File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu Telefon: 305620602. |
Tokaji Vilmos, a Continental Tires Dél-kelet Európáért felelős értékesítési igazgatója szerint a fenntarthatóság kritériumrendszere és az egyre magasabb műszaki elvárások összeegyeztethetőek
Miként? Erről, a lassan beinduló konjunktúráról, a prémiumszegmens válságállóságáról és az EU gumiabroncs címke „AAA” kategóriáról is beszélgettünk.
A Continental nagykereskedelmi partnere >>>
Milyennek látja a gumiabroncsgyártók helyzetét? Ha Continental részvényes lennék, kellene-e naponta néznem a tőzsdei híreket?
Az elmúlt, valamelyest nehezebb időszakot követően várakozásaink szerint visszatér a növekedés. A gumiabroncspiacon túl vagyunk egy korrekción, ami Európában és Magyarországon is érezhető volt. Ennek nem csupán a gyenge végfelhasználói kereslet volt az oka, de az is, hogy a kereskedők tavaly jelentős készletcsökkentést hajtottak végre.
Mivel korábban alaposan „bespájzoltak”.
Igen, hiszen 2021-22-ben viszonylag jelentős áremelkedés volt a növekvő költségek miatt, és a kereskedők az egyéb világgazdasági tényezők miatt is – például védekeztek az egyes termékkategóriákban fellépő hiány ellen – magas szinten készleteztek. Az ő lépésük logikus volt, hiszen emelkedő árkörnyezetben a készleten tartás kisebb kockázatot jelent. Tavaly megváltoztak a trendek, a kereskedők elkezdték csökkenteni a készleteiket, ez meglátszott a gyártók forgalmán is. Idén ez változik, nő a végfelhasználói kereslet, az inflációs görbe laposabb, nőnek a reálbérek. Természetesen a kontinens nem homogén, vannak gyorsabban növekvő és telítettebb piacok is, ahol már nem nő a motorizáció, ám Magyarország jó eséllyel folytatja a felzárkózást az európai átlaghoz, hiszen az autóhasználat terén vannak még tartalékok. Hosszabb távon, ha növekszik a vásárlóerő, az érinti a mobilitást, és a mi iparágunkat is. Pozitívan tekintünk a jövőbe.
A Continentalt az egyik legjobb minőségű, ugyanakkor nem olcsó abroncsok előállítójaként tartják számon. A fogyasztók tekintélyes része viszont árérzékeny.
A prémium terméket választó vásárlók aránya nem csökken, sőt, enyhén nő. Most is látható volt, hogy a fizetőképességet érintő gondok elsősorban nem ebben a szegmensben jelentkeznek. Gazdasági visszaesés esetén az alacsonyabb árfekvésű termékek iránti kereslet esik jobban.
Vagyis a vevők nem fordulnak el a prémiumtól?
Egyre jelentősebb igény van azokra a termékekre, ahol a lehető legkevesebb kompromisszumot kell vállalni a biztonság, illetve ma már a fenntarthatóság terén.
Jó, hogy ezt említi. Hogyan készülnek az ESG-előírások teljesítésére?
Egyre komolyabb követelményeknek kell megfelelnünk, de mi ezt pozitívan látjuk. Nem veszélyként, hanem lehetőségként értékeljük. A jövő üzlete fenntartható kell, hogy legyen. Fel vagyunk készülve arra, hogy e tekintetben az iparág legprogresszívebb szereplői legyünk, ami komoly kihívás.
A Continental mindig is sokat költött K+F-re, amihez most hozzájön az ESG-is?
Ma már nem választható el egymástól a két kritériumrendszer, ez nem egy célkonfliktus. A minőségi elvárások egyik eleme, hogy mennyire fenntartható egy adott termék.
Említene egy konkrét példát?
