A Continental Extreme E gumiabroncsa

Rate this post

A Continental az Extreme E autóverseny-sorozat alapító partnere és 2021-től prémium szponzora is.

Interjú Anuj Jainnal, a Continental abroncsfejlesztőjével, akinek a nevéhez fűződik a Continental CrossContact Extreme E abroncsa
Anuj Jain, a Continental abroncsfejlesztője

Az alábbi interjúban Anuj Jain, a Continental abroncsfejlesztője ismerteti az autók és a helyszínek által felállított speciális kihívásokat, a meglehetősen rövid határidővel történő, fáradalmas fejlesztési folyamatot, valamint egy kivételesnek bizonyuló speciális gumiabroncs műszaki adatait.

Amellett, hogy a Continental az új Extreme E sorozat alapító partnere, a verseny exkluzív abroncsbeszállítója is. Ön volt a felelős az új versenyabroncsok kifejlesztéséért. Mielőtt belemennénk a részletekbe, elmondaná, hogyan és miért lett abroncsfejlesztő a Continentalnál?

Örömmel! Az abroncsfejlesztés egy nagyon izgalmas terület, amely jelentősen befolyásolja a mai autók teljesítményét. Ha ebben a környezetben dolgozol, akkor másképpen tekintesz az abroncsokra. A legtöbb ember számára az abroncsok nem mások, mint forgó fekete gumikarikák. Mi azonban a történelem egyik legnagyobb találmányának tartjuk őket, és meg is adjuk nekik az őket megillető tiszteletet. 2017-ben csatlakoztam a Continentalhoz. Az engem leginkább motiváló dolog az a példátlan szabadság volt, amit mi, tervezők élvezünk itt, ugyanis megálmodhatunk innovatív ötleteket, és ezeket meg is valósíthatjuk a gyakorlatban. Ez az egyedülálló atmoszféra ösztökél minket arra, hogy még többet hozzunk ki magunkból, mindez pedig kivételes megoldásokat eredményez. Ráadásul ez az, ami ideális partnerré tesz minket az Extreme E sorozat számára.

Mikor tudta meg, hogy Ön lesz az Extreme E abroncsok fejlesztésének felelőse? Mik voltak ennek kapcsán az első gondolatai?

Ez a projekt sokat jelent számomra, és rendkívül hálás vagyok a belém vetett bizalomért, ami leginkább az időszűke miatt megtisztelő.

Alapesetben két-három évbe telik egy különleges követelményekkel rendelkező, rendkívüli körülmények között is tökéletesen működő gumiabroncs fejlesztése. Azonban az Extreme E olyan követelményeket állított fel, hogy tudtam, hogy a tökéletesebbnél is tökéletesebb abroncsot kell kifejlesztenem, és mindezt fele annyi idő alatt. De sokkal szórakoztatóbb is a nehezített pályán dolgozni, így hát kapva kaptam az alkalmon.

Eddig a Continental nem éppen az autóversenyzésben való intenzív részvételéről volt ismert. Ugyanakkor, az Exreme E egy olyan sorozat, amelyet a kimondottan erre a célra létrehozott ODYSSEY 21 jármű köré épül. Mindez arra enged következtetni, hogy kevés volt a felhasználható tapasztalat, sőt szó szerint mindent nulláról kellett kezdeni.

Ez ebben a formában nem teljesen igaz. Noha ez Európában annyira nem ismert, de a Continental már jó ideje belépett az off-road területre, főleg az off-road versenyző, valamint korábbi IndyCar és NASCAR pilóta, Robby Gordon által 2013-ban indított észak-amerikai Speed Energy Formula Off-Road sorozatban való részvételével. Az Extreme E abroncs fejlesztése során először is megvizsgáltuk egy sor, már korábban bizonyított nagyteljesítményű termék maximális teljesítményét és ellenállóságát, majd arra jutottunk, hogy a Continental CrossContact LX-et fogjuk referenciapontként használni a fejlesztés következő szakaszai során. Technikai szempontból az volt a kihívás, hogy a futófelület mintázatát, az oldalfalat, és az abroncs felépítését az Extreme E helyszíneinek egymástól teljesen eltérő, nagyigényű terepeihez igazítsuk.

