Hogyan készül a téli gumi?

Rate this post

Valamennyi abroncs közül különösen a téli gumira igaz, hogy tökéletesen meg kell felelniük a jelenlegi és a jövőbeli szabályozásnak

A Goodyear UltraGrip téliabroncs-családjának tervezési folyamata az ügyfelek elvárásainak és a fejlesztők céljainak felvázolásával indul.

Az UltraGrip téliabroncs-család kifejlesztéséért számos alkalommal díjazott, innovatív vállalatként a Goodyear célja, hogy egy-egy új termék tervezésekor és kifejlesztésekor túlteljesítse a piaci követelményeket és az ügyfelek elvárásait. Extrém időjárási körülményekkel kell megküzdeniük, és minden vezetési helyzetben magabiztosságot kell kölcsönözniük az autóvezetőknek.

A Goodyear UltraGrip téliabroncs-családjának tervezési folyamata az ügyfelek elvárásainak és a fejlesztők céljainak felvázolásával indul

A folyamat fontos része a különböző teljesítménykritériumok – például a rövidebb féktávolság, a menetkomfort és a futásteljesítmény – közötti egyensúly megtalálása.

Szintén alapvető fontosságú, hogy meghatározzuk az új gumi relatív teljesítményét elődjével, valamint a versenytársak termékeivel szemben. Végül a fejlesztési kirakós játék utolsó darabja, hogy beépítjük a Goodyear legújabb mérnöki innovációit, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek által elvárt tökéletes egyensúly elérését. A tervezési és fejlesztési folyamat összességében az első és egyben legfontosabb lépés egy-egy új Goodyear téli gumi születésében.

A legújabb trendek felkutatása

A téli gumi fejlesztése a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjában kezdődik (GIC*L), a téli mintázatokkal és a gumikeverékekkel foglalkozó laborokban. A tervleírás elkészítése után kutatást végzünk az ügyfelek körében az aktuális vezetési szokásokról, trendekről. Ez azért fontos, mert a Goodyear mintegy 50 különböző teljesítménykritériumban kívánja felülmúlni versenytársait.

„Egy-egy téli gumi megtervezésekor és kifejlesztésekor egy rendkívül kiegyensúlyozott terméket kívánunk létrehozni. Ez azt jelenti, hogy jól kell teljesítenie nedves és száraz utakon, ugyanakkor a téli körülményekre kell hangolni – nyilatkozta SebastienMorin, a Goodyear EMEA-régió személyautó csereabroncs-fejlesztésért felelős vezetője. – Ambiciózus célokat tűzünk ki, például azt, hogy a nedves és száraz úton nyújtott jó teljesítmény ne menjen a futásteljesítmény rovására.”

Több tucat mérnök, kutató és technikus dolgozik a téli gumi minden részletén, így az új keverékeken, a nyersanyagokon és a futófelületi mintázatokon. A kiindulópont a légüreg és a karkasz (vagyis a váz). Megrajzoljuk a terveket, majd számítógépes szimulációs programokba tápláljuk, amelyek meghatározzák az új téli gumi elengedhetetlen tulajdonságait, és képesek szimulálni a valós tesztpályák tesztkörülményeit is.

Az első téli gumi prototípusok

Egy-egy új Goodyear téli gumi tervezési, fejlesztési és tesztelési folyamata körülbelül két és fél évet vesz igénybe, amelyből az első hat hónapban az említett szimulációk zajlanak. Ezek alapján készülnek el az első prototípusok.

„Az első hat hónap kulcsfontosságú a modellek fejlesztésében – fogalmaz Morin. – Van miből kiindulnunk, így nem kell az alapoktól kezdenünk, hiszen egy már létező és számos díjat nyert termék utódját készítjük el. Ezután kitűzzük a célt, hogy az utódnak milyen mutatókban kell jobbnak lennie, például a gördülési ellenállás vagy a vizes pályán nyújtott teljesítmény terén. Az új célok mentén hat hónap alatt számos szimulációt futtatunk le, hogy létrehozhassuk az első prototípust, amelyet azután elkezdünk tesztelni.”

A kétéves, globális tesztprogram során megalkotják a prototípus több változatát, felhasználva a tesztvezetői csapat visszajelzéseit.

