Interjú Benjamin Willottal, a Goodyear EMEA-régiós haszongépjármű-abroncsok részlegének marketing igazgatójával
Mi a definíciója a téli tehergépkocsi-abroncsnak?
Számos ország nemzeti joggyakorlatában az M+S jelölést arra használják, hogy az adott tehergépkocsi-abroncsot téli abroncsnak minősítsék. Az ilyen jelöléssel ellátott tehergépkocsi-abroncs
„egy olyan gumiabroncs, amelynél a futófelület mintázatát, a futófelület anyagának összetételét vagy a futófelület szerkezetét elsődlegesen arra tervezték, hogy téli viszonyok között (hóban) a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint a normál gumiabroncs”.
Ez azt jelenti, hogy az ilyen abroncs a normál abroncshoz képest bizonyos mértékben jobb teljesítményt nyújt havas úton.
Az EU által 2012-ben bevezetett ThreePeak Mountain Snowflake = Három hegycsúcs és hópehely (3PMSF) szimbólum alapján a vizsgált abroncsot szabványosított tesztelésnek kell alávetni. Az abroncsnak egy referencia abroncshoz viszonyítva meghatározott tapadási szintet kell biztosítania tömör hórétegen.
Mi a különbség az M+S és a 3PMSF jelöléssel ellátott abroncsok között?
Az M+S, M.S vagy M&S jelölés jelentése Mud and Snow, azaz sár és hó. Éveken át ezt a jelölést használták a téli abroncsok megkülönböztetéséhez. Az M+S nem kapcsolódik szabványosított vizsgálathoz. Az Európai Unió 2012 novemberében a hó és a tél hivatalos jelzéséhez egy új jelölést, a 3PMSF feliratot vezette be. Az új jelölést csak azok a tehergépkocsi-abroncsok kaphatják meg, amelyek az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) 117. számú előírásában és a 661/2009/EK tanácsi rendeletben hivatkozott követelmények szerinti, szigorú ISO vizsgálat teljesítménybeli előírásainak megfelelnek. A tesztelési módszer alkalmazása során összevetik, hogy tömör hóréteggel borított úton egy referencia abroncshoz viszonyítva a vizsgált abroncs milyen tapadási mutatókkal rendelkezik. Ahhoz, hogy az abroncs a vizsgálat követelményeinek megfeleljen, tíz alkalomból hat esetben legalább 25%-kal jobb teljesítményt kell nyújtania a referencia abroncshoz képest.
A 3PMSF szimbólummal rendelkező tehergépkocsi-abroncsok rendszerint jobb választásnak bizonyulnak a különböző állapotú téli utakon, mint a csupán M+S jelöléssel ellátott abroncsok.
Milyen téli abroncsokat érdemes felszerelni a járművekre?
Jogi szempontból ez a helyi joggyakorlattól függ, ugyanakkor az is fontos, hogy a tehergépkocsi folyamatosan üzemeltethető legyen a téli időszakban. Olyan flották esetében, amelyekben a járműveket átlagos téli útviszonyok között, enyhébb hőmérsékleten és kevésbé havas utakon üzemeltetik, legalább M+S jelölésű abroncsokat kell használni a hajtott tengelyen. Ennél jobbnak bizonyulnak az oldalfalukon 3PMSF és M+S jelöléssel egyaránt ellátott, négyévszakos abroncsok. Például a Goodyear KMAX és FUELMAX húzó abroncsok. Szélsőséges téli útviszonyok között üzemeltetett teherautók esetében ajánlott speciális, tehergépkocsikhoz kifejlesztett téli abroncsokat. Például a Goodyear ULTRA GRIP MAX termékválasztékából származó abroncsokat felszerelni, amelyek magas szintű téli teljesítményt tudnak nyújtani.
A GoodyearDunlop tehergépkocsi-abroncsai közül melyek rendelkeznek 3PMSF jelöléssel?
Az új Goodyear ULTRA GRIP MAX termékcsalád kifejezetten téli útviszonyokhoz igazítva, tehergépkocsik számára lett kifejlesztve. A kormányzott, a húzó és a pótkocsi-abroncsokon megtalálható egyaránt az M+S és a 3PSMF jelölés. Havas és téli utakon ezek az abroncsok tekinthetők a kategóriájukban a legjobbaknak. Nem csupán az elődjeiket múlják felül teljesítmény tekintetében, de az ULTRA GRIP MAX D húzó abroncs még akkor is megfelel a 3MPSF jelölésre vonatkozó követelményeknek, amikor az abroncs már 50%-ban elkopott.
Helyi és távolsági autóbuszokhoz a Goodyear három különböző abroncsot fejlesztett ki, melyek mindegyike rendelkezik a fentiekben említett mindkét jelöléssel. Név szerint ide tartozik az ULTRA GRIP WTS City kormányzott abroncs. A városi buszokra felszerelhető ULTRA GRIP WTD City húzó abroncs. Valamint az ULTRA GRIP Coach téli abroncs, amelyet kifejezetten a modern távolsági autóbuszokhoz fejlesztettek ki. Azt se felejtsük el, hogy a Dunlop és a Fulda is rendelkezik saját, speciális téli tehergépkocsi-abroncs termékválasztékkal.
Meg kell említeni még a KMAX és a FUELMAX húzó abroncsokat is, amelyek nem csupán az M+S, hanem a 3PMSF jelölést is viselik. A KMAX és a FUELMAX négyévszakos abroncsokkal minden esetben felkészülten lehet várni a hirtelen bekövetkező havazást. Fontosnak tartom még kiemelni, hogy jelenleg a legtöbb Goodyear, Dunlop, Fulda és Sava tehergépkocsi abroncsunk M+S jelöléssel rendelkezik, függetlenül attól, hogy ezek kormányzott, húzó vagy pótkocsi abroncsok-e. Ez azt jelenti, hogy az említett abroncsok Európa minden országában teljesítik a tehergépkocsik téli abroncsaira vonatkozó minimális jogszabályi követelményeket.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>
Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmaga