EGYRE TUDATOSABBAN VÁLTANAK NYÁRI ABRONCSOKRA A MAGYAR AUTÓSOK

Rate this post

Bridgestone: téliabroncsokon nyáron hosszabb fékútra és magasabb benzinfogyasztásra számíthatunk

Bridgestone abroncs

A magyar autóvezetők döntően nem közlekedésbiztonsági, hanemköltségcsökkentési okokból cserélik le téli abroncsaikat nyári gumikra. Ez derült ki a Bridgestone közel 70 szervizműhely vezetője körében végzett felméréséből. Noha a tavaszi-nyári zivatarok során akár 15-20%-kal is rövidebb fékúttal bír az autónk nyári abroncsokon, a megkérdezett szervizműhelyek vezetői szerint a magyar autósok inkább azért váltanak nyári gumikra, mert így kevesebbet fogyaszt majd az autójuk. Nem koptatják a drága téli abroncs szettet. A magyar közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését mutatja ugyanakkor, hogy a felmérés szerint az autóvezetők több mint 50%-a már a Bridgestone által is ajánlott 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol.

A prémium minőség méterekben mérhető Az Autónavigátor.hu autós szakportál 2016-os nyári abroncstesztje szerint is érdemes elgondolkoznunk azon, hogy középkategóriás, vagy prémium abroncsokat vásárolunk. A 2016-os teszt súlyozott ranglistáján első helyen végzett Bridgestone Turanza T001 prémium nyári abronccsal szerelt tesztautó 60 km/h-ról vészfékezve nedves útviszonyok között 1,6 méterrel hamarabb fékezett le egy kopott prémium nyári abroncshoz képest, míg a használt középkategóriás téli abronccsal szerelt autó már csak 5 méterrel később volt csak képes megállni. Vészfékezéskor pedig – mindannyian voltunk már ilyen helyzetben, így jól tudjuk – nem méterek, hanem centik dönthetnek.

A prémium minőség méterekben mérhető

Az Autónavigátor.hu autós szakportál 2016-os nyári abroncstesztje szerint is érdemes elgondolkoznunk azon, hogy középkategóriás, vagy prémium abroncsokat vásárólunk. A 2016-os teszt súlyozott ranglistáján első helyen végzett Bridgestone Turanza T001 prémium nyári abronccsal szerelt tesztautó 60 km/h-ról vészfékezve nedves útviszonyok között 1,6 méterrel hamarabb fékezett le egy kopott prémium nyári abroncshoz képest. A használt középkategóriás téli abronccsal szerelt autó már csak 5 méterrel később volt csak képes megállni. Vészfékezéskor pedig – mindannyian voltunk már ilyen helyzetben, így jól tudjuk – nem méterek, hanem centik dönthetnek.

Szezonokban mérhető a megtakarítás

Számos autóvezető gondolja úgy, hogy ha csak november-december környékén állt be a téli időszak. Így nyugodtan fennhagyhatják a téli abroncsokat az autón, hiszen száraz időszakban azzal úgysem ártanak a guminak. A Bridgestone által megkérdezett szervízműhely vezetők 70%-a szerint a magyar autósok döntően úgy vélik, hogy a téli abroncsok nyári időszakban való használata alapvetően az abroncs fokozott kopásával jár. A szervízvezetők tapasztalatai szerint csak minden harmadik autós ismeri a hosszabb féktáv, a magasabb zajszint, vagy a magasabb benzinfogyasztás problémáját.

A Bridgestone szerint körültekintő vezetéssel és az évszaknak megfelelő, átlagos kopással számolva a téli abroncsaink 2-3 szezonon át is biztonságosan használhatóak. A tavaszi-nyári időszakot a téli gumi rosszul tűri, és a felgyorsuló kopás miatt akár 1-2 szezont is lefaragunk az élettartamukból. További költségtényező a megnövekedő üzemanyag fogyasztás. Mivel a tavaszi-nyári útviszonyok között akár 10%-kal is többet fogyaszthat autónk, ha téli abroncsokon hajtjuk, ami autókategóriától és a havonta megtett km-ektől függően éves szinten 10-25 ezer Ft-os többletkiadást is eredményezhet.

Bridgestone nyar gumi 660

Több mint egy kocsihosszal is rövidebb fékút

A Bridgestone által végzett felmérés szerint a magyar autósok fontosabbnak gondolják a gazdaságosságot, mint a biztonság. Vagy a biztos kezelhetőség kérdését. Az autószervizek vezetői szerint minden második magyar autóvezető sorolja előbbre a költséghatékonyságot (vagyis nyáron nem koptatja a drága téli szettet) a nyári abroncsra való váltás indokaként. Mint a nyári abroncsok által biztosított biztosabb tapadást (17%), vagy a rövidebb fékutat (16%).

„Érdemes már most átcserélnünk a téli gumi szettet nyári abroncsokra, ugyanis az egyre melegebb tavaszi időszak beköszöntével ez nemcsak költséghatékonysági, de közlekedésbiztonsági szempontból is okos döntés. A téli és nyári abroncsok gumikeveréke jelentősen különbözik egymástól, ezért más hőmérséklet tartományban képesek jó tapadást és kormányozhatóságot biztosítani. A téli abroncsok lágyabb gumikeveréke a tavaszi-nyári időszakban kevésbé tapad a meleg útfelületen, így száraz úton 10-15%-kal, nedves útfelületen akár 15-20%-kal is hosszabb fékúttal rendelkezik az autónk – vagyis az aktuális sebességtől függően akár több mint egy egész kocsihosszal később állunk csak meg”

–mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

Amikor milliméterek számítanak

A megfelelő profilmélység nemcsak télen, de nyáron is kulcsfontosságú. A Bridgestone által megkérdezett szervízműhelyek vezetői egyetértettek abban, hogy nyári abroncsok esetében nem érdemes az autóvezetőknek addig várniuk, amíg nyári abroncsaik profilmélysége eléri a törvényben meghatározott 1,6 mm-es minimumot. Egy nyári gumi már 2-3 mm-es profilmélység alatt is jelentősen veszíthet a teljesítményéből nedves útfelületen.

Kopott nyári gumikon és nedves útfelületen ugyanis drasztikusan megnövekszik a vízen való felúszás, az ún. aquaplaning esélye. Ekkor gyakorlatilag megszűnik a közvetlen kontakt az abroncs és az útfelület között. Míg egy új nyári abroncs akár 10 liter vizet is képes kiszorítani maga alól, addig ez a vízmennyiség egy alacsony profilmélységű gumi esetében 3-4 literre csökken. Vagyis nemcsak a féktávolság növekszik meg, de az autónk irányíthatósága is jelentősen csökken. A magyar autósok erre már egyre tudatosabban figyelnek. A szervizműhelyek tapasztalatai szerint minden második magyar autósok már a 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új abroncsot vásárol.

A végső érv: a biztosító sem fizet

Kulcsfontosságú végső érv szól a megfelelő profilmélységű nyári abroncsra való váltás mellett: ha balesetet okozunk és a vizsgálat során felmerül a balesetet kiváltó okként az abroncs nem megfelelő állapota, úgy a helyszínelő rendőrség elsőként vizsgálja majd a profilmélységet. Ha pedig kiderül, hogy a baleset oka valóban az elkopott gumi volt, úgy nemcsak eljárást indítanak velünk szemben, de a biztosítónk sem fogja kifizetni az okozott kárt. Sőt a teljes kárköltséget ránk terheli majd. Így valóban nemcsak költséghatékonyabb, de biztonságosabb megoldás is megfelelő abroncsokon útra kelnünk.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Ezt olvasta már?

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenöt − 8 =