File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
A nyaralni induló magyarok 16%-a még júliusban is téli gumival közlekedik.
Ez mégis javuló tendenciát mutat a tavalyi felmérés eredményéhez képest, amikor a magyarok 18%-a bevallottan havas útra tervezett kerekeken autózott a kánikulában- derül ki a Vredestein friss felméréséből, amiben a Balaton-partra fókuszáltak. Pedig az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk.
Az Apollo-Vredestein csapata július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgált meg. Szándékosan egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. A vizsgált gépkocsik 16%-án még júliusban is téli gumi volt, az 1/5-ük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 mm-t, és 15%-uk az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabbal közlekedett.
Az összes vizsgált személygépkocsi | Téli gumi | Nyári gumi | Profilmélység 3 mm alatt | Alacsony nyomás |
1512 | 255 | 1257 | 319 | 229 |
100% | 16,2% | 83,8% | 21,1% | 15,2% |
„A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal. Ezen a területen kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az útra. És ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncsok úttal érintkező felülete nem megfelelő minőségű, akkor a gumiabroncs ezeket a feladatait nem tudja ellátni.” – mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője. „Ha 25 °C feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére. Arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 mm-t, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.”
Nyaralás előtt tájékozódjunk!
Ha nyaralni indulunk, a megszokottnál jóval több figyelmet kell szentelnünk az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5%-kal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát. Ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak. Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik.
„Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3–2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25%-al meg kell növelni. Az ideális értékek megtalálhatóak az autók kezelési könyvében, illetve az abroncsgyártók weboldalain is.” –mondta Mikolai Béla.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>