Futófelületi keverékek egyedülálló tulajdonságokkal

Az új téli gumi keverékei egy sor egyedülálló tulajdonsággal rendelkeznek és páratlan fejlődést mutatnak. A Goodyear büszke rá, hogy téli abroncsai kiváló teljesítményt nyújtanak hóban, jégen, valamint nedves és száraz útfelületen egyaránt. Mindezt azonban a futásteljesítmény csökkenése nélkül teszik.

A szilícium-dioxidolyan természetes összetevő, amelyet az abroncs futófelületének gumikeverékéhez használunk fel – és csak egy azok közül az alkotóelemek közül, amelyekkel a Goodyear tökéletesíti nyári, téli és négy évszakos futókeverékei összetételét. A fenntartható anyagoknak szintén egyre hangsúlyosabb szerepük van, és a Goodyear ezek tekintetében is az újítások mezejére lép. Megnövelte például a rizsfeldolgozás melléktermékéből, a rizshéjhamuból kinyert szilícium-dioxid felhasználását. Segítségével hasonló teljesítmény érhető el, mint a hagyományos, homokból származó szilícium-dioxid esetében, azonban kisebb környezeti hatás és csekélyebb hulladéktermelés mellett.

A Goodyear továbbra is elkötelezett a természetes gumi felelősségteljes beszerzése iránt

A pitypangból származó természetes gumi alkalmazhatóságát is kutatja, és szabadalmaztatta a bioalapú BioIsoprene™ monomer molekulát, amely elősegítheti, hogy a szintetikus gumi termelése ne függjön az olajalapú nyersanyagoktól.

A Goodyearnek ugyanakkor – számos autógyártó elsőszerelésként gyártott abroncs-beszállítójaként – néha össze kell hangolnia új termékeit egy-egy új autómodell bevezetésével.

„Egy-egy abroncs bevezetésekor tisztában vagyunk az új modell piacra kerülésének időtervével – mondta Morin. – Mivel az autópiac gyorsan változik, ehhez abroncsainknak is alkalmazkodniuk kell: jól kell teljesíteniük a jelenleg elérhető autókon, de azokon is, amelyek csak ezután érkeznek a piacra.”

„Mindenképpen kihívás ez, hiszen gondoskodnunk kell arról, hogy az abroncsspecifikáció ne csak egy évig, hanem sokkal tovább jól teljesítsen. Pontosan illeszkednie kell az autó specifikációjához is, legyen szó benzines, dízelüzemű, hibrid vagy teljesen elektromos járműről. Egy-egy új téli abroncs megtervezésekor tulajdonképpen egy csomagot kell létrehoznunk, amelynek részét képezik az abroncsteszteken szerzett pontok, az ügyfél elégedettségi visszajelzések és a Goodyear üzleti céljai is.”

Új, modern technológiák

A jövő felé haladva a Goodyear elkötelezett a piacvezető téli abroncsok tervezése iránt.

„Továbbra is lételemünk, hogy a téli utakon a legjobbat nyújtsuk – erősítette meg Morin. –  Szeretnénk teljesíteni azt a kihívást, hogy abroncsainkat nagyobb tömeggel vagy nyomatékkal rendelkező új járművekhez igazítsuk, azonban ez sosem fog a téli teljesítmény rovására menni.”

A Goodyear számára a jelenlegi és jövőbeni ügyfelek folyamatosan változó igényei jelentik a motivációt. Ezért kutatók, mérnökök, technikusok és elemzők csapatai dolgoznak közösen azon, hogy folyamatosan új, modern technológiákat fejlesszenek, alkalmazkodva a piaci trendekhez.

_______________________________

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu
+36305620602.

Ezt olvasta már?

Az aquaplaning, vagyis a vízre felúszás esős időben egyre többször előforduló veszélyforrás, az ilyenkor bekövetkező balesetek nagy százalékáért is ez a jelenség a felelős

Nem csak a sofőrön múlik, hogy kivédhető-e az aquaplaning

Az aquaplaning, vagyis a vízre felúszás esős időben egyre többször előforduló veszélyforrás, az ilyenkor bekövetkező balesetek nagy százalékáért is ez a jelenség a felelős

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

11 − 10 =