Hólaborban fejlesztik a legjobb téligumikat

Rate this post

Minden hópehely egy-egy egyedi alakzat, amelyet jégkristályok milliárdjai alkotnak. A hópelyhek összeállva sok örömöt okozhatnak a téli sportok szerelmeseinek, ám egyúttal sok bosszúságot is a közlekedőknek.

A Goodyear elhatározta, hogy részletesen utánajár a hópelyhek titkának. A vezető abroncsgyártó vállalat luxemburgi kutatóközpontban található a legmodernebb technikával felszerelt hókutató laboratórium, ahol tudósok vizsgálják a hó és az abroncsok közötti kölcsönhatásokat, olyan megoldásokat keresve, amelyekkel még biztonságosabbá és élvezetesebbé tehető a téli autózás.

A hó tudománya

A hó egy csoda Minden hópehely egy kis csoda, amely milliárdnyi jégkristályból álló, egyedülálló képződmény. És mégis minden pehelynek van egy közös vonása: a hat sarok, pontosabban a hatágú szimmetria. Miért? A vízmolekulák mindig 60 vagy 120 fokos szögben helyezkednek el.
A hó egy csoda: Minden hópehely egy kis csoda, amely milliárdnyi jégkristályból álló, egyedülálló képződmény. És mégis minden pehelynek van egy közös vonása: a hat sarok, pontosabban a hatágú szimmetria. Miért? A vízmolekulák mindig 60 vagy 120 fokos szögben helyezkednek el.
A hó nem hó A lehullott hó több különböző formában jelenik meg. A glasgow-i egyetem kutatása szerint a skótoknál létezik a legtöbb szó a hóra: legalább 421 módon hívják.
A hó nem hó: A lehullott hó több különböző formában jelenik meg. A glasgow-i egyetem kutatása szerint a skótoknál létezik a legtöbb szó a hóra: legalább 421 módon hívják.
A hó megváltoztatja a tömegét Míg a száraz porhó tömege 30 kg/m³, a letaposott régi hó pedig elérheti az 500 kg/m³ tömeget, a csonthó akár 800 kg/m³ is lehet.
A hó megváltoztatja a tömegét: Míg a száraz porhó tömege 30 kg/m³, a letaposott régi hó pedig elérheti az 500 kg/m³ tömeget, a csonthó akár 800 kg/m³ is lehet.
A hó átalakul A hó valójában folyamatosan változik, mivel a hókristályok a kapcsolódási pontjaikon együtt nőnek. Ezt a fizikai folyamatot szinterezésnek nevezzük.
A hó átalakul: A hó valójában folyamatosan változik, mivel a hókristályok a kapcsolódási pontjaikon együtt nőnek. Ezt a fizikai folyamatot szinterezésnek nevezzük.

Fizikaóra a havas úton

A hó tulajdonságaitól függően több-kevesebb hó tapad a futófelületre. Ez egy könnyen észlelhető jelenség.
A hó tulajdonságaitól függően több-kevesebb hó tapad a futófelületre. Ez egy könnyen észlelhető jelenség.

Amikor friss porhóban vezetünk, az abroncsot a hó teljesen beborítja. Az összetömörödött hó ezzel szemben csak a mintaárkokba tapad bele, és emiatt a futófelület fekete-fehérnek tűnik. A keményre taposott hó nem tapad fel a futófelületre, ezért az abroncs fekete marad. A hó és az abroncs közötti kölcsönhatásokat ugyanakkor más tényezők, így a léghőmérséklet és a gördülési sebesség is befolyásolják.

A téli abroncsok teljesítménye havas felületen tulajdonképpen akkor a legjobb, ha az összes tapadást biztosító él szabadon marad. Ha az abroncsra nem ragad rá a hó, a rengeteg kapaszkodóél ideális körülmények között fejtheti ki hatását. A 205/55R16 méretkategória téli prémiumabroncsai – mint például a Goodyear UltraGrip 9+ – az optimális tapadás biztosítása érdekében több mint 2500 speciális kialakítású lamellával rendelkeznek. A hó fizikájának, illetve a hó és az abroncs kölcsönhatásainak megértése éppen ezért alapvető fontosságú a téli abroncsok fejlesztése során.

