Gyilkos különbségek: a hőség az abroncsok tudását is jelentősen befolyásolja. Kihasználták a kánikulát, a forróságban is összevetettek néhány gumiabroncsot, hogy megtudják, mit várhatunk tőlük a hőségben.
Az Autónavigátor.hu és a Nonstopgumi.hu valóságtesztje, +50 Celsius fokon mértünk
![Ezúttal a kánikulában mértek a szokott csapattal, a nonstopgumi.hu abroncsaival és szerelésével, a Hungaroring Tanpályáján, kiszolgált rendőrségi Ford Focusokkal, hazai, valós körülmények között.](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula01.jpg)
Teljes egészében nem ismételték meg tavasszal szokásos nyárigumi-tesztjüket, de ismét kivitték a nonstopgumi csapatát és néhány abroncs szettet a Hungaroringre.
Itt megnézték, miként viselkednek kánikulában az abroncsok. A tavasszal, 25 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten legjobbnak találtatott Goodyear EfficientGrip Performance. E mellett egy olcsó kínai nyári gumi, az Infinity Ecosis. Valamint egy négyévszakos, a tavasszal sem remekelő Kumho Solus Vier KH21. Egy középkategóriás téli, a Kleber Krisalp HP2. Valamint első ízben a Michelin új „csodaabroncsa”, az állítólag minden időjárási körülmény között helytálló CrossClimate is szerepelt. Tavasszal utóbbi még nem volt elérhető, de most bizonyíthatott. Hogy ne csak a többi gumival