A hazai autótulajdonosok a (HTA) tagjai által gyártott közel több tucat gumimárkából, illetve típusból válogathatnak abroncscsere előtt.
Időjárástól függően akár már áprilisban érdemes gumiabroncsot váltani. Ismét itt a nyári abroncsok ideje. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:
Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári felkészítésének
A téli gumiabroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre. A téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, hiszen a strukturált blokkszerkezet, ami az gumiabroncs vonóerő átviteli szerepét hivatott betölteni zord időjárási körülmények között, nyáron a zajszintet növelheti zavaró mértékűre. Sőt, ez a futófelület kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között.
Miért fontos a jó abroncs?
Mert az élet nem törésteszt! A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebesség változás minden szükséges erőhatásának megfelelő feltételeit.
A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani abroncscsere előtt az adott felhasználó számára ideális gumiabroncsokat.
Ami biztos: nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó gumiabroncsokat vásárolni. Ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak. „Nyugdíjas, német háziorvosé volt, szinte nem is használta.” – olvashatjuk gyakran a hirdetésekben. Az ilyen gumiabroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.
Vásárláskor érdemes kikérni az abroncs-szervizes munkatárs véleményét.
Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autóznak a nyári időszakban!
A gyártási időről tájékoztató >>>
A nyári abroncs-szettből – és persze a téliből is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni minden abroncscsere alkalmával
Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről néhány fontos paraméter leolvasható.
Amennyiben abroncscsere alkalmával valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni! Függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van-e szó.
A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.
Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
A hatósági előírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 3 milliméter, nyárinál pedig a 4 milliméter.
Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.
A leszerelt téli gumiabroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumikat.
Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, – amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.
Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncs nyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok. Másrészt pedig megnövekszik a hajtóanyag-fogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.
A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása.
A hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve ún. rendellenes kopás kialakulhat a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások, illetve, hogy ápoljuk-e az abroncsokat.
Válasszunk szakműhelyt!
Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (Tire Pressure Monitoring System, TPMS ) nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsot is kíméljük.