Legfrissebb hírek

A jövő gumiabroncsa érezni, dönteni, átalakulni és kommunikálni is tud majd

Rate this post

A Goodyear bemutatja az Eagle 360 Urbant, a mesterséges intelligenciával támogatott koncepcióabroncsot

A Time Magazin az év egyik legjobb találmányának választotta a Goodyear Eagle-360 abroncskoncepciót

A Goodyear a Genfi Autószalonon bemutatta hosszú távú elképzelését a jövő hálózatba kapcsolt, intelligens gumiabroncsáról. Napjaink rohamosan fejlődő mobilitási ökoszisztémájában, melyet a vezető nélküli járművek, a városokban pedig a járművek megosztására való törekvés határoz meg, a Goodyear célja a gumiabroncsok, a jármű és a környezet közötti interakció forradalmasítása. A Goodyear legújabb, Eagle 360 Urban nevű, gömb alakú, 3D nyomtatással készült abroncsa az első koncepcióabroncs, melyet mesterséges intelligencia hajt, és amely érezni, dönteni, átalakulni és kommunikálni is képes lesz majd.

„Forradalom megy végbe az autonómia, a mobilitás és a konnektivitás találkozásánál, melynek kibontakozásával a gumiabroncs-technológia még fontosabb lesz, mint jelenleg. Ahhoz, hogy biztonságosan eligazodjanak környezetükben, a jövő autonóm járműveinek meg kell tanulniuk megbirkózni azzal a millió féle bizonytalansági tényezővel, melyekkel mi nap mint nap szembenézünk a különféle vezetési helyzetek során. Ehhez adatokhoz is hozzá kell férniük, valamint a tanulásra és az alkalmazkodásra is képesnek kell lenniük” – mondta Jean-Claude Kihn, a Goodyear EMEA régió elnöke.

Tavaly az Eagle 360 koncepcióabronccsal a Goodyear egyedi, több irányú, gömb alakú gumiabronccsal állt elő, mely megnövelt komfortfokozata, biztonsága és kormányozhatósága révén felel meg az autonóm vezetés által támasztott igényeknek. A pozitív visszajelzések hatására a gyártó még egy lépéssel tovább vitte a koncepciót.

Idén az Eagle 360 Urban gumiabronccsal a Goodyear ismét a határokat feszegeti, felvillantva vízióját egy lehetséges jövőről. A mesterséges intelligencia révén a Goodyear koncepcióabroncsa „agyat” kap. Bionikus felületével és alakváltó mintázatával az Eagle 360 Urban képes arra, hogy a gyakorlatba átültesse az ismereteket. A gumiabroncs a jármű „idegrendszere”, valamint a „dolgok internete” (IoT) összekapcsolt világának részét képezi majd. Ily módon gyorsan alkalmazkodhat a változó körülményekhez, valamint a flották és felhasználóik mobilitás mint szolgáltatás (Mobility as a Service, MaaS) iránti növekvő igényeihez.

A Goodyear Eagle 360 Urban gumiabroncsainak bionikus felületét érzékelők hálózzák be, aminek köszönhetően a koncepcióabroncs ellenőrizheti saját állapotát és információkat gyűjthet be a környezetéből, például az út felületéről. A többi járművel, valamint infrastrukturális, forgalmi és mobilitási irányítási rendszerekkel összekapcsolódva az Eagle 360 Urban a környezetéből is valós idejű információkat gyűjt.

A fenti információforrások kombinálása, valamint azok „deep learning” (gépi mély tanulási) algoritmusokkal programozott neurális hálózatok használatával megvalósuló azonnali feldolgozása révén az Eagle 360 Urban képes döntéseket hozni az adott helyzetben megfelelő lépésekről. Ráadásul az Eagle 360 Urban a mesterséges intelligenciának köszönhetően tanul a korábbi műveletekből, hogy ezáltal optimalizálja a jövőbeni válaszreakciókat.

A gumiabroncs szuperelasztikus polimerből készült bionikus felülete az emberi bőrhöz hasonlóan rugalmas: nyúlik és összehúzódik. A külső réteg alatt olyan erős habszerű anyag húzódik, amely a jármű ránehezedő súlya ellenére is rugalmas marad. E rugalmasságnak köszönhetően a gumiabroncs felszíne alatti, elektromos hatásra formájukat megváltoztató, az emberi izomzathoz hasonló működtető egységek átformálják a gumiabroncs futófelületének mintázatát alkotó egyedi szekciókat, nedves útviszonyok között „gödröcskéket” képezve, száraz körülmények között pedig kisimítva az abroncs felületét. Így gondoskodik az új futófelület a biztonságosabb érintkezési felületről.

Ezzel az alakváltó mintázatával az Eagle 360 Urban a változó út- és időjárási viszonyokhoz alkalmazkodva átalakul. Ezután a koncepcióabroncs megoszthatja az összegyűjtött információkat, az elvégzett műveleteket és azok sikerességét a többi járművel, valamint a dolgok internetének többi elemével.

Ha a gumiabroncs bionikus felülete megsérül, a futófelületbe épített érzékelők meghatározzák a defekt helyét, a gumiabroncs pedig elfordul, hogy máshol érintkezzen az úttal. Ezáltal csökken a defektes részre nehezedő nyomás, és megkezdődhet az öngyógyítási folyamat. Az öngyógyítás olyan anyagok segítségével történik, melyek különleges összetételük révén épp a sérült rész felé folynak, majd egymással fizikai és kémiai reakcióba lépve új molekuláris kötéseket képeznek, és lezárják a lyukat.

A gumiabroncsoknak ez az új generációja hozzáadott értéket képvisel az OEM partnerek és a mobilitást mint szolgáltatást (MaaS) kínáló feltörekvő szolgáltatók számára az üzemidő maximalizálásával és a proaktív karbantartás biztosításával. A napi szinten ingázók számára a gumiabroncsok továbbfejlesztett vezetési élményt nyújtan

Ezt olvasta már?

Continental ContiAttack SM 2Continental

Az új ContiAttack SM 2: Erős futásteljesítmény és teljesítmény közúti és versenypályán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkettő + 17 =