Tavaly jöttünk ki egy új termékkel, az UltraContact NXT-vel. Több korábbi díj mellett a neves German Design Council zsűrije most ennek a termékünknek ítélte a „B2C Kiválóság: Közlekedés” kategória díját. Az akár 65 százalékos arányban megújuló, újrahasznosított, valamint bio-, illetve biokörforgásos és/vagy újrahasznosításra alkalmas (ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező) anyagokból készült UltraContact NXT a Continental eddigi legfenntarthatóbb abroncsa. Ez tudomásom szerint jelenleg – sorozatban gyártott személyautó abroncsok tekintetében – az iparágban elért legmagasabb szint. Olyan megújuló nyersanyagokat tartalmaz, mint a papír- és faipari hulladékból származó gyanták és a rizshéj hamuból származó szilícium-dioxid.
A gyártása során újrahasznosított anyagokat is használunk – ilyen például a mechanikusan feldolgozott hulladék abroncsokból származó gumi és acél –, az abroncsváz pedig poliészter szálakból készül: ezeket a Continental a ContiRe.Tex technológiájával PET-palackokból nyeri ki, amelyek egyébként gyakran hulladékégetőkbe vagy lerakókba kerülnének. Büszkék vagyunk rá, már csak azért is, mert nem kötöttünk kompromisszumot a teljesítmény terén sem. Olyan terméket alkottunk, ami az európai abroncs címkén is a legjobb értékeket érte el. Az „A”-kategóriát céloztuk meg, illetve értük el a nedves fékezés, a zaj, és a gördülési ellenállás terén egyaránt. Hiszünk abban, hogy a vásárlókat nem kell olyan választás elé állítani, hogy a biztonságot vagy a fenntarthatóságot választják-e inkább. Nekünk olyan terméket kell gyártanunk, amely valamennyi kritériumnak megfelel.
Nem akarok telhetetlennek tűnni, de ez a 65% projektálható? Elérhető a száz % belátható időn belül?
A 65 %-os UltraContact NXT egy innovatív zászlóshajó termék, amelynek kapcsán megmutattuk, hogy mire vagyunk képesek, de látni kell, hogy ennek jelentős költségei vannak, amit a felhasználóknak egyelőre csak kisebb része fizet meg. 2030-ra szeretnénk eljutni arra a szintre, hogy az általunk előállított termékek átlagosan 40%-ban megújuló, újrahasznosított és igazoltan fenntartható alapanyagból készüljenek. Tehát lesznek – illetve már most is vannak – ennél magasabb arányúak, és alacsonyabbak is. Az ön által említett cél elérése 2050-re lehet reális, akkor már az összes termékünk tekintetében.
Rendszeresen leírjuk, hogy tankolások alkalmával, de minimum havonta egyszer ellenőrizendő a gumiabroncsok nyomása, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy az autósok nem akarnak ezzel bíbelődni. Csak autózni szeretnének. Reális cél a teljesen gondozásmentes abroncs?
Igyekszünk ebbe az irányba menni, de a megfizethető technológia ennek korlátokat szab. A négyévszakos abroncsok iránt növekvő kereslet is ezt az igényt jelzi, hiszen nem kell évente kétszer cserélni őket. Ez a trend nem új, gyorsan nő a piaci részesedésük, de ezek sem gondozásmentesek, mivel a nyomást és az abroncsok állapotát ellenőrizni kell, és időnként cserélni kell a tengelyeken az egyenletes kopás érdekében. De tagadhatatlanul kényelmes megoldás azoknak, akik elfogadnak bizonyos mértékű kompromisszumot. Az abroncsok folyamatosan fejlődnek, sok-sok szempontnak kell megfelelniük. Valamennyi téren igyekszünk, és az abroncscímke három tulajdonsága mellett fontos más aspektusokat is figyelnünk kell, vagyis a K+F meglehetősen komplex folyamat.
Önt hallgatva, az az érzésem alakul ki, hogy ez egy kifejezetten izgalmas iparág.
