A tavasz beköszöntével elindult a nyári gumiabroncsok szezonja, megkezdődött a mérlegelés, tesztnézegetés, összehasonlítás, végül megszületik a döntés
Nem egyszerű, de jó hír, hogy nem is kell annak lennie:
A gumiabroncs az egyetlen olyan „felület” az autón, ami közvetlen és folyamatos kontaktban van az úttal. Minősége, megbízhatósága és irányíthatósága túlzások nélkül, életet menthet. Ezt a nem egyszerű döntést könnyíti meg a Bridgestone legújabb nyári túraabroncsa, a Turanza 6.
A marketingfelhőn alul-vagy felülkerekedve olyan körülmények között volt lehetőség a Turanza 6 tesztelésére, ami világszínvonalon is az elsők közé tehető, helyszín:
az AVL ZalaZONE. A létesítmény profizmusa és (szinte) mindenre kiterjedő tesztelési lehetősége egy autókat és abroncsokat szerető személy számára maga a Kánaán. A teljesség igénye nélkül található benne autópálya szakasz, komplett városrész buszmegállóval, gyalogátkelőhelyekkel, körforgalommal. Van zajmérő felület, illetve ami a Turanza 6 teszteléséhez szükségeltetett: nyolc különböző útfelületet tartalmazó fékpálya és egy nagysebességű kezelhetőségi pálya.
A Speedworld hozzáértő vezetéstechnikai trénereinek tájékoztatóját követően el is indult a teszt, ami a Turanza 6 fékezési tulajdonságait tette próbára. Egy új, Volkswagen T-Roc Cabriolet volt az alany és elsőként a száraz aszfaltos vészfékezéssel debütált 110 km/h-ról 0 km/h-ra. A nem éppen pehelysúlyáról híres T-Roc azonban erősen megállt. Tökéletes egyensúlyban az ABS-el, pont ezért kíváncsisággal telve érkeztek a nedves, csúszós tesztek.
A szó szerint vízen csúszás nagyon izgalmasnak ígérkezett, főleg annak tükrében, hogy itt is 110 km/h-ról kellett megállni
Ahogy megtörtént az ilyenkor kötelező fékbe „beállás”, az autó elkezdett csúszni egy keveset, majd fokozatosan (az elektronika is dolgozott rendesen) megállt. Érdekes volt továbbá a nyári gumi ellenére a speciális csempével és nedvességgel szimulált jégen fékezés (igaz, itt 80 km/h-ról kellett fékezni), mikor is a felületre érkezéstől az elhagyásig a fékpedál folyamatosnyomásával egyetemben végig csúszott az autó -ahogy aszfalt ért, akkor állt meg. Végül egy úgynevezett „sakktábla” pálya maradt, ami csúszós és nem csúszós, ámbár nedves útfelületet szimulált. A vészfékezést követően 110 km/h-ról itt is meglepően hamar megállította a Turanza 6 a T-Roc-ot, mindezt egyenesben maradva, kicsúszás nélkül.
Nagyon tanulságos és élvezetes is volt a fékteszt
A nagysebességű pályán mindenki várta, hogy viselkedik a Turanza 6. A Speedworld vezetéstechnikai oktatója itt is részletes instrukciókkal indított, majd végig a „kocsisor” előtt autózva mutatta a helyes íveket. Azért is volt érdekes a ZalaZONE 2 kilométer hosszú pályája, mert tükörsima aszfalttal, kavicsos bukótérrel adta a valós versenyszituáció érzetét.
A szervezők tudatosan négy, egymástól nagyon eltérő tulajdonságokkal rendelkező tesztautóra szerelték a Turanza 6-ot. Sorrendben haladva: Volkswagen ID.3, VW Golf VIII, VW Arteon Shooting Brake és egy Mercedes GLC AMG. Ezeknél a köröknél elsősorban a tapadást, kanyarodáskor az oldaltartást és persze a kopásállóságot lehetett tesztelni. A Mercedes az autó adottságai miatt sokszor táncolt, de az abroncs nagyon erősen tartotta magát, ami lehetővé tette a kanyarokban is a nagy sebességű beérkezést, kigyorsítást. Az Arteon ugyan kisebb, mint a Merci, ámbár 190 lóerejével a súlyához képest még mindig nem mondható versenyautónak.
A jármű, és elsősorban a gumiabroncsok viselkedése pozitívan meglepő volt. Nagyon pontos irányíthatóságot és kontrollt adott a Turanza 6 ennek a sportkombi-szerű tervezésnek, a gumik sem melegedtek túl. És akkor elérkeztünk az instruktor szerint „erre a pályára való” Golf VIII-hoz, ami valóban, az autó felépítéséből adódóan remekül kanyarodott, és tartotta oldalirányban az autót nagy sebességnél és a „sikán” sem fogott ki rajta. Az ID.3 szintúgy jól teljesített, viszont az „orrnehézség” itt érződött leginkább, ami a gumik túlmelegedését eredményezte.
A Turanza 6 a Bridgestone úttörő ENLITEN, valamint TECHSYN technológiáinak felhasználásával készült. Így kiváló futásteljesítményt, valamint a jobb üzemanyag- és energiahatékonyságot biztosítják. Az abroncs egyébként (mint az a tesztből is kiderült az ID.3-nál) elektromos járművekre is szerelhető, a gördülési ellenállásával segíti az akkumulátor élettartamának megóvását, valamint a teljesítmény optimalizálását. Mindezzel együtt kiváló irányíthatóságot, nagyobb kopásállóságot és csökkentett zajszintet kínál a tulajdonosnak, ami szintén a tesztekből visszaigazolást nyert.
Érdekesség, hogy a Turanza 6-ot 18, 19, 20 és 21 colos méretben Magyarországon is gyártják a Bridgestone tatabányai üzemében (később más méretekben is termelésbe kerül). Aki az előbb írt méretek valamelyikével felszereli az autóját, keresse a „Made in Hungary”-t az oldalfalon!
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>
Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu