Főoldal / 1 Egyéb / Megbüntethetnek, ha télen is nyári gumival autózunk?

Megbüntethetnek, ha télen is nyári gumival autózunk?

Megbüntethetnek, ha télen is nyári gumival autózunk?
5 (100%) 1 szavazat

A magyarok 40%-a tévesen úgy gondolja, hogy itthon kötelező a téli gumi használata, 70%-uk pedig nincs tisztában a gumiabroncsokra vonatkozó szabályokkal, rendeletekkel, például a téli és nyári gumik mintázatmélységét illetően. – derült ki az Apollo Vredestein Kft. 2552 fővel készített friss felméréséből.

A válaszadók többsége a kötelező biztosításra vonatkozó szabályokat sem ismerte maradéktalanul. Ugyanakkor a válaszadók 86% saját bevallása szerint idén télen téli gumit fog használni, ezzel jelentősen növelve a magyar közutak biztonságát.

Bár az Apollo Vredestein Kft. tavalyi felméréséből kiderült, hogy az autósok 75%-a kötelezővé tenné a téli gumiabroncsok használatát! Magyarországon még most sem kötelező telente téli gumira váltani és berakni a hóláncot az autóba. Általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak. Ezzel szemben több szomszédos országban, például november 1-től Ausztriában kötelező téli gumikkal közlekedni! Már a határátkelőkön ellenőrizhetik a téli gumi és a hólánc meglétét. Az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használatának veszélyeivel a magyar gépjárművezetők is tisztában vannak. A válaszadóknak jelentős része (64%) október közepéig mégsem cserélte le a nyári gumikat.

„A legnagyobb veszéllyel járó megcsúszásos balesetek kockázata akkor a legmagasabb, ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, és megjelennek a hajnali fagyok, ilyenkor sürgősen téli gumira kell váltani, mert 7 °C alatt a nyári gumik jelentősen veszítenek tapadásukból” – figyelmeztet Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

Fizet-e a biztosító?

A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival, de nem a gumi miatt szenved balesetet. Az viszont lehetséges, hogy a kötelező biztosító szakértői véleményre támaszkodva, a 2013-as 72/2013. (XII. 2.) NFM rendelet alapján úgy ítéli meg, hogy nem megfelelő, 4 mm-nél kisebb profilmélységű gumiabroncsok is szerepet játszottak a balesetben, és megpróbálja behajtani a kifizetett kártérítést.

Érdemes annak is utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésünkben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban. Például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetésétől. Hiába nem kötelező Magyarországon a téli gumi! A biztosítási szabályok nem feketék és fehérek, ez pedig a kérdőívre adott válaszokban is tükröződik. A válaszadók 80%-a úgy vélekedett, hogy a telente nyári gumival balesetet szenvedőknek nem fizet a biztosító, ráadásul 85%-uk szerint az autós akár még felelősségre is vonható.

A négyévszakos abroncsok alternatívát jelenthetnek?

Magyarországon még mindig kisebbségben vannak azok, akik telente négyévszakos abronccsal autóznak. A válaszadók csupán 12%-a él ezzel a lehetőséggel. Az ilyen típusú abroncsok gyártása során a biztonságra törekednek, így többségüket téli körülményekre optimalizálják. Egyes típusokon a hármas hegycsúcsot és hópelyhet formázó szimbólumok is megtalálhatóak, amelyek megfelelnek azon országok előírásainak, ahol a téli abroncsok használata kötelező.

És mi a helyzet a félmegoldással? Elegendő, ha csak a hajtott tengelyre kerül téli gumi?

Ha csak a meghajtott tengelyre szereltetünk téli gumit, az az elindulást segítheti, de a fékezésnél már komoly gondot jelenthet.

„Egy erőteljesebb fékezés esetén az autó nyári gumival felszerelt tengelye kevésbé fog tapadni, tartani, így az autó megcsúszhat, sőt akár irányíthatatlanná válhat és kitörhet a haladási irányából, akár a szembejövő sávba, vagy az árokba. Az ilyen fékezéseknél keletkező különbséget még a legújabb menetstabilizátorral felszerelt autók sem tudják korrigálni”– mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

Ezt olvasta már?

Kenda egy modern gyár, mely innovatív mintázatokat gyárt fűnyíró traktorokra és önjáró fűnyírógépekre.

Bohnenkamp – Kenda a füves területekre

Kenda egy modern gyár, mely innovatív mintázatokat gyárt fűnyíró traktorokra és önjáró fűnyírógépekre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhárom + tizennyolc =