Ha beszélne egy fejlesztőmérnökünkkel, ez az érzése csak fokozódna. Az autógyártóknak is megvannak a saját szempontjaik, amelyek nem feltétlenül azonosak a végfelhasználók igényeivel. Nekik az emissziós értékek leszorítása az egyik elsődleges céljuk, ebből következik, hogy a gördülési ellenállás számukra kiemelten fontos, miközben mi, abroncsgyártók nem vállalhatunk kompromisszumot a biztonság terén. Úgy kell dolgoznunk, hogy valamennyi érintett – stakeholder – elvárására tekintettel kell lennünk.
Milyen abroncs van az autóján?
A céges autóra vonatkozóan csak a márka van előírva, a konkrét típus nem. Az én választásom az UltraContact NXT. Kiállok amellett, hogy most ez a legjobb termék a piacon.
A Continental nagykereskedelmi partnere >>>
És a családi autóra mit szerelt?
AllSeasonContact 2-t, ami egy négyévszakos abroncs. Idén májusban az első helyen végzett a Tyre Reviews szakportál négyévszakos abroncstesztjén. A másfél éves kisfiunkat édesanyja ezzel az abronccsal fuvarozza a városban, és nyugodt vagyok: a teszt során az AllSeasonContact 2 abroncs számos területen erősnek bizonyult, ideértve a száraz és vizes úton való kezelhetőséget, a havon tapadást és az alacsony gördülési ellenállást is. De különösen a kopási kategóriában ért el kiemelkedő eredményeket: elődjéhez képest a gördülési ellenállást 6%-kal csökkentettük, a futásteljesítményt viszont 15%-kal növeltük, anélkül, hogy mindez a biztonság rovására ment volna. Kifejezetten jó példa arra, hogy a fenntarthatóság és a biztonság egyidejűleg is figyelembe vehető. Meggyőződéssel képviselem ezeket az értékeket, eszerint döntök és élek.
Az egyik legbefolyásosabb európai szaklapban, az AutoBildben azt olvastam, hogy – legalábbis a szerző szerint – kijelenthető, hogy nincs szükség kifejezetten elektromos autókra szánt gumiabroncsokra. Hiszen a hagyományos (nem kizárólag e-autókra fejlesztett) gumiabroncsok a biztonsági előírások kimagasló szintje mellett is képesek kiemelkedő teljesítményre az energiahatékonyság terén, függetlenül attól, hogy épp elektromos hajtásláncú vagy belső égésű motorral szerelt járművön használjuk. Egyetért ezzel?
Olvastam ezt a cikket és maximálisan egyetértek. Egy teszt kapcsán nyilatkoztak így, amelyen a nyolc tesztelt abroncs közül a Continental PremiumContact 7 nyerte el az „Év zöld abroncsa” és az „Ecobajnok” díjat. A német autós szaklap által felkért zsűri ezzel egyszerre ismerte el a nyári gumiabroncs „példamutató” vezetéstechnikai tulajdonságait és a „tiszta környezet iránti elkötelezettséget az összes biztonsági előírás betartásával”. Ez az UltraContact NXT után most egy másik termékünknél is bizonyítja: a biztonság és a fenntarthatóság összeegyeztethető.
A megnövelt futásteljesítmény a fenntarthatóságot szolgálja, de egyszer csak eljön az abroncscsere ideje. Önnél mikor? Megvárja, amíg a profilmélység lemegy 1,6 mm-re?
Bár a jogszabályi előírások szerint valóban 1,6 mm-es profilmélységnél kell az abroncsokat lecserélni, a profilmélységgel az abroncs biztonsághoz kapcsolódó teljesítménye is csökken, különös tekintettel a nedves tapadásra. Mivel nekem a biztonság az első, már azelőtt lecserélem az abroncsokat, hogy elérnék ezt az értéket, kb. 3 mm-nél. A vízrefelúszás nem játék, hanem egy komoly biztonsági kockázat.
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>