![]() | File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu Telefon: 305620602. | ![]() |
A negyedik negyedévben a csereabroncsok mennyisége nő, az egész éves teljesítmény általában pozitív
![Dr. McCarthy kijelentette: „Nagyon izgatott vagyok a lehetőség miatt, amelyet az ETRMA kínál nekem. Az ETRMA kultúra megőrzésének elősegítése és egy ilyen sikeres Egyesület működtetése nagy megtiszteltetés és kiváltság. Várom, hogy együtt dolgozhassak a Szövetség tagjaival és az Igazgatósággal a haladás előmozdítása, valamint az egész iparág láthatóságának és befolyásának növelése érdekében.”](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2023/07/Adam-McCarthy.jpg)
Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára a következőket mondta:
„A 2024-es 4. negyedév fejlődése minden termékcsaládban pozitív a 2023. negyedik negyedévhez képest, elsősorban a 2023. negyedik negyedévi gyenge teljesítmény miatt.
A 2023-as (2022-höz képest) negatív fejleményt követően, a fogyasztói szegmensben -8%, a teherautó szegmensben pedig -17%-kal, a mennyiségek 2024-ben javulnak a fogyasztói gumiabroncsok esetében, elsősorban az All Seasons szegmensnek köszönhetően, de még mindig enyhén negatív a teherautó gumikra.
Mindkét szegmensben még mindig messze vagyunk a pandémia előtti mennyiségtől, -3,5%, illetve -10,3% 2019-hez képest. A teherautó-abroncsok ETRMA-volumenét továbbra is befolyásolja a nem pool-termékek növekedése (a dömpingellenes vámok ellenére) . A mezőgazdasági gumiabroncsok szegmensének mennyiségét az esős időjárási viszonyok támogatták.”
‘000 egység 2023 Q4 2024 Q4 Változás 2023 2024 Változás Csereabroncsok 50.683 56.516 12% 212.265 223.267 5% Ebből nyári n.a. n.a. 1% n.a. n.a. -2% Ebből négyévszakos n.a. n.a. 18% n.a. n.a. 16% Ebből téli n.a. n.a. 15% n.a. n.a. 7% Busz és Teher 2.763 2.882 4% 11.390 11.295 -1% Mezőgazdasági 136 152 12% 682 716 5% Motor és robogó 978 1.150 18% 8.658 9.026 4%
n.a = nincs adat
Eredeti felszerelés gumiabroncs piaca 2024-ben
Az eredeti abroncsok eladásai 2024-ben visszaestek, tükrözve a járműgyártás visszaesését a régióban.
Mobilitási trendek Európában: A gazdasági és politikai bizonytalanság körülményei között az európai járműgyártók az elektromosítás kihívásaival küzdenek. A könnyű járművek (autók és könnyű haszongépjárművek) gyártása 2024-ben csökkent a 2023-as jelentős növekedést követően. A nehéz haszongépjárművek gyártása 2024-ben erőteljesebben esett vissza, kétéves növekedést követően. Ebben az összefüggésben visszaesett az eredeti abroncsok értékesítése mind a fogyasztói, mind a teherautó és autóbusz szegmensben.
Mobilitási trend Europában
Az autóval megtett utaskilométerek arányának hosszú távú trendjei ellentétesek Nyugat-Európában az egy főre jutó mobilitás (valamennyi szárazföldi közlekedési mód) viszonylag állandó volt 2019 előtt, 2012-ig kismértékű visszaeséssel, majd 2019-ig emelkedés következett.
2023 végére a mobilitási kereslet helyreállt a világjárvány előtti átlagra, de valamivel a 2019-es csúcs alatt maradt. Közép-Európában a mobilitás erőteljes növekedést mutatott a 2019-ig tartó időszakban. A járványhoz kapcsolódó 2020-as csökkenés kevésbé hangsúlyos, mint Nyugat-Európában.
Az összesített mobilitás valamivel a 2019-es csúcs alatt marad. Az autóval megtett utaskilométerek aránya 2004 és 2019 között enyhén csökkent Nyugat-Európában, 84%-ról 82%-ra, mielőtt a Covid-járvány idején meredeken megugrott.
Azóta ugyanarra a részarányra esett vissza, mint 2019-ben, bár továbbra is a korábbi trend felett van. Ezzel szemben Közép-Európában 2004 és 2019 között jelentősen nőtt az autóalapú mobilitás aránya, bár a növekedés üteme az időszak későbbi felére mérséklődött. A részesedés 2020-ban ismét meredeken emelkedett, mielőtt a korábbi trendvonal felé esett volna.
EU27+UK gumiimport
A PCLT gumiabroncsok teljes importja 17%-kal nőtt 2024 januárja és novembere között.
A személygépkocsik és kistehergépjárművek (PCLT) abroncsok Európába (EU27 plusz Egyesült Királyság) történő importja 17%-kal nőtt 2024 első tizenegy hónapjában, és 27%-kal magasabb, mint 2019 azonos időszakában. A Kínából származó mennyiségek 17%-kal nőttek éves szinten, és több mint 50%-kal nőtt 2019 óta (38 millió extra egység).
A Koreából származó behozatal 2024-ben jól teljesített, 2023-hoz képest 32%-kal. 2024-ben további 30%-os volumennövekedés következett be Indiából: alacsony bázisról behozatala 2019 óta csaknem megháromszorozódott. Ugyanebben az időszakban Japán és Thaiföld időközben a PCLT abroncsimport mennyisége és részesedése csökkent.
Az import növekedése keresleti és kínálati tényezők eredménye. Az európai gumiabroncs-gyártási költségek 2019 óta drámaian megemelkedtek az ázsiaiakhoz képest, különösen az energia, de a munkaerő és egyéb ráfordítások tekintetében is. Ezzel párhuzamosan a háztartások költségvetésére nehezedő intenzív nyomás (mind a magas infláció, mind a megemelkedett kamatlábak miatt) arra késztette a fogyasztókat, hogy az alacsonyabb költségű import gumiabroncsokra váltsanak.
Az Európán kívülről érkező teherautó- és buszabroncs-import (EU27+UK) 2024 első tizenegy hónapjában éves szinten 3%-kal nőtt; 23%-kal magasabbak, mint 2019 azonos időszakában.
Továbbra is Thaiföld a vezető importőr, bár a mennyiségek és az import részesedése 2024 januárja és novembere között csökkent 2023 azonos időszakához képest. A Vietnamból származó mennyiségek évről évre több mint 25%-kal nőttek ugyanebben az időszakban, abszolút értékben pedig 1,1 millióval nőttek. Vietnam jelenleg egyértelműen a második legnagyobb forrás; tovább lépett Kína elé, bár az utóbbi növelte a mennyiségeket és visszaszerzett némi részesedést 2024-ben. Ezzel szemben Korea és Japán veszített részesedéséből 2024-ben, Egyiptom pedig a negyedik helyre került az importőrök között.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>