Bridgestone A005 – négyévszakos gumiabroncs

Rate this post

Nem akarnak az abroncscserével bajlódni az autósok. Négyévszakos abroncsot dobott piacra a Bridgestone. 15.000 autós megkérdezésével és vezetési tapasztalatai alapján fejlesztette ki négyévszakos abroncsát a Bridgestone.

A vállalat felméréséből kiderült, hogy az autósok egyre kevesebbet akarnak a tavaszi és őszi abroncscserével bajlódni. Miközben évszaktól és időjárási körülményektől függetlenül jó útfekvésű, biztonságos és jó irányíthatóságú gumikkal szeretnének autózni. A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalata[1] éppen ezért olyan négyévszakos abroncsot fejlesztett ki, amely egyedi alapanyagának és innovatív futófelület-kialakításának köszönhetően mind vizes, mind havas úton rövid féktávolságot, továbbá vizes úton is kiváló irányíthatóságot biztosít a gépkocsi számára.

Nem a traffipax a legnagyobb kihívás az autósoknak

Esős vagy havas időben a lecsökkent látótávolság és a megnövekedett fékút miatt az autósok számára fokozott kihívást jelentenek a különböző forgalmi szituációk. Ezen időjárási körülmények között az autójukat naponta használó autósok számára főutakon a hirtelen felbukkanó gyalogosok és vadállatok. Az úgynevezett „szellemsofőrök” és a lassú járművek kikerülése. Autópályákon a sávegyesítések és sávelhúzások miatti hirtelen manőverek. Városi közlekedésben a kanyarodás és a piros lámpák, valamint a járdáról lelépő gyalogosok előtti hirtelen megállás a legnehezebb feladat – derült ki a Bridgestone 15.000 autós körében készített páneurópai felméréséből. Érdekesség, hogy a traffipaxokat az autósok nem túl gyakran előforduló és nem kifejezetten fontos vezetési kihívásnak tekintik.

A bemutatót Károlyi Katalin, Németh Gergely és Hunyadi Szabolcs tartották
A Bridgestone A 005 négyévszakos gumiabroncs bemutatóját – Károlyi Katalin, Németh Gergely és Hunyadi Szabolcs tartották

Mit várnak el az autósok egy négyévszakos abroncstól?

A páneurópai felmérés legfontosabb megállapítása az, hogy e kihívások miatt az autósok a négyévszakos abroncsoktól azt várják el, hogy azok vizes úton olyan jól irányíthatóak legyenek, mint a nyáriak, havas úton pedig közel olyan jól tapadjanak, mint a téliek, de közben magas futásteljesítménnyel rendelkezzenek.

„Az autósok egyre nagyobb hányada választ olyan abroncsot, amely egész évben, az időjárási körülményektől és az útviszonyoktól függetlenül biztonságos autózást tesz lehetővé, segítségével ugyanakkor nem szükséges tavasszal és ősszel az abroncscserével bajlódni” – mondta el Hunyadi Szabolcs, (prezentáció) a Bridgestone Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős értékesítési vezetője. „Az innovatív négyévszakos abroncsok egyszerre nyújtanak megoldást az autósok e közlekedésbiztonsági és kényelmi igényeire, ezért nem véletlen, hogy piaci részesedésük dinamikusan bővül” – tette hozzá.

A négyévszakos autógumik mind Európában, mind pedig Magyarországon egyre népszerűbbek az autósok körében. Hazánkban 2018. augusztusáig 42%-kal nőtt ezen termékek értékesítése az előző évhez képest, így részesedésük az itthon eladott 2,6 millió darab személygépjármű-abroncsból már közel 3%, amely a Bridgestone várakozásai szerint néhány éven belül a 10%-ot is meghaladhatja.

Jöhet eső, jöhet hó: minden időre tervezték

A Weather Control A005 abroncs tervezésében a Bridgestone római műszaki központjának tervezőmérnökei és vegyészmérnökei vettek részt[2].

A négyévszakos abroncsok fejlesztése és gyártása talán az egyik legösszetettebb kihívás az abroncsgyártásban. A gumi jó tapadása és irányíthatósága eltérő gumikeverék-összetételt és futófelület-mintázatot igényel a nyári és a téli gumik esetében. Amíg a nyári gumikat keményebb keverékből és szélesebb vízelvezető árkokkal gyártják, addig a télieket lágyabb keverékből készítik. Futófelületük pedig sűrűn lamellázott a havas úton való jobb kapaszkodóképesség érdekében. Ennek eredménye az, hogy a téli abroncs nyári időjárási körülmények között kevésbé irányítható és gyorsabban kopik. A nyáriak féktávolsága pedig téli útviszonyok közepette rendkívül hosszú.

„A mindennapi vezetési kihívások alapján kifejlesztett Weather Control A005 túraabroncs innovatív futófelületet kapott; V-alakú mintázata havas úton jobb kapaszkodóképességet, Z-vágatú lamellái kiváló úttartást és irányíthatóságot, a vállblokkok közötti széles vízelvezető csatornák pedig vizes úton is kiváló tapadást biztosítanak” – mondta Németh Gergely (prezentáció), a Bridgestone Magyarország Kft. műszaki főmunkatársa. „Az innovatív mintázat, az optimalizált felépítés és érintkezési nyomáseloszlás, valamint a magas szilikatartalmú Nano Pro-TechTM technológiával gyártott gumialapanyag kiváló tapadást, alacsony gördülési ellenállást és magas élettartamot biztosít az abroncsnak” – tette hozzá.

 

Biztonság és teljesítmény

A Weather Control A005 abroncsot Európa legnagyobb független minőségellenőrző és tanúsító intézete, a TÜV SÜD is bevizsgálta és tanúsította. A tesztek során a Weather Control A005 abronccsal 60 km/óra sebességgel haladó autónak a versenytárs gumikhoz képest lényegesen rövidebb volt a fékútja mind havas, mind pedig vizes úton. Az abroncs így kategóriájában a legjobb, „A” EU abroncscímke minősítést kapott vizes úton való tapadás. És „C” minősítést a gördülési ellenállás tekintetében, sőt egyes méretekben a gördülési ellenállása a „B” kategóriát is elérte. Az abroncs emellett kiemelkedően hosszú élettartammal és ugyanolyan hosszú futásteljesítménnyel bír, mint a Turanza T005 prémium nyári gumiabroncs[3].

A Bridgestone új négyévszakos gumija, a Weather Control A005 abroncs 64 különböző méretben érhető el. A 15-20 col mérettartományban, ami lefedi a személyautók és szabadidőautók méretigényének 94%-át. A további abroncsméretek 2019-ben kerülnek forgalomba.

[1] A 2016. évi abroncseladások alapján. Forrás: Tire Business 2017 – Gumigyárak globális rangsora

[2] A [713126975] számú csatolt jelentés kivonata. KIVONAT 1. Ugyanabban a szegmensben a fő versenytárshoz hasonlítva: Michelin Cross Climate Plus. A tesztet a TÜV SÜD a Bridgestone megbízásából 2018. március-április között, a Bridgestone tesztpályáin végezte el (EUGP Olaszországban és havas tesztek SPG Svédországban) 205/55 R16 méretű abroncsokkal. A versenytárs gumiabroncsait a TÜV SÜD vásárolta Európában. Tesztautó: VW Golf 1.6 TDI.

[3] A Bridgestone létesítményekben végzett belső tesztek alapján. Abroncsméret: 205/55 R16. Az abroncs élettartama függ a vezetési stílustól, a guminyomástól, a gumi és a jármű karbantartásától, az időjárási körülményektől, stb.

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 + tizenhárom =