Újrahasznosított gumi

Rate this post

Újrahasznosított gumi, rizshéj és műanyag palackok: fenntartható anyagok a gumiabroncsgyártásban

Újrahasznosított gumi, rizshéj és műanyag palackok: fenntartható anyagok a gumiabroncsgyártásban
  • A Continental következetesen optimalizálja gumiabroncsait a fenntarthatóság növelése irányába
  • Cél legkésőbb 2050-re: teljes egészében fenntartható anyagokból készült gumiabroncsok
  • Maximális biztonság az úton a nyersanyagok ideális keverékének köszönhetően

Az autógumik kerekei, feketék és kaucsukból készültek. Nézze meg azonban közelebbről, és látni fogja, hogy a gumiabroncsok kialakítása és a gyártás során felhasznált különféle anyagok kölcsönhatása rendkívül összetett. A Continental anyagszakértői és gumiabroncs-mérnökei azonban már egy ideje csendes forradalmat hoznak létre. Legkésőbb 2050-re minden gumiabroncsnak fenntartható anyagokból kell készülnie. Addig még hosszú az út. De lépésről lépésre már most látszik, hogy a jövőben mely alapanyagok találnak utat az abroncsgyártásba. Ide tartoznak a mezőgazdaságból származó hulladékok – például a rizshéjból származó hamu –, a pitypangból >>> származó növényi nedvek, az újrahasznosított gumi vagy a PET-palackok >>>.

Claus Petschick, a Continental Tyres Fenntarthatósági részlegének vezetője világosan fogalmaz a Continental küldetését illetően:

„A Continental azon az úton halad, hogy a fenntarthatóság tekintetében a gumiabroncsipar legfejlettebb gyártójává váljon. Célunk, hogy legkésőbb 2050-ig 100 százalékban fenntartható anyagokat használjunk gumiabroncs-termékeinkben. Innovatív erőnk lehetővé teszi számunkra, hogy új és még fenntarthatóbb utakat törjünk meg. Ez magában foglal mindent, az anyagaink eredetétől és beszerzésétől a gumiabroncsok újra felhasználásáig és újra hasznosításáig.”

A Continental szabványos személygépkocsi-abroncsaiban már ma is körülbelül 15-20 százalékban megújuló vagy újrahasznosított anyagokat használnak. A fenntartható anyagok arányának további növelése és az értékes erőforrások megőrzése érdekében a Continental folyamatosan elemzi és felülvizsgálja az abroncsgyártásban használt összes nyersanyagot.

Tökéletes anyagillesztés a maximális biztonság érdekében

Az alkalmazástól, az évszaktól és a környezettől függően a gumiabroncsoknak speciális követelményeknek kell megfelelniük. Ez meglátszik például a futófelület kialakításán. De más területeken – például a gumikeverék összetételében – ezek a változások nem olyan könnyen láthatóak. A Continental személygépkocsi-abroncsai százféle alapanyagból állnak.

Pontos összetételük nagyban befolyásolja a gumiabroncsokat és azok kezelési tulajdonságait. A Continental mérnökei és anyagszakértői számára összetett egyensúlyt jelent az a képesség, hogy a különféle anyagokat egyedi tulajdonságaikkal és egymásra utaltságukkal specifikus módon alkalmazzák. Csak akkor lehet biztonságos, energiahatékony és tartós, nagy teljesítményű gumiabroncsokat létrehozni, ha minden anyag ideálisan illeszkedik egymáshoz.

A természetes gumi kivételes tulajdonságainak köszönhetően továbbra is nélkülözhetetlen

A természetes gumi elengedhetetlen a kiváló gumiabroncs-teljesítmény biztosításához. Ez a természetes termék a modern, nagy teljesítményű gumiabroncsok teljes tömegének 10-40 százalékát teszi ki. Különleges tulajdonságai közé tartozik a nagyfokú szilárdság és tartósság, amit a gumi alakváltozás okozta kristályosodása okoz.

Az abroncsipar a globális gumigyártás legnagyobb fogyasztója, több mint 70 százalékával. A Continental azonban csak akkor tekinti fenntartható anyagnak a természetes gumit, ha felelősen szerzik be. Ezért a vállalat integrált megközelítést alkalmaz, amelynek célja a természetes gumi összetett és széttagolt ellátási láncainak fenntarthatóbbá tétele. Beleértve a legkorszerűbb digitális technológia használatát, helyi részvétel és szoros együttműködés alkalmas partnerekkel az átláthatóság és a nyomon követhetőség javítása érdekében a teljes értéklánc mentén. Eközben a Taraxagum projekttel a Continental innovatív megközelítést követ annak biztosítására, hogy kevésbé tudjon függővé válni az elsősorban Délkelet-Ázsiában termesztett természetes gumitól. Az abroncsgyártó partnereivel együtt azon dolgozik, hogy iparosítsa a természetes gumi extrakcióját speciálisan termesztett pitypang növényekből.

Fenntartható növényi alapú töltőanyagok

A gumi mellett a töltőanyagok, például a szilícium-dioxid elengedhetetlenek az abroncs összeszereléséhez. A szilícium-dioxid például segít optimalizálni az olyan jellemzőket, mint a tapadás, a gördülési ellenállás és a gumiabroncs élettartama. A jövőben a rizshéjat használják majd a fenntartható módon előállított szilícium-dioxid alapanyagaként. A rizshéj a rizstermelés hulladékterméke, és nem használható élelmiszerként vagy takarmányként. A rizshéj hamujából nyert szilícium-dioxid energiahatékonyabb a gyártás során, mint a hagyományos anyagokból, például kvarchomokból nyert szilícium-dioxid.

