A VILÁG ELSŐ NULLA CO2-KIBOCSÁTÁSÚ GUMIABRONCS GYÁRA

Rate this post
File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

A Nokian Tyres vezető pozícióból indul a nulla CO2-kibocsátásért folyó versenyben.

A Nokian Tyres új romániai nagyváradi gyára a világ első nulla CO2-kibocsátású gumiabroncsgyára lesz – és még sok más a fenntarthatóság szempontjából.

A Nokian Tyres nagyváradi gyára az első kapavágástól a tiszta levegő lélegzéséig a legkorszerűbb fenntartható megoldások teljes alkotása lesz.

Mutatni az utat

A szén-dioxid-kibocsátás a globális éghajlatváltozás elsődleges mozgatórugója, és ezek csökkentése kulcsfontosságú a globális hőmérséklet emelkedése elleni küzdelemben. Emellett egyre több fogyasztó követeli meg a fenntarthatóságot az általa vásárolt termékektől és szolgáltatásoktól, beleértve a gumiabroncsokat is. Az első nulla CO2-kibocsátású abroncsgyár mércét állít fel a jövőbeni abroncsgyártás számára.

A Nokian Tyres vezető pozícióból indul a nulla CO2-kibocsátásért folyó versenyben.

„Már a gumiipar legalacsonyabb gyári CO2 kibocsátási szintjén gyártunk gumiabroncsokat. CO2-kibocsátásunk 2022-ben 400 kilogramm körül mozgott egy tonnánként legyártott gumiabroncsra, míg versenytársaink többsége 800 és 1100 kilogramm között üzemel. A nagyváradi gyár pedig egy teljesen új, alacsonyabb szintű CO2-kibocsátást tesz lehetővé világszerte”

– mondta Teppo Huovila, a Nokian Tyres minőségért és fenntarthatóságért felelős alelnöke.

A tiszta energia, a hatékony folyamatok és a modern műszaki megoldások biztosítják a termelés fenntarthatóságát

„Ha a CO2-kibocsátás fő forrása az energia, hogyan lehet elérni a nulla CO2-kibocsátási szabványt egy gumiabroncsgyártó üzemben? A válasz egyszerű: olyan energiát kell használnunk, amely nulla CO2-kibocsátással jár. A nagyváradi gyárban felhasznált összes energia zéró CO2-kibocsátású forrásból származik. Ez lehet például szél-, víz-, biomassza- vagy napenergia, vagy ezek keveréke.”

– magyarázza Huovila.

Ezenkívül a gyárban alkalmazott összes folyamatot úgy tervezik meg, hogy az a lehető legenergiahatékonyabb legyen. A cél az, hogy minimálisra csökkentsék az egy gyártott gumiabroncsonkénti felhasznált energia arányát. A magas szintű automatizálás és robotika garantálja a folyamatok általános hatékonyságát, de hozzájárul az energia, az anyagok és minden egyéb értékes erőforrás megtakarításához is.

„A modern gumiabroncsgyártó gépeket nagyon energiatakarékosra tervezték. A gyárba telepítendő legmodernebb gépek azt a célt szolgálják, hogy a gyártási folyamat minden fázisában a lehető legkevesebb energiát használjuk fel.”

A közvetett hatások kezelése

A nagyváradi gyár a tervek szerint 2024 második felében kezdi meg az első gumiabroncsok gyártását. 2025-ben pedig a kereskedelmi használatra szánt gumiabroncsok gyártását. Ha teljesen működőképes lesz, akkor a CO2-kibocsátáson túl további környezeti hatásokat is figyelembe kell venni, mint például a gyártási hulladék.

„Arra törekszünk, hogy ugyanazt a nulla hulladékot a hulladéklerakókba helyezzük, mint a Nokia gyárunkban. Ez azt jelenti, hogy minden hulladékot újrahasznosítanak vagy újra felhasználnak. Egy működő gumiabroncsgyár több mint tíz fajta hulladékot termel, ezekhez keresünk helyi újrahasznosító partnereket, hogy minden újrahasznosítási folyamat a gyárhoz lehető legközelebb történjen.”

A hulladékgazdálkodáson túl a gyár fenntarthatóságát közvetve befolyásolják olyan dolgok, mint a szállítás és az abroncsok alapanyagai.

Minden beszerzett furgon elektromos lesz. Elektromos töltőket és kerékpárparkokat is építünk a dolgozóknak, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású közlekedési módok használatára ösztönözzük őket. Mivel a nagyváradi gyár a közép-európai piacra szánt gumiabroncsok gyártására fókuszál, a késztermékek szállítási távolsága ésszerű, ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Maximalizálni fogjuk a vasúti szállítást is.

Minden közlekedési vállalatot, valamint más partnereket megvizsgálnak és kiválasztanak a fenntarthatósági intézkedéseik alapján.

A fenntarthatóságot mérjük és jelentést készítünk

A gyár minden fenntarthatósági szempontját, beleértve a nulla CO2-kibocsátási szabványt is, szorosan mérik, és független szervezetek jelentik.

Az iparág úttörő vállalataként a Nokian Tyres volt az első gumiabroncs-gyártó cég, amelynek tudományosan megalapozott céljait az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a Science Based Targets kezdeményezés jóváhagyta 2020-ban. A nagyváradi gyár minden fenntarthatósági szempontja támogatni fogja bennünket, hogy elérjük a céljainkat. Az előrehaladásunkról rendszeresen beszámolunk majd. A Science Based Targets kezdeményezés mellett a vállalat éves fenntarthatósági jelentést készít, beleértve az egyes gyárak CO2-kibocsátásának mérését. Az összes telephelyünk CO2-kibocsátásának mérésére és jelentésére a nemzetközi ÜHG protokollt használjuk. Ugyanazt a protokollt minden vállalat univerzálisan használja az üvegházhatású gázok mérésére. Jelentéseink helyességét független harmadik fél évente ellenőrzi.

– mondja a Huovila.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három × 4 =