Csúcstechnológiás kutatás

A Goodyear a világ egyik vezető abroncsgyártójaként folyamatosan fejleszti téli abroncsait. A vállalat lelkes kutatókból álló fejlesztői csapata a hó tulajdonságait és a hó és abroncs közötti kölcsönhatásokat a legapróbb részletekig elemzi. Pontosan erre a célra hoztak létre a közelmúltban egy csúcstechnológiás hókutató laboratóriumot a luxemburgi Goodyear Kutatóközpontban.

Természetes hó előállítása Egy speciális gép segítségével különféle formájú természetes hókristályokat hozunk létre.
Természetes hó előállítása Egy speciális gép segítségével különféle formájú természetes hókristályokat hozunk létre.

„A levegő hőmérséklete az egyes szektorok között 0° és mínusz 40°C között változik” – magyarázza Dr. Frank Schmitz, az alkalmazott fizikai méréstechnológia csoportvezetője.

A kutatási tevékenységek átfogó jellegűek, és a különböző formájú hókristályok generálásával kezdődnek. A mérnökök ezután mikroszámítógépes tomográfiával elemzik a hómintákat, és ennek alapján modern szoftverek segítségével 3D-s szemléltető modelleket állítanak elő.

Hóminták szerkezeti elemzése Mérnökeink mikro-CT segítségével elemzik a hómintákat, és modern szoftver használatával informatív 3D-s modelleket hoznak létre.
Hóminták szerkezeti elemzése Mérnökeink mikro-CT segítségével elemzik a hómintákat, és modern szoftver használatával informatív 3D-s modelleket hoznak létre.

„Az eredmények segítségével jobban megérthetjük a hó morfológiáját és annak hatását a téli abroncsok teljesítményére” – fejti ki Dr. Schmitz.

A fizikusok ezenkívül a különböző hótípusokat kombinálják is, így szimulálva a havas utakra jellemző körülményeket. súrlódás és kopás tanulmányozására szolgáló tribométer és az ehhez hasonló mérőműszerek alkalmazásával az anyagtudomány képviselői az optimális futókeverékek, profilok és lamellaelrendezések kidolgozása érdekében intenzíven vizsgálják az abroncsok hóban mutatott súrlódását.

A laboratóriumi eredmények tökéletesen kiegészítik azoknak a tesztpilótáknak a megfigyeléseit, akik az új abroncsokat valós körülmények között tesztelik svájci, skandináv és új-zélandi téli pályákon. A laboratóriumban és a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat azonnal továbbítják a Goodyear UltraGrip abroncsok fejlesztőihez.

A téligumi-tesztek első helyezettje

A független tesztek évtizedek óta rendre igazolják a Goodyear UltraGrip sorozat abroncsainak kimagasló teljesítményét. A német autós magazin, az auto motor sport 2019-es téliabroncs-tesztjeinek aktuális eredményei alapján az újság a teszt győzteseként a Goodyear UltraGrip Performance+ abroncsot nevezte meg, amely szintén az élén végzett az Auto Express és az Auto Bild sportcars tesztjein is.

A Goodyear UltraGrip 9+ és a Goodyear UltraGrip Performance+ gumikeverékét a korábbi típushoz képest továbbfejlesztették. A speciális lágyító gyanták és növényi olajok biztosítják, hogy az abroncsok alacsony hőmérsékleten is rugalmasak maradjanak. A komplex futófelületi kialakítással és innovatív 3D lamellákkal együtt az UltraGrip abroncsok optimális tapadást és kényelmes vezetést biztosítanak a téli utakon minden körülmény mellett, legyen szó akár havas, jeges,nedves, vagy akár száraz útviszonyokról.

Ezt olvasta már?

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

7 − 4 =