Főoldal / 1 Egyéb / Defekt nélkül élvezetesebb a nyaralás

Defekt nélkül élvezetesebb a nyaralás

Nyáron sok család dönt úgy, hogy autóval vág neki a szabadságának. Az autós nyaralásoknak sajátos romantikája van, hiszen mi választhatjuk meg a legvonzóbb útvonalat, nem kell másokhoz igazodni. Megeshet azonban, hogy az idill aggodalommá válik, és a látnivalóknál a vártnál többet időzhetünk egy defekt miatt. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István most elárulja, hogyan érdemes felkészülni a felhőtlen élményekre.

Autóval nagyobb távolságra elindulni nagy felelősség, de némi körültekintéssel az utunk problémamentes lehet. A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell. Az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasa mellett az egyik legfontosabb dolog, amit mindenképp meg kell nézni, az az abroncsok állapota.

Alaposan előtte, gondtalanul útközben
Ne is tervezzünk nagy családi autós üdülést nyári abroncs vagy legalább négyévszakos garnitúra nélkül! Az ellenőrzést kezdjük az abroncsok vizuális vizsgálatával. A külső oldalfal és a futófelület ellenőrzését egyszerűen elvégezhetjük akár az udvarunkon is. Az esetleges vágások, sérülések, vagy oldalfal dudorok észlelése fontos, hiszen ezek hosszabb távon akár nem kívánt problémát is jelenthetnek. Ha bármelyik abroncson sérülést vagy elváltozást észlelünk, mindenképp vizsgáltassuk meg gumiabroncs szakszervizben. Nagyon fontos az abroncs profilmélysége és az egyenletes kopás. A nagy meleg után lezúduló hirtelen felhőszakadások egyre gyakoribbak, ami kellemetlen meglepetést okozhat, ha kopott abronccsal indulunk el. Az aquaplanning alattomos útitárs, ne adjunk neki esélyt. 3 mm profilmélység alatt ne induljunk el. Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumi réteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Ha már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Ha szükséges, nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.

Ellenőrizzük továbbá a légnyomást is,hiszen ha az nem felel meg a nagyobb terhelésnek, gyorsan bajba kerülünk. Ilyenkor ugyanis túlterhelés lép fel, ami az abroncsok túlzott melegedése mellett akár durrdefektet is okozhat. A légnyomást mindig az abroncsok HIDEG állapotában mérjük és állítsuk, az autógyártó előírásait szem előtt tartva. Családi nyaralásnál az előírt legmagasabb nyomást állítsuk be. A sok csomag és a plusz utasok terhének viselése ugyanis a légnyomás, a levegő feladata. Ez kiemelten fontos, ha lakókocsival, vagy utánfutóval indulunk útnak. Ezt az ellenőrzést egyébként is érdemes 2-3 hetente elvégezni. Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.

Ne feledjük továbbá, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! A pótkerék is fontos szerepet kaphat az út során, bár sokszor csak a szükség pillanatában jövünk rá, hogy használhatatlan: az idők során az oldalfala megrepedezett vagy elszivárgott belőle a levegő. Ellenőrizzük, és a légnyomást mindig a megengedett maximumra állítsuk (mankókeréknél 4,2-4,5 bar!) De ha rendben is van, jó tudni, hogy kialakítása miatt a mankókerék maximum 80km/h-s sebességgel használható és csak 120-130 kilométert tehetünk meg vele.

Elkerülhetők a defektek
Hanem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. A Hankook SEALGUARD® technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség javításra sem.

A defekttűrő abroncsok egy másik kategóriát képviselnek. Ezek általában autó specifikusak, megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét, és defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg velük, maximum 80km/h sebességgel. A mobilitás megtartása a legfőbb feladatuk, de tudnunk kell, hogy ha megtették a feladatukat – mi pedig nem maradtunk az út szélén – cserélni kell őket. A Hankook kínálatában természetesen a defekttűrő abroncsok is megtalálhatók. Úgy gyári első szerelésben, mint az utánpótlás piacon.

Vezetési stílusunkkal is meg tudjuk óvni az abroncsokat és elkerülhetjük a defektet. Figyeljünk a sebességre, az úthibákra vagy akár a parkolásra. Ha például padkán kell felhajtanunk,lassan hajtsunk fel, és az oldalfal védelme érdekében minél nagyobb szögben kitekert kerékkel. Fontos még, hogy teljes felülettel álljunk fel a padkára az abroncsokkal. Padka melletti parkolásnál pedig ügyeljünk a megfelelő távolságra, kerüljük a gumi oldalfalának súrlódását. Így megóvjuk a felnit és egyúttal az abroncsot is.

Ezt olvasta már?

Sokéves tapasztalat, valamint sazéles körű kutatások és tesztelések veztteek az ELIT technológia kifejlesztéséhez. E technológia hozta konstrukciós fejlesztések teszik lehetővé, hogy a 344 Forestar ELIT ugyanazt a rakományt szállítsa a névleges légnyomás felénél, mint a standard erdészeti gumiabroncsok és így nagyobb felfekvő felületet, jobb tapadást és üzemanyaghatékonyságot biztosít.

Bohnenkamp – Alliance ALACSONY NYOMÁSÚ ERDÉSZETI ABRONCS

Sokéves tapasztalat, valamint széles körű kutatások és tesztelések vezettek az ELIT technológia kifejlesztéséhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

öt − egy =