File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
A Forma-1 világával mindenhol találkozhatunk, de azon túl is vannak olyan izgalmas autósport versenyek, amikről érdemes tudni.
Talán nincs is olyan kisfiú a világon, akit ne varázsolna el az autóversenyzés, legalább egy kis időre. És még azok is, akiket nem érdekelnek az autók vagy a technikai sportok, vagy úgy egyáltalán a sport, még ők is hallottak a legendás autóversenyzőkről, vagy tisztában vannak az egyes istállók neveivel. Így hát azt mondhatjuk, hogy az autósport egy világszerte népszerű műfaj, amiről mindig van mit beszélni. A leghíresebb és legrangosabb nemzetközi autóverseny sorozat a Formula-1, amit a világ több pontján rendeznek meg, és óriási rajongótábora van az egyes versenyzőknek és csapatoknak. 1950-ben rendezték meg először, és azóta töretlen sikernek örvend. A világ egyik legdrágább versenysportjaként tartják számon.
Most azonban pont, hogy nem a Forma-1-ről szeretnénk beszélni, hiszen vannak más, nagyon izgalmas autóversenyek a világon, amikre érdemes odafigyelni. Nézzük is meg mik ezek.
1. Nascar
National Assotiation for Stock Car Auto Racing, azaz Nascar.Az amerikai szériaautók versenysorozata, ami óriási népszerűségnek örvend az USA-ban és mára már szerte a világon is. Ha valaha is láttunk Nascar futamról közvetítést, feltűnhetett, hogy az autók máshogy néznek ki, mint a Forma-1-es társaik. Ugyanis itt gyári autókat alakítanak át versenyképes autókká, ez a lényege az egésznek.
Története régre nyúlik vissza, egészen a 20-as években kezdődik, a híres szesztilalom idején, amikor is a szeszcsempészek feltuningolták az autóikat, hogy könnyedén meg tudjanak lógni a rendőrök elől. Aztán rákaptak az ízére és mikor éppen nem szeszt csempésztek, illegális versenyeket tartottak önmaguk szórakoztatására. Ebből nőtte aztán ki magát ez az egész mánia.
Mára már nagyon kiforrotta magát és igazi profi versenysporttá vált, amire érdemes fogadásokat is kötni.
Nézzünk egypár rekordot a Nascar világából, amiket talán még a legszemfülesebb fogadóknak sem sikerült megtippelni:
– A legnagyobb lekörözés
A legendás tettet Net Jarret követte el 1965-ben, aki úgy nyerte meg a darlingtoni Southern 500-at, hogy 14 kört vert rá a mezőnyre, nem semmi.
– Verhetetlenségi sorozat
A cím koronázatlan királya Richard Petty, aki tíz versenyen keresztül nem talált legyőzőre, máig is megdöntetlen ez a rekordja.
– Az egyedüli célba érő
Curtis Turner 1956-ban úgy aratott győzelmet, hogy konkrétan ő volt az egyetlen, aki célba ért. Jogosan mondhatnánk, hogy így azért könnyű. Ez a rendkívüli eset úgy történhetett meg, hogy egy tömegbaleset folytán az összes többi autó képtelen volt folytatni a versenyt.
Láthatjuk micsoda izgalmakat rejt a szériaautók versenye. Sportfogadási szempontból a Nascarral jól járunk, elég sok online bukméker foglalkozik vele. Ha ellátogatunk a mightytips oldalára, minden információt megtalálunk egy helyen a témával kapcsolatban. Sportfogadási tippeket is olvashatunk szakértőktől.
2. IndyCar
Az IndyCarról laikus körökben nem nagyon hallani, pedig a világ legrégebbi jegyzett autóversenyeinek a leszármazottja.
Pontosan meg van határozva, hogy milyen autóval lehet indulni a versenyen:
- együléses
- turbófeltöltővel működő belsőégésű motor
- végsebesség 390 km/óra
Akárcsak a Forma-1, ez is versenysorozat, ami több állomásból áll, és szilárd burkolatú pályákon rendezik.
Legjelentősebb versenypályája az Indianapolis 500, amit 1911 óta minden évben megrendeztek, a világháborúkat leszámítva.
Szintúgy mint a Nascarnál, amerikai versenyekről volt szó kezdetben, de mára már nyitottak a nemzetközi autóversenyzés világa felé is.
1957-ben rendezték meg a Race of Two Worlds nevű versenyt, ahol is az IndyCar nagyjai mérhették össze tudásukat a Forma-1 legjobbjaival. Izgalmas versenynek bizonyult ez a felállás.
Jelenleg egy kanadai verseny van az IndiyCar futamaiban, ami Amerikán kívüli, de terveznek újra futamot rendezni Mexikóban, Brazíliában, sőt tervben van egy Dubai utcáin pompázó futam is, na majd meglátjuk.
Amennyiben sportfogadásra adjuk a fejünket, az IndyCar is jó terep hozzá, de be kell tartani néhány stratégiai tippet a sikerhez. Kollár Aladár sportfogadási szakértő tanácsai érdemes megfogadni mielőtt belevágnánk!
3. Le Mans 24
A Le Mans verseny egy 24 órás autóverseny, ami igazából az 1966-os futamáról híresült el, amiről a közelmúltban film is született Az aszfalt királyai címmel. A dolog a Ford és a Ferrari rivalizálásáról szól, aminek a 66-os Le Mans verseny a csúcspontja. Végül a Ford kerül ki győztesen, de igencsak megkérdőjelezhető az egész. A filmből sok minden kiderül, érdemes megnézni.
Magát a versenyt egyébként 1923 óta rendezik meg a franciaországi Le Mans közelében elhelyezkedő sarthe-i pályán.
Az eredeti elképzelés szerint nem is versenyzésre szánták, hanem megbízhatósági és gazdaságossági tesztelésre, innen forrotta aztán ki magát 24 órás autóversennyé, amit nyár közepén rendeznek meg minden évben. 5000 kilométert tesznek meg a versenyzők egyik délutántól másnap délutánig. 2010-ben született az eddig legnagyobb rekord, amikor is 5410 kilométert sikerült autózni a megadott időtartam alatt.
A verseny lebonyolítása eltér más autóversenyekétől. A versenyen legfeljebb 60 csapat indulhat, és mindig két szabadedzést rendeznek a verseny előtt.
Az autók:
A Le Mans-on kétüléses autók indulhatnak, de a nem vezetőoldali ülést szabadon kell hagyni. 4 kategóriába sorolják az autókat:
1. LMP 1
2. LMP 2
3. LMGTE pro
4. LMGTE Am
Az első kettő az két La Mans prototípus, míg a második kettő utcai autókból átalakított versenyautókat jelöl.
És a lista még korántsem teljes, a felsorolt három csak a Forma-1-en kívüli leghíresebb versenyeket mutatja be. A lényeg az, hogy nyitottnak kell lenni, olyan dolgokra is, amik nem feltétlenül tartoznak a legnépszerűbb, leghíresebb versenyek közé a világon, mert meglepő izgalmakat találhatunk bennük.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>