Janicsek Árpád: válságállók vagyunk

Rate this post
File Gábor A gumiabroncsok szóvivője info(kukac)gumipiacmagazin.hu

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Ezúttal az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. Country Sales Managerét, Janicsek Árpádot szólaltattuk meg

Ezúttal az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. Country Sales Managerét, Janicsek Árpádot szólaltattuk meg


Szerinte a piaci turbulencia ellenére néhány trend világosan kirajzolódik: fenntarthatóság, a négyévszakos abroncsok népszerűségének folytatódó erősödése és a magas minőség, mint piaci előny.

Milyen évet zártak, mit várnak 2024-től?

Azt gondolom, hogy amikor a válságok, nehézségek, problémák ilyen „tömött sorban” törnek elő, akkor érdemes több évet egyben vizsgálni. A 2023-as üzleti év önmagában sem volt könnyű, hiszen az infláció, a forint árfolyamának mozgása erősen befolyásolták a keresletet. Ehhez még hozzá kell vennünk a 2022-ről, sőt a 2021-ről áthúzódó hatásokat is; pl. logisztikai problémák, egyes alapanyagok hiánya, stb, amelyek együtt azt eredményezték, hogy az egész régióban eltérő mértékben ugyan, de visszaesett a gumiabroncs értékesítés volumene.

Ez Magyarország esetében mit jelentett számokban?

A fenti kedvezőtlen körülmények közel 30%-os visszaesést okoztak átlagosan. Természetesen a különböző szegmensek – a személy-, teher- és mezőgazdasági abroncsok – eltérő mértékben estek vissza. Ez a trend tavaly mennyiségileg bennünket is érintett, de nem a piaci átlaggal azonos mértékben, hanem kevésbé drasztikusan. Így a piac zsugorodása mellett is növelni tudtuk piaci részesedésünket. 2024-től azt várjuk, hogy stabilizálódjon a piac, ne essen tovább. Erre azért van esély, mert a használt gépjárművek értékesítése növekedésnek indult. Emellett az új autók flottás értékesítése is, ha csak minimálisan, de nő, és az infláció is kezelhető szintre esett vissza. Tehát összességében a 2024-es évre nem rosszak a kilátások.

Maradjunk még egy kérdés erejéig a külső, makrogazdasági hatásoknál. Miként befolyásolta a cég – illetve a magyarországi gyár – működését az infláció, a nyersanyagárak emelkedése?

A legnagyobb probléma talán nem is a nyersanyagárak emelkedése, hanem a forint árfolyamának változása. Ez mindenképpen begyűrűzik az árakba, ez ellen nem tudunk mit tenni. Az energiaár-emelkedés ellen viszont komoly erőfeszítéseket teszünk, annál is inkább, mert a gumigyártás nagyon energiaigényes folyamat. A gyár ezért is igyekszik minél több megújuló energiát használni, és természetesen az új abroncsok fejlesztésének egyik iránya a takarékosság, vagyis: az abroncs legyen tartós, biztonságos, készüljön környezetkímélő módon, és támogassa az autógyártók fogyasztáscsökkentésre tett erőfeszítéseit.

Mit gondol, merre halad az abroncsipar, melyek a legmarkánsabb trendek?

Az egész autós világ az elektromobilitás lázában ég. Az új elektromos autók teljesítménye, súlya, hatótávolságának kérdése a gumigyártókat is arra ösztönzi, hogy megfeleljenek ezeknek az igényeknek. Így mára már több gyártó is bevezette a termékpalettára a maga E-abroncs gyártmányvonalait. A másik trend az időjárás változása miatt bekövetkezett, a négyévszakos abroncsok iránti kereslet növekedése. Ha megnézzük a statisztikákat, akkor azt látjuk, hogy amíg a piacon közel 30%-os csökkenést mérnek, addig a négyévszakos szegmens szinte semmit sem vesztett az értékesítési volumenből az elmúlt években. Ha összesítjük az előzőekben elmondottakat, akkor azt hiszem, nem nehéz kitalálni, hogy melyek a legmarkánsabb fejlesztési irányok: Elektromos autókra való abroncsok, négyévszakos abroncsok, és a gyártástechnológia fejlesztése annak érdekében, hogy minél fenntarthatóbb, gazdaságosabb és kevésbé környezetkárosító módon készüljenek az abroncsok.

Lesz-e fenntartható, „zöld” abroncs a közeljövőben?

Ez most pont nagyon aktuális, ugyanis az idei tavaszi szezonban kerül a magyar piacra az Apollo Vredestein új abroncsa, az Ultrac Pro, ami a fenntarthatóság jegyében készült. Az új Ultarc Pro az elődjéhez képest 13%-kal könnyebb, 12%-kal jobb a futásteljesítménye. Sőt az új keverékgyártási rendszer jelentősen csökkentette a gumi gyártásának energiafelhasználását is. Tehát igen, már van „zöld” abroncsunk, a neve Ultrac Pro.

Gyártóként tartanak a feltörekvő kínai konkurenciától?

Kína az egész autóiparra nézve komoly kihívást jelent. Egyrészt beszállítóként, ami a hosszú és sokszor nagyon törékeny logisztikai szerkezet miatt okozhat gondokat. Másrészt az egyre nagyobb számban beérkező késztermékek miatt. Persze, az európai piacra belépni nem könnyű, a hagyományosan itt jelenlevő márkák hosszú évtizedek alatt építették fel a vevői bizalmat, amit nem lehet mindig csak az árral megszerezni. A kész gumiabroncsoknál is megvan az előbb említett hosszú és törékeny logisztikai szerkezet. A helyben gyártás még mindig előnyt jelent az európai gyártók számára.

Önök mennyire érzik, illetve értik a magyar piacot?

Cégünk több mint 30 éve van jelen Magyarországon. Büszkék vagyunk arra, és egyben talán válságállóságunk alapja is, hogy számos, több évtizedes partnerkapcsolatra támaszkodva látjuk el a Vredestein és Apollo abroncsok disztribúcióját. Most már magyarországi gyári háttérrel és a nemrégiben megnyitott győri logisztikai központunkkal kiegészítve. Mindez együtt hozzájárul ahhoz, hogy régi és új partnereinket úgy tudjuk kiszolgálni, hogy maradéktalanul elégedettek legyenek.


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Ezt olvasta már?

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3

A PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 GYŐZTE AZ AUTO BILD SPORTHELYEK ÉS ALVOLANTE ÖSSZEHASONLÍTÓ TESZTEIT

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat − 13 =