen – különösen a nagy ünnepi gépjárműforgalom idején – ugrásszerűen megnő a koccanásos balesetek száma, a 2014-es statisztikai adatok alapján pedig akár 50 százalékkal is több súlyos közúti baleset történik az utakon, mint nyáron. Mindezeken túlmenően pedig, az irányíthatatlan autók a gyalogosokra is komoly veszélyt jelentenek; a téli időszakban átlagosan 84%-kal több a gyalogosokat érintő közúti baleset, mint a nyári hónapokban.

Hogyan válasszunk téli abroncsot?
Ha a téli gumicsere alkalmával új abroncsot szereltetünk fel, érdemes egy-két fontos szempontot figyelembe vennünk. Nem árt, ha tudjuk, hogy a jobb minőségű, úgynevezett prémium téli abroncsok vásárlásakor nem a márkajelzésért fizetünk kicsivel többet, hanem a gumikeverék összetételében és a mintázatok kialakításában elért legújabb fejlesztésekért, amelyek akár 15%-kal nagyobb tapadást biztosíthatnak az átlagos abroncsokhoz képest. Ezek kombinációja biztosítja számunkra, hogy szakszerű vezetés mellett autónk és szeretteink is biztonságosan utazhatnak a téli fagyok és az első havazás érkezésekor is.

BR Téli abroncs vs nyari abroncs

„A téli és nyári abroncsok között a gumi mintázat konstrukciójában és a gumikeverékek összetételében találunk lényeges különbségeket. A téli abroncs lágyabb gumikeverékből készül, így alacsony hőmérsékleten is megőrzi rugalmasságát. A kifejezetten téli időjárási körülményekre készült abroncsok másik jellemzője, hogy több éllel és mintaárokkal rendelkeznek, amelyek kapaszkodó hatást fejtenek ki a havon, illetve jobban elvezetik a vizet és a hókását az abroncs alól.”  – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. „A téli abroncsokon biztonságosabb az autózás, amit tesztek is igazolnak: egy használt, kb. 4 mm-es profilmélységű nyári gumival télen több mint kétszeresére is megnövekedhet autónk féktávolsága.” – tette hozzá a szakember.

Gumiprofil: a méret a lényeg!
A biztonságos téli autózáshoz tehát nem csak a téli abroncsok felszereltetése, de azok megfelelő profilmélysége is kulcsfontosságú! 4 mm-es profilmélység alatt ugyanis már jelentősen veszít tapadásából a téli abroncs. Ennek ellenére a szervizműhelyek tapasztalatai szerint a magyar autósok 70%-a csak a már kritikus 2-3 mm-es profilmélység elérése után cseréli le téli abroncsait új téli gumikra. Ez újabb potenciális veszélyforrás lehet a téli utakon, ezért a gumicsere alkalmával érdemes régi abroncsaink profilmélységét is ellenőriztetnünk, mielőtt nekivágunk a havas útnak.

Indul a roham?
Az abroncsszervizekben jellemzően már szeptember végén, október elején megkezdőnek az első téli abroncs cserék. Az első autók ilyenkor mindig a taxisok, hiszen az új taxirendelet kötelezi őket, hogy október 15-től március 15-ig téli gumiabronccsal közlekedjenek. Ugyanilyen korán érkeznek meg a flottakezelők céges autói is a szervizekben, hiszen őket a szerződéses vállalásuk mellett az idő rövidsége is hajtja: több ezer ügyfelüknek kell legkésőbb november hónapra biztosítani a téli gumiabroncsok felszerelését.

„Az átlagos személyautósokról az mondható el, hogy jellemzően az első fagyos reggelek, az egyre hidegebb hőmérséklet beálltakor, illetve az első havazást követően jelennek meg tömegesen a gumiszervizekben. Ilyenkor nem ritka látvány még éjszaka sem a szervizek előtt kígyózó gépkocsi sor, hiszen mindenki egyszerre akarja lecserélni a nyári abroncsait – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs üzletág vezetője.

Hasznos vezetési tanácsok téli utakra a Bridgestone-tól
1.    Téli útviszonyok között nagyon fontos, hogyan fékezünk. Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és fokozatosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.

2.    Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.

3.    Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.

4.    Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.

5.    Autónk akkumulátora akár 50%-ot is veszíthet teljesítményéből 0°C hőmérséklet alatt, ezért az abroncsunk cseréje során ellenőriztessük az akkumulátor megfelelő működését is.

Ezt olvasta már?

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 + 19 =