Az ODYSSEY 21 egy elektromos motorral rendelkező SUV. Milyen mértékben befolyásolta a motorizáció típusa a fejlesztést, és miben különböznek ezek az abroncsok azoktól, amelyeket egy ugyanilyen, ám belsőégésű motorral működő jármű számára hoztak volna létre?

A Continental Európa vezető elsőszerelésű gumiabroncs-beszállítója, és szinte az összes nagy autógyártó fejlesztési partnere, így már jó ideje dolgozunk elektromos meghajtású járművek különleges körülményeire létrehozott személyre szabott megoldásokon. Jelenleg OE jóváhagyással rendelkezünk a Teslával és az Audi e-tronnal kapcsolatban. Így tehát a kihívás nagyságrendje egy kicsit csökkent. Azonban az ODYSSEY 21 egy egyedülálló jármű: ha egy 1,8 tonnát nyomó autó 550 lóerőt képes kifejteni bármilyen terepen, akkor ahhoz tényleg a maximumot kell nyújtania az abroncsoknak.

Számunkra az elektromos meghajtás és a belsőégésű motor közötti legnagyobb különbséget az energiahatékonyság jelenti. A belsőégésű motorok általában jóval kisebb energiahatékonyságot tudnak felmutatni, mint az elektromos motorok, amikor a beérkező energia (az üzemanyagban vagy az akkumulátorban lévő kémiai energia) mechanikus vontatási energiává való átalakításáról van szó. A belsőégésű motorok hatékonysága elméletben mindössze körülbelül maximum 60 százalékot képes elérni, ami jóval alacsonyabb, mint az elektromos motorok tipikus hatékonysága, aminek nincs elméleti határa. Röviden, az ODYSSEY 21 által generált nyomaték kivételes erőhatásoknak fogja kitenni a gumiabroncsokat.

Az Extreme E versenyeket nem szokványos versenypályákon rendezik meg. Az off-road sorozat különleges helyszínei rendkívül változatos éghajlati viszonyokkal és nagyon változatos tereppel járnak: tengerpart, esőerdő, sivatag és sarkvidéki tundra. Hogyan tudtak egy olyan abroncsot létrehozni, ami ezek között a – néhol igazán extrém – körülmények is biztonságosan, hatékonyan és megbízhatóan tud működni?

Semmilyen értelemben nem volt egyszerű kifejleszteni egy univerzális abroncsot, amely nemcsak a különféle terepekkel birkózik meg, hanem az autót érő minden elképzelhető helyzetben is teljesít. Mert nem szokványos vezetésről beszélünk, hanem versenyzésről, szóval itt a sebesség is fontos tényező. Végül is sikerült megtalálni egy jó középutat a különböző felületek, a helyi követelmények, és a kulcsfontosságú fenntarthatóság között. Egyrészről egy olyan abroncsra volt szükségünk, amely minden körülmény mellett és minden terepen meggyőző teljesítményt nyújt, másrészről pedig egy fenntartható univerzális abroncsot, egy minden esetben használható megoldást szerettünk volna létrehozni. Ne felejtsük el, hogy mindegyik ODYSSEY 21 kormánya mögött egy elkötelezett, profi versenyző ül, akinek csak egy dolog jár a fejében: kihozni az autóból és az abroncsokból a fizikai maximumot, hogy gyorsabban teljesítse a távot a többieknél. Ezzel a megközelítéssel már a kezdetektől fogva egyértelművé vált, hogy amellett, hogy az abroncs strapabíró legyen, a lehető legeslegnagyobb teljesítményű terméket kell létrehoznunk. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy, a legjobb mérnökeinkből, tervezőinkből és tesztsofőrjeinkből álló, igazán kiváló csapatot alakíthattam ki. Máskülönben soha nem tudtuk volna kifejleszteni minden idők egyik legerősebb gumiabroncsát erre a megszokottól eltérő célra.

