Michelin a BioButterfly projektben

Rate this post

A Michelin, az IFPEN és az Axens hivatalosan bejelentette, hogy megépítik Franciaország első olyan demóüzemét, ahol bioetanol köztes termékből állítják elő a butadiént.

A Michelin, az IFPEN és az Axens hivatalosan bejelentette, hogy megépítik Franciaország első olyan demóüzemét, ahol bioetanol köztes termékből állítják elő a butadiént.

A 2012 végén elindított BioButterfly projekt célja az alapanyag-előállítási folyamat környezetkímélőbbé tétele. A szintetikus kaucsuk gyártása során szükséges butadién előállításához kőolaj helyett növényi biomassza-eredetű etanolt használnak.

Mi a butadién?

A könnyen cseppfolyósítható butadién gázt az iparban többek közt a műkaucsuk előállításához használják. Ma többnyire a kőolajban található szénhidrogénekből állítják elő krakkolással. Évi felhasznált mennyisége több mint 12 millió tonna, amelynek mintegy 40%-át a gumiabroncsok gyártásához használják fel.

A demóüzem építése 2019 év végén kezdődik. A tervek szerint 2020 év végére fejeződik be a Michelin Bordeaux-hoz közeli bassensi telephelyén, ahol az európai piacokra szánt termékek gyártása során a már meglévő szintetikus kaucsuk üzemben jelenleg kőolaj-alapú butadiént állítanak elő. A BioButterfly projekt költségkerete 70 millió euró, és mintegy húsz további munkavállaló foglalkoztatását teszi lehetővé az üzemben.

A könnyen cseppfolyósítható butadién gázt az iparban többek közt a műkaucsuk előállításához használják. Ma többnyire a kőolajban található szénhidrogénekből állítják elő krakkolással. Évi felhasznált mennyisége több mint 12 millió tonna, amelynek mintegy 40%-át a gumiabroncsok gyártásához használják fel.

Hogyan lesz a néhány grammból 100 000 tonna?

Többéves laboratóriumi kísérletezés (vagyis néhány grammnyi butadién előállítása), majd az IFPEN lyoni központjában végzett pilot projekt után most a demóüzemen a sor, hogy élőben is bebizonyítsa, a gyártási folyamat nemcsak működőképes, hanem technológiai és gazdasági szempontból is működőképes. Minden feltétel adott rá, hogy ipari mennyiségben (20-30 tonna termelés évente) lehessen előállítani a „zöldebb” butadiént. A projektfolyamat utolsó előtti lépéséhez érkeztünk ezzel: a próbaüzem utáni cél az évi 100 000 tonnás termelés, az üzemben előállított ipari alapanyag értékesítése az Axens feladata lesz.

A próbaüzem alatt a szakemberek tapasztalatokat szerezhetnek a különböző alapanyagokból előállított bioetanolokról, így a mezőgazdasági-erdészeti feldolgozóipar hulladékaiból (szalma, fanyesedék, stb.) előállított 2G, vagyis második generációs bioetanolról is (nem élelmiszernövényekből előállított bioetanol). Az IFPEN által kifejlesztett gyártási eljárással előállított termékek a próbaüzem után az Axens zöld technológiai kínálatát gazdagítják majd. A Michelin számára pedig biztosítottá válik a fenntarthatósági célokat figyelembe vevő gyártási alapanyag folyamatos ellátása.

Az üzem kialakításáról szóló döntéssel újabb lendületet vett. A francia kormány Investissements d’Avenir programjához kapcsolódó, az Ademe Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség) támogatását is élvező BioButterfly projekt. Az ipar környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló döntéssel a projektben közreműködő partnerek egyértelműen azt szorgalmazzák, hogy a műkaucsuk gyártás ipari gyakorlatába egyre több környezetkímélő eljárást vezessenek be. A fenntarthatóbb ipari technológiák kutatása és fejlesztése továbbra is nagyon fontos elkötelezettségük.

Florent Menegaux (A Michelin elnöke): „A fenntartható mobilitás úttörő és vezető technológiai vállalataként ismert Michelin számára a kezdetektől fogva fontos szempont a környezeti hatás. 2050-re el szeretnénk érni, hogy az abroncsaink gyártásához használt alapanyagok 80%-a fenntartható forrásból származzon. A bioetanol alapú butadién ehhez a célhoz közel 20%-kal járulhat hozzá.”

Didier Houssin (Az IFPEN elnöke): „Az IFPEN a biomassza-alapú termékek és bioüzemanyagok előállításához fejleszt innovatív technológiákat. A BioButterfly projekt keretében végzett kutatásaink egy új iparág, az energetikai átállás létrehozásához járulnak hozzá.”

Jean Sentenac (Az Axens elnök-vezérigazgatója): „Ennek a projektnek köszönhetően vállalatunk termékkínálata bővülni fog. A köztes termékek előállításának technológiai szakterületén elismert vállalatunk, az Axens így már biológiai eredetű intermediereket is forgalmazhat.”

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc − 10 =