Főoldal / 1 Egyéb / Gumiabroncsok tesztelése pitypangból

Gumiabroncsok tesztelése pitypangból

Értékeld a cikket

• A TaraxagumTM teljesítményét a svédországi Arvidsjaurban tesztelik
• Az elmúlt években kiemelkedő eredményeket sikerült elérni a magas terméshozamú és ellenálló orosz pitypanggal
• A kutatás hosszú távú célja az ökológiailag, gazdaságilag és társadalmilag egyaránt életképes alternatíva megteremtése a kaucsukfából előállított természetes gumi iránti igény növekedésére

Taraxa gumi

Fontos állomásához érkezett a barátfű (ismertebb nevén pitypang vagy gyermekláncfű) gumiabroncs-gyártásban történő felhasználása. A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója tavaly ősszel mutatta be az első limitált szériás, Taraxagum™ innovatív anyagból készült gumiabroncsát, melynek nevét a növény botanikai nevéből (taraxacum) alkották. A tesztelésre szánt gumiabroncsok a többszörös tesztgyőztes WinterContact TS 850 P mintázatát kapták. A gyermekláncfűből készült gumiabroncsok futófelülete azonban teljes egészében természetes, pitypanggyökérből előállított kaucsuk felhasználásával készült. A tesztabroncsok legyártásával a Continental fontos lépéssel került közelebb hosszú távú céljához, az gumiabroncs-gyártás fenntarthatóbbá tételéhez, illetve a hagyományos nyersanyagoktól való függőségének csökkentéséhez.

“A Fraunhofer Intézettel közösen végzett, sok-sok évnyi intenzív fejlesztési munka után izgatottan várjuk az első pitypangból készült abroncsok közúti tesztjeit” – mondta Nikolai Setzer, a Continental abroncs divízióért felelős igazgatótanácsának tagja. Hozzátette: az eddigi pitypangtermés- valamint a kutatások minőségének lehető leghatékonyabb kipróbálása érdekében a Continental úgy döntött, hogy téli gumiabroncsokat készít, mert ezek nagy arányban tartalmaznak a kaucsukfa nedvéből készült természetes gumit. A gyártó célja továbbra is az, hogy a pitypangalapú gumiabroncsok sorozatgyártása öt-tíz évben belül elkezdődhessen.

Tesztek két országban
Bár a nyári körülmények közötti intenzív tesztek végrehajtásához a Continental rendelkezésére áll a Hannovertől északra található Contidrom tesztkomplexum, az első pitypangalapú futófelülettel készült téli gumiabroncsokat azonban a Continental svédországi Arvidsjaurban, található központjában tesztelik. A cég hagyományosan itt próbálja ki fejlesztés alatt álló termékeit a decembertől áprilisig tartó időszakban.

“A Taraxagum™ fejlesztési folyamatában eddig nagyon ígéretes eredményeket értünk el, jelenleg partnereinkkel közösen fáradozunk a szükséges gyártástechnológia előkészítésén”- fogalmazott Dr. Andreas Topp, a Continental anyag- és folyamatfejlesztésért, illetve gyártástechnológiáért felelős igazgatója. “Biztosak vagyunk benne, hogy a tesztabroncsokkal elért eddigi eredményeinket a közúti tesztek is meg fogják erősíteni és ezzel teljesítjük az abroncsok teljesítményével kapcsolatos célkitűzéseinket.” A Fraunhofer Intézet molekuláris biológiával és alkalmazott ökológiával foglalkozó részlegével (IME), a Julius Kühn Intézettel és a növénytermesztéssel foglalkozó Aeskulap vállalattal közösen végrehajtott, széleskörű kutatások eredményeként az elmúlt években kiváló eredményeket sikerült elérni a magas terméshozamú és ellenálló orosz pitypanggal.

Célkeresztben a fenntartható gumiabroncsgyártás
A kutatás hosszú távú célja az ökológiailag, gazdaságilag és társadalmilag egyaránt életképes alternatíva megteremtése a természetes gumi iránti igény növekedésére. Ez enyhítené a trópusi gumifa-ültetvényekre nehezedő nyomást. A kutatás célja továbbá a kaucsukfa nedvével szembeni függőség csökkentése. Mindezeken túl a Continental európai üzemeihez közelebb fekvő, eddig kihasználatlan mérsékelt övi földterületeken lennének telepíthetők a pitypangültetvények, melyekkel jelentősen csökkenhetnének a szállítási költségek, továbbá a szállítmányozással kapcsolatos káros környezeti hatások.

A Taraxagum™ elnevezésű, pitypangalapú kaucsukot az orosz pitypang gyökeréből nyerik ki. A Continental vezetése alatt álló átfogó kutatás olyan projekteket is tartalmaz, amelyek a Német Szövetségi Élelmezésügyi és Mezőgazdasági, illetve Oktatás- és Kutatásügyi Minisztérium támogatását is élvezik. 2014 májusában a Continental által elindított RUBIN iparosítási projekt elnyerte a 2014-es European GreenTec Awardot, egy környezetvédelmi és üzleti kitüntetést az autó mobilitás kategóriában. A Continental nemrég mutatta be az “Abroncsok a jövőért – Fenntarthatóságot fejlesztünk” című esettanulmányát is, amelyben összefoglalja az abroncsfejlesztés jelenlegi céljait, trendjeit és sikereit.

Ezt olvasta már?

A komplett átalakítást látva garantáltan több autórajongó is levegőért kapkod majd. Ez pedig részben a felniválasztásának is köszönhető: nincs az a szett, ami olyan extra csillogást adna a Challengernek, mint a DOTZ Revvo garnitúrája. A felnik egyedi, duplaküllős kialakítása egyszerre könnyed és agresszív, tökéletesen passzolnak az izomautó karakteréhez.

Formabontó izomautó – DOTZ Revvo

A komplett átalakítást látva garantáltan több autórajongó is levegőért kapkod majd. Ez pedig részben a felniválasztásának is köszönhető: nincs az a szett, ami olyan extra csillogást adna a Challengernek, mint a DOTZ Revvo garnitúrája. A felnik egyedi, duplaküllős kialakítása egyszerre könnyed és agresszív, tökéletesen passzolnak az izomautó karakteréhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkettő + 18 =