És mindezt sikerült olyan hamar létrehozni, hogy az rekordidő kell, hogy legyen…

Így van! Az idő nem volt a barátunk ebben a projektben, így tehát minden lépést előre meg kellett terveznünk. Nagyon sok munkát végeztünk párhuzamosan.

A csapat minden tagjának a szokásosnál keményebben kellett dolgoznia, folyamatos nyomás alatt. Rétegről rétegre, alkotóelemről alkotóelemre haladtunk, hogy azt az abroncsot kapjuk meg, amit akartunk, és amiről elhisszük, hogy optimális teljesítményt fog nyújtani az adott körülmények között.

Beszéljünk a munka eredményéről: mekkora az Extreme E abroncs? Milyen széles? Miért olyan a futófelület mintázata, amilyen? És meséljen a különböző részegységekről: milyen speciális műszaki adatok lehetnek érdekesek számunkra?

Az oldalfalon az olvasható, hogy 37X12.5 R17, ami azt jelenti, hogy 37 colos az átmérője, 12,5 colos a szélessége, és 17 colos kerékhez passzol. A futófelület mintázatát a bolygónk által felkínált összes létező terepen történő maximális teljesítményre optimalizáltuk. A futófelület keverékét kimondottan erre az abroncsra hoztuk létre. A mintázat bordák és árkok ideális kombinációját tartalmazza, hogy a lehető legjobb kapaszkodóképességet nyújtsa bármilyen talajon. A futófelület blokkjait extra elemekkel erősítettük meg, valamint kavicshárító funkcióval is rendelkeznek, ami kilöki a futófelületbe szoruló köveket. A végeredmény pedig egy olyan abroncs lett, ami elég erőteljes és kitartó ahhoz, hogy megfeleljen azoknak az extrém körülményeknek, amikkel az Amazóniai esőerdőben és a Szaharában fog szembe nézni. Továbbá, az abroncs új vállkialakítása egy robosztus felületet hoz létre a futófelület és az oldalfal között. Amellett, hogy továbbfejlesztettük a futófelület mintázatát, az gumiabroncs szövetvázát is megerősítettük.

Szerzett bármilyen speciális, váratlan ismeretet a fejlesztési folyamat során, és elmondhatja azt, hogy mindez a jövőbeli munkájának előnyére fog válni?

Természetesen, az olyan kihívásokkal teli projektek, mint ez, segítenek abban, hogy még jobbá tegyük az abroncsfejlesztést megcélzó képességeinket. Ez jóval többről szól, mint új eredményekről és megoldásokról, amelyek növelni tudják az abroncsok teljesítményét a jövőben. A fejlesztés szakaszai során folyamatosan finomhangoltuk a folyamatainkat, szervezeti struktúránkat és a csapatmunkát is, melyek mind kulcsfontosságú sikerfaktornak számítanak a Continentalnál. A szerzett tapasztalatokat mindenképpen jól fogjuk tudni hasznosítani a jövőbeni tevékenységeink során.

Végezetül helyezzük át a hangsúlyt Önre: izgatott az Extreme E első, szaúd-arábiai szakaszának kezdete kapcsán? Várja a pillanatot, amikor először láthatja a termékét bevetésen, valódi versenykörülmények között?

Már nagyon várom az első szezon 2021-es indulását! Egy igazán büszke pillanata lesz ez az összes csapattagnak, akik szakértelmüket és rengeteg kemény munkát fektettek az abroncs fejlesztésébe. Szeretnék köszönetet mondani a projektcsapat összes tagjának a szüntelen támogatásukért az út minden egyes szakaszában. Az Extreme E meg fogja mutatni a világnak, hogy a Continental még a legkülönlegesebb kihívásokkal is képes megbirkózni, ha gumiabroncsokról van szó.

_________________________________

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Ezt olvasta már?

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

17 + 20 =