Gumiabroncs gyártói felmérés – Többféle vezetési stílus ütközik Európa útjain

Rate this post

Az LSE és a Goodyear által végzett kutatás hétféle járművezetői személyiséget azonosított

Legyen szó nyári szabadságról vagy a munkahelyi ingázásról, az utakon töltött idő sokak számára feszültséggel teli és bosszantó élmény lehet, derült ki a London School of Economics and Political Science (LSE) szociálpszichológusainak kutatásából.

Az LSE és az abroncsgyártó Goodyear által folytatott, jelenleg is zajló közös kutatás a közúti biztonság szociálpszichológiai aspektusairól rámutatott, hogy többféle módon reagálunk a más sofőrökkel való interakcióink során, melyek saját érzelmeink kezelésén és a többi úthasználó magatartásával kapcsolatos bizonytalanságunkon alapulnak.

A fókuszcsoportokban és európai járművezetőkkel folytatott mély-interjúk során a kutatók hétféle, gyakorta előforduló személyiséggel találkoztak:

1. A tanár: muszáj tudatnia a többi járművezetővel, hogy hol hibáztak, és ez irányú törekvéseiért elismerést vár.
 goodyear tanar 660

2. A mindentudó: úgy véli, hogy körülötte mindenki ostoba és inkompetens, és abban leli örömét, hogy saját járműve biztonságából lenézően kiabál másokkal.
goodyear mindent tudo 660

3. A versenyző: mindenkit meg akar előzni, és idegesíti, ha ezt valaki akadályozza. Ha valaki megpróbálja leelőzni, előfordulhat, hogy gyorsítással vagy a követési távolság csökkentésével próbálja ezt megakadályozni.
goodyear versenyzo 660

4. A büntető: meg akarja büntetni a többi járművezetőt vélelmezett helytelen tetteikért. Adott esetben még ki is száll járművéből, hogy másokat megközelítsen.
goodyear Bunteto 660

5. A filozófus: kész elfogadni mások hibáit, melyekre racionális magyarázatot keres. Vezetés során tudja kezelni érzelmeit.

goodyear Filozofus 660

6. Az óvatos: a vétkes járművezetőket személytelenül kezeli, és veszélyként tekint rájuk.
goodyear ovatos 660

7. Az álmodozó: zenehallgatással vagy telefonálással szigeteli el magát. Az álmodozók adott társadalmi kapcsolatokra összpontosítva próbálják kerülni az interakciót a többi járművezetővel. Ez egyben a frusztráltság csírájában elfojtására szolgáló stratégia is.
goodyear almodozo 660

Ezek a „járművezetői személyiségek” az utakon másokkal történő interakciók során különböző helyzetekben törnek a felszínre.

„Az idő nagy részében nyugodtan ülünk járművünk kényelmes buborékában, ám bármely kanyar mögött lehet, hogy másokra kell reagálnunk, ami kihívásokkal teli és bizonytalan társadalmi környezetté teszi az utakat. Miközben mi mások vezetési stílusa miatt aggódunk, az ő viselkedésük azon is múlik, hogy mi miképp cselekszünk – derült ki a kutatásból. A személyiségeket, melyeket nem kedvelünk, mi magunk teremtjük. Pszichológiai szempontból nézve ezek a személyiségtípusok különböző technikák, melyeket a járművezetők frusztrációik és erős érzelmeik kezelésére használnak. Személyiségünk soha nem egyszerűen ilyen vagy olyan. A helyzettől és a másokkal folytatott interakciótól függően legtöbbünk esetében több oldalunk is a felszínre törhet,” magyarázta Dr. Chris Tennant szociálpszichológus, a kutatási projekt vezetője az LSE-n.

„A legtöbb ilyen magatartásmód veszélyes helyzeteket teremthet az utakon. Saját viselkedésünk és a minket provokáló helyzetek megismerése az első lépés azok jobb kontrolljához, ami önmagunk és mások számára egyaránt biztonságosabb vezetési környezetet teremt az utakon. Az agresszív vezetés elleni jogszabályok hatékony alkalmazása mellett az oktatás és az életen át tartó tanulás jelentik továbbra is a leghatásosabb nyilvános stratégiát a járművezetés eme társadalmi és érzelmi aspektusának kezelésére és a közúti biztonság maximális fokozására,” tanácsolja Olivier Rousseau, a Goodyear EMEA kereskedelmi abroncsokért felelős alelnöke.

A fenti személyiségtípusokat a közös kutatási projekt első része tárta fel, mely minőségi szempontokból vizsgálta a járművezetők magatartását, fókuszcsoportokon és mély-interjúkon keresztül. Kutatásukkal az LSE és a Goodyear arra keresnek választ, milyen hatással vannak a járművezetők egymás magatartására az utakon.

A projekt második része egy 15 országot érintő páneurópai tanulmány, melynek végső eredményei és elemzése októberben várhatók.

Ezt olvasta már?

Teljesítmény és esztétika egy abroncsban: rangos formatervezési díjakat nyert a Continental SportContact 7

Teljesítmény és esztétika egy abroncsban: Continental SportContact 7

Teljesítmény és esztétika egy abroncsban: rangos formatervezési díjakat nyert a Continental SportContact 7

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

18 − tíz =