Michelin a BioButterfly projektben

A Michelin, az IFPEN és az Axens hivatalosan bejelentette, hogy megépítik Franciaország első olyan demóüzemét, ahol bioetanol köztes termékből állítják elő a butadiént.

A Michelin, az IFPEN és az Axens hivatalosan bejelentette, hogy megépítik Franciaország első olyan demóüzemét, ahol bioetanol köztes termékből állítják elő a butadiént.

A 2012 végén elindított BioButterfly projekt célja az alapanyag-előállítási folyamat környezetkímélőbbé tétele. A szintetikus kaucsuk gyártása során szükséges butadién előállításához kőolaj helyett növényi biomassza-eredetű etanolt használnak.

Mi a butadién?

A könnyen cseppfolyósítható butadién gázt az iparban többek közt a műkaucsuk előállításához használják. Ma többnyire a kőolajban található szénhidrogénekből állítják elő krakkolással. Évi felhasznált mennyisége több mint 12 millió tonna, amelynek mintegy 40%-át a gumiabroncsok gyártásához használják fel.

A demóüzem építése 2019 év végén kezdődik. A tervek szerint 2020 év végére fejeződik be a Michelin Bordeaux-hoz közeli bassensi telephelyén, ahol az európai piacokra szánt termékek gyártása során a már meglévő szintetikus kaucsuk üzemben jelenleg kőolaj-alapú butadiént állítanak elő. A BioButterfly projekt költségkerete 70 millió euró, és mintegy húsz további munkavállaló foglalkoztatását teszi lehetővé az üzemben.

A könnyen cseppfolyósítható butadién gázt az iparban többek közt a műkaucsuk előállításához használják. Ma többnyire a kőolajban található szénhidrogénekből állítják elő krakkolással. Évi felhasznált mennyisége több mint 12 millió tonna, amelynek mintegy 40%-át a gumiabroncsok gyártásához használják fel.

Hogyan lesz a néhány grammból 100 000 tonna?

Többéves laboratóriumi kísérletezés (vagyis néhány grammnyi butadién előállítása), majd az IFPEN lyoni központjában végzett pilot projekt után most a demóüzemen a sor, hogy élőben is bebizonyítsa, a gyártási folyamat nemcsak működőképes, hanem technológiai és gazdasági szempontból is működőképes. Minden feltétel adott rá, hogy ipari mennyiségben (20-30 tonna termelés évente) lehessen előállítani a „zöldebb” butadiént. A projektfolyamat utolsó előtti lépéséhez érkeztünk ezzel: a próbaüzem utáni cél az évi 100 000 tonnás termelés, az üzemben előállított ipari alapanyag értékesítése az Axens feladata lesz.

A próbaüzem alatt a szakemberek tapasztalatokat szerezhetnek a különböző alapanyagokból előállított bioetanolokról, így a mezőgazdasági-erdészeti feldolgozóipar hulladékaiból (szalma, fanyesedék, stb.) előállított 2G, vagyis második generációs bioetanolról is (nem élelmiszernövényekből előállított bioetanol). Az IFPEN által kifejlesztett gyártási eljárással előállított termékek a próbaüzem után az Axens zöld technológiai kínálatát gazdagítják majd. A Michelin számára pedig biztosítottá válik a fenntarthatósági célokat figyelembe vevő gyártási alapanyag folyamatos ellátása.

Az üzem kialakításáról szóló döntéssel újabb lendületet vett. A francia kormány Investissements d’Avenir programjához kapcsolódó, az Ademe Környezetvédelmi és Energiagazdálkodási Ügynökség) támogatását is élvező BioButterfly projekt. Az ipar környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló döntéssel a projektben közreműködő partnerek egyértelműen azt szorgalmazzák, hogy a műkaucsuk gyártás ipari gyakorlatába egyre több környezetkímélő eljárást vezessenek be. A fenntarthatóbb ipari technológiák kutatása és fejlesztése továbbra is nagyon fontos elkötelezettségük.

Florent Menegaux (A Michelin elnöke): „A fenntartható mobilitás úttörő és vezető technológiai vállalataként ismert Michelin számára a kezdetektől fogva fontos szempont a környezeti hatás. 2050-re el szeretnénk érni, hogy az abroncsaink gyártásához használt alapanyagok 80%-a fenntartható forrásból származzon. A bioetanol alapú butadién ehhez a célhoz közel 20%-kal járulhat hozzá.”

Didier Houssin (Az IFPEN elnöke): „Az IFPEN a biomassza-alapú termékek és bioüzemanyagok előállításához fejleszt innovatív technológiákat. A BioButterfly projekt keretében végzett kutatásaink egy új iparág, az energetikai átállás létrehozásához járulnak hozzá.”

Jean Sentenac (Az Axens elnök-vezérigazgatója): „Ennek a projektnek köszönhetően vállalatunk termékkínálata bővülni fog. A köztes termékek előállításának technológiai szakterületén elismert vállalatunk, az Axens így már biológiai eredetű intermediereket is forgalmazhat.”

Ezt olvasta már?

Az Audi Goodyear abroncsokkal szereli fel egyik legfontosabb elektromos modelljét. Az Audi e-tron SUV modelleket 2019 óta árulják Goodyear gumikkal, most pedig a gyár új elektromos sportlimuzinját, az Audi e-tron GT-t szerelik fel 21”-os Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 abroncsokkal.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 gumikkal szereli fel az Audi e-tron-t

Az Audi új elektromos sportlimuzinját, az Audi e-tron GT-t szerelik fel 21”-os Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 abroncsokkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 + 18 =