A növényi alapú olajok – például a repceolaj és a papír- és faipar maradékanyagain alapuló gyanták – már alternatívát kínálnak a nyersolaj alapú töltőanyagok helyett a Continental gumiabroncsaiban. Csak olyan olajokat használnak, amelyek megfelelnek a műszaki minőségi előírásoknak és nem alkalmasak fogyasztásra. Az olajok és gyanták rugalmasságot tesznek lehetővé a gumikeverékek tekintetében, és így javítják az anyag tapadását.

A körkörös gazdaság kiterjesztése

A Continental arra törekszik, hogy legkésőbb 2050-re teljesen körkörösen működjön az abroncsgyártásban. A megújuló anyagok felhasználása mellett a cég szisztematikusan dolgozik az újrahasznosított nyersanyagok felhasználásán az abroncsgyártásban. Ez azt hivatott biztosítani, hogy a korom – a gumikeverékek másik kulcsfontosságú töltőanyaga – a jövőben nagy mennyiségben elérhető legyen.

A Continental a közelmúltban fejlesztési megállapodást írt alá a Pyrum Innovations vállalattal a régi gumiabroncsokból származó anyagok újrahasznosításának további optimalizálása érdekében. Ennek érdekében a Pyrum egy ipari kemencében egy speciális pirolízis eljárással a régi gumiabroncsokat alkatrészeikre bontja. Ily módon az elhasználódott gumiabroncsokban található értékes nyersanyagok kinyerhetők és újrahasznosíthatók. Mindkét cég azon dolgozik, hogy a Continental gumiabroncs-gyártásához nyert pirolízisolajból középtávon kiváló minőségű alapanyagokat állítsanak elő a kiváló minőségű korom közvetlen felhasználása mellett. A Continental gumiabroncs-gyártó és a Pyrum hosszú távon egy zárt hurkú körkörös gazdaság koncepciójának kialakítására törekszik a régi gumiabroncsok újrahasznosítására.

A Continental gumiabroncs-gyártó és a Pyrum hosszú távon egy zárt hurkú körkörös gazdaság koncepciójának kialakítására törekszik a régi gumiabroncsok újrahasznosítására.

Újrahasznosított gumi elhasználódott gumiabroncsokból

A pirolízis mellett a Continental az elhasználódott gumiabroncsok mechanikai feldolgozását is alkalmazza. Különösen a gumit, az acélt és a textilszálat választják el egymástól rendkívül kifinomult eljárással. A gumit ezután előkészítik az új gumikeverékek részeként történő újrafelhasználásra.

A Continental hosszú múltra tekint vissza arra, hogy következetesen dolgozzon az elhasználódott gumiabroncsok körkörös gazdaságba való bevezetésén, az erőforrások és a környezet kímélése érdekében. A „Conti-Reclaim” néven ismert anyagot a teherautó-gumiabroncs-újrafutózás részeként nyerik 2013 óta a cég stöckeni üzemében, Hannoverben. Évek óta használják a Continental gumiabroncs-gyártásában. Az újrahasznosított gumi alkalmazási körének bővítése és a tulajdonságok optimalizálása érdekében a Continental nemcsak a „Conti-Reclaim”-et használja, hanem más beszállítóktól származó újrahasznosított gumit is.

Újrahasznosított gumi, rizshéj és PET-palack: fenntartható anyagok az abroncsgyártásban.

Újrahasznosított műanyag palackok a gumiabroncsban

„Az újrahasznosított nyersanyagok nagy szerepet fognak játszani az abroncsok fenntarthatóbbá tételében. Lehetőség szerint újrahasznosított anyagokat használunk. A hagyományos alapanyagokkal összehasonlítható minőség és anyagtulajdonságok kulcsfontosságúak számunkra” – mondja Petschick.

Például a Continental partnereivel azon dolgozik, hogy újrahasznosított PET-palackokból kiváló minőségű poliészter fonalat állítson elő abroncsaihoz. A PET-palackok gyakran hulladékégetőkbe vagy más módon hulladéklerakókba kerülnek. A ContiRe.Tex technológiájával az abroncsgyártó egy energiahatékonyabb és környezetbarátabb alternatívát fejlesztett ki, amely lehetővé teszi, hogy a gumiabroncs méretétől függően kilenc és tizenöt műanyag palack újrafelhasználása legyen. Az újrahasznosított PET már felváltotta a hagyományos poliésztert egyes gumiabroncs-burkolat szerkezetében. A felhasznált PET-palackok kizárólag olyan régiókból származnak, ahol nincs zárt újrahasznosítási kör.

ContiRe.Tex technológia: a műanyag palacktól az abroncsig.

Szisztematikus elmozdulás a nagyobb fenntarthatóság felé

A Continental fáradhatatlanul dolgozik az innovatív technológiák, valamint a fenntartható termékek és szolgáltatások fejlesztésén a teljes értékláncban, a fenntartható anyagok beszerzésétől az elhasználódott gumiabroncsok újrahasznosításáig. A vállalat célja a 100 százalékos szén-dioxid-semlegesség elérése legkésőbb 2050-re.



A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat − tizennégy =