Miért kell meghúzni a kerékcsavarokat nyomatékkulccsal?

Rate this post
File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Legyünk őszinték: Milyen gyakran ellenőrzi a kerékanyák nyomatékkulccsal (és a kerékcsavarok) feszességét?

Legyünk őszinték: Milyen gyakran ellenőrzi nyomatékkulccsal a kerékanyák (és a kerékcsavarok) feszességét?

A kerekek felszerelése és a kerékcsavarok meghúzása után minden készen áll – nem igaz?

Nem egészen! Ami a biztonságot illeti, nagyon fontos, hogy időnként ellenőrizzük a kerekek illeszkedését, és ne csak abroncscsere után.

Az anyák meghúzása: Első a biztonság

Aki mindennap autóval közlekedik az úton, annak rendszeresen meg kell húznia a kerék csavarokat. Az autóklubok azt javasolják, legalább havonta egyszer ellenőrizze az anyák rögzítését, és szükség esetén húzza meg újra. Ennek az az oka, hogy a kerékcsavarok idővel meglazulhatnak. Vagyis a kerék már nem ül olyan szorosan, mint kellene. Végül is az autó kerekei erős igénybevételnek vannak kitéve az úton. Ezt megelőzheti, ha szükség esetén nyomatékkulccsal meghúzza a kerékanyákat.

Ne aggódj, egy kerék nem tud csak úgy leesni! Ha valóban laza, akkor vezetés közben hangos kopogó hangokat fog hallani. Ilyen helyzetben azonnal húzódjon félre. Ellenőrizze a kerékanyákat, és húzza meg újra, vagy hívjon szervizt.

A meghúzó szerszám: a nyomatékkulcs

A nyomatékkulcs nélkülözhetetlen mind a kerékcseréhez, mind az anyák meghúzásához. A kerékcsavarokat csak akkor tudja megfelelően meghúzni, ha ilyet használ. A kerekek meghúzásának kulcsa, a nyomaték értéke (más néven meghúzási nyomaték). Ez minden autónál vagy felninél elő van írva, és megadja, hogy mekkora erőt kell alkalmazni a kerékcsavarok meghúzásakor. Ezt az értéket fenn kell tartani, hogy a csavarok ellenálljanak a vezetés közben rájuk ható feszültségeknek, és a kereket biztonságosan a helyén tartsák. Ha a csavarok nem elég szorosak, vezetés közben kilazulhatnak. Ha a kerékcsavarok túl szorosak, a menetek lecsupaszodhatnak vagy megsérülhetnek. És itt jön be a nyomatékkulcs.

A nyomatékkulcs segítségével a kerékcsavarokat meghatározott nyomatékra húzhatja meg . Csak annyit kell tennie, hogy beállítja az értéket a szerszámon, majd elengedi a kart – amint eléri a meghúzási nyomatékot. Egyértelmű kattanást fog hallani és érezni is lehet a nyomatékkulcson.

A csavarok rossz meghúzása

Ez az egyik leggyakoribb oka annak, hogy egy autó kerék nélkül marad. A kerékanyák vagy csavarok meghúzásával kapcsolatos hanyag hozzáállás szomorú következményekhez vezet. Az a tény, hogy az állandó vibráció miatt a rögzítőelemek gyengülnek és kicsavaródnak, ami a kerék elválasztásához vezet az agytól.

De hol találhatja meg a saját autójának előírt értéket?

Mennyi az autód kerék csavarjainak nyomatéka?

Az autójához vagy a felszerelt felnikhez tartozó optimális nyomatékérték a jármű kézikönyvében található. Ez függ az autó típusától, a felni méretétől, a kialakítástól (alumínium vagy acél felnik) és a csavarok számától és méretétől. Általában 110 N⋅m és 140 N⋅m között van. Ha felniket cserél az autóján, az új nyomaték értékeket a felni tanúsítványban találja.

A felni tanúsítványt a gyártó állítja ki. Megerősíti, hogy a felniket az illetékes hatóság tesztelte és jóváhagyta.

Az anyák meghúzása, lépésről lépésre

1. lépés:  Kapcsolja be az autót az első sebességfokozatba, majd húzza be a kéziféket. Készítse elő a nyomatékkulcsot.

2. lépés:  Állítsa a nyomatékkulcsot az előírt értékre.

3. lépés:  Húzza meg egymás után a kerékcsavarokat keresztben. Forgassa a csavaron a nyomatékkulcsot az óramutató járásával megegyező irányba.

4. lépés:  Lazítsa meg a nyomatékkulcsot, hogy a rugó ne „fáradjon el”, és a nyomatékérték-beállítások a jövőben is megfelelőek maradjanak.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Ezt olvasta már?

Az első ISCC PLUS minősítéssel rendelkező, elektromos járművekhez készült Hankook-gumiabroncs az új Porsche Taycan modellen

Az elektromos Porsche Taycan első szerelésű gumiabroncsa

Az első ISCC PLUS minősítéssel rendelkező, elektromos járművekhez készült Hankook-gumiabroncs az új Porsche Taycan modellen

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc + 19 =