ISMÉT BRIDGESTONE ABRONCSOKON SZÁGULD A KECSKEMÉTI EGYETEM NAPELEMES AUTÓJA

Rate this post
A Bridgestone különleges abroncsokat gyártott a magyar napelemes autóra 660
A Bridgestone különleges abroncsokat gyártott a magyar napelemes autóra

A magyar szupertechnológia Dél-Afrika útjait készül meghódítani

Újra Bridgestone abroncsokon startol el a Kecskeméti Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai karának világszínvonalú napelemes autója. Ezúttal a dél-afrikai Sasol Solar Challenge versenyen, szeptember 24 – október 1. között. A megrendezésre kerülő „szuperautó-versenyre” a neves európai, ausztrál, japán és dél-afrikai egyetemek és főiskolák csapatai mellett a startvonalhoz áll a Kecskeméti Egyetem MegaLux autója is, hogy keresztülszelve Dél-Afrikát, Pretoriától Fokvárosig teljesítse aminimum 2100 km-es versenytávot. A világ vezető gumitermék és gumiabroncs vállalata a múlt évhez hasonlóan ezúttal is speciális, kifejezetten a versenyre tervezett és gyártott, ultrakönnyű, alig 1,5 kg súlyú gumikkal segíti a fiatal mérnökökből álló magyar csapatot.

Egy Bridgestone gumiabroncs súlya alig 1,5 kg 660
Egy Bridgestone gumiabroncs súlya alig 1,5 kg

A Kecskeméti Egyetem GAMF csapata által tervezett MegaLux már múlt évben is hatalmas sikert aratott, amikor az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen, megelőzve számos világhírű egyetemet, a 46 csapatból a 7. helyen ért célba. Az alig 160 kg súlyú, javarészt szénszál-kompozitból készült magyar napelemes autón összesen hat négyzetméternyi napelemet helyeztek el, az így összegyűjtött energiát pedig egy lítiumion akkumulátor tárolja.

„A MegaLux-onnagyon sokat dolgozott a csapatunk:módosítottunk a futóművén, mérőrendszerrel és adatgyűjtővel szereltük fel, ennek megfelelően teszteltük és optimalizáltuk. Az autó elektromos rendszerében jelentős fejlesztések történtek, így a CAN-bus hálózaton és a telemetrián keresztül még több információt tudunk eljuttatni a követő autókba, ezzel pedig folyamatosan felügyeljük az autó működését és gyorsabban tudunk változtatni a versenytaktikán. Az ausztrál verseny alatt gyűjtött adatok elemzése során világossá vált, hogy mennyire fontos az optimális gumiabroncsnyomás, ezért az új szénszálas kompozit felnikbe szenzorokat építettünk beaz új keréknyomás ellenőrző rendszer működéséhez” – mondta Kutasi Zoltán csapatvezető.

A négykerekű, de egy-kerék meghajtással és hidraulikus fékrendszerrel bíró MegaLux akár 130 km/h sebességre is képes, de az ausztrál versenyhez hasonlóan Dél-Afrikába sem csak a sebesség számít majd; az autó teljesítményét és erőforrásait a csapatoknak ugyanis össze kell hangolniuk az útviszonyokkal és az időjárással is. Nem véletlen, hogy az állandóan változó, összesen 9 dél-afrikai várost érintő versenytávot 2014-ben az induló 14 csapatból 10 csapat teljesítette.

Az idei verseny különlegessége abban rejlik, hogy nem időre, hanem távolságra megy: a csapatok a kötelezően érintett városok mellett minden nap további „köröket” futhatnak, így a csapatok helyezése a megtett km-ektől függ. A minimális versenytáv 2100 km, de a szervezők szerint egyes csapatok akár 4000-6000 km-et is futhatnak a verseny nyolc napja alatt. A magyar napelemes autóra ezért a Bridgestone innovatív, csak Japánban készülő abroncsokat szállított.

Ausztrália után Dél-Afrikában versenyez a magyar szupertechnológia 660
Ausztrália után Dél-Afrikában versenyez a magyar szupertechnológia

„A Megalux napelemes autóra speciális abroncsokat gyártottunk, amelyeket a díjnyertes ologic technológiánk alapján terveztünk. Az ologic technológia alapján készült abroncsokra keskeny abroncsszélesség és nagy kerékátmérő jellemző. Ennek is köszönhető,hogy csökken a menet közben fellépő abroncsdeformáció és az ezzel járó energiaveszteség. A MegaLux szinte a levegőben úszik majd, hiszen egy abroncs súlya alig éri el a 1,5 kg-ot! A környezettudatosságra épülő technológiát már a gyakorlatban is használjuk, mivel a BMW i3 elektromos autókra is ologic abroncsok kerülnek gyári szerelésként” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

A MegaLux-on 6 négyzetméternyi napelemet helyeztek el a Kecskeméti Egyetem GAMF karának fiatal mérnökei 660
A MegaLux-on 6 négyzetméternyi napelemet helyeztek el a Kecskeméti Egyetem GAMF karának fiatal mérnökei

A napelemes autók dél-afrikai versenye 2008-ban rajtolt el először. A kétévente megrendezésre kerülő versenyen a világ rangos egyetemei és főiskolái méretik meg magukat saját készítésű napelemes autóikkal, összesen öt (Olympia, Challenger, Adventure, Cruiser, Sustainability Fleet) kategóriában. A Challenger kategóriában elstartoló kecskeméti MegaLux autó így a 2015-ös ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge verseny után Dél-Afrikában bizonyíthatja hazánk fontos jövőbeli szerepét a kutatás-fejlesztés és technológiai innovációk terén.

A Bridgestone-ról:
A Bridgestone Corporation a világ vezető gumiabroncs és gumitermék vállalata. A Bridgestone Corporation és leányvállalatai a világ 25 országában 178 gyárat üzemeltetnek, több mint 144.000 munkatársat foglalkoztatnak, míg termékeit több mint 150 országban értékesítik.A Bridgestone küldetése a cég 1931-es alapítása óta változatlan: „Kimagasló minőséggel szolgáljuk a társadalmat”.

A Bridgestone, a világ legnagyobb gumiabroncs és gumitermék gyártójának kulcsfontosságú leányvállalata. A gyár egy kutató-fejlesztő központot és 10 gyárat működtet, több mint 30 európai országban tart fenn irodát, valamint több mint 12.500 alkalmazottal rendelkezik. A BSEU kiváló abroncsait mind Európán belül, mind globálisan értékesítik.

A Bridgestone Csoport 2008-ban nyitotta meg teljesen automatizált magyarországi gyárát Tatabányán. A Bridgestone Magyarország Kft. 1994-ben alakult és jelenleg több mint 20 főt foglalkoztat.

A Bridgestone-ról szóló további információkért keresse fel a www.bridgestone.hu honlapot, vagy látogasson el Facebook oldalunkra.

Ezt olvasta már?

Az Apollo Tyres kétéves szponzori szerződést köt a német SL Trucksport 30-al a teherautóversenyzésről

Az Apollo Tyres szerződést köt a SL Trucksport 30-al

A Tor Truck Racinggel eltöltött két évet követően az Apollo Tyres új, szponzori szerződést kötött az SL Trucksport 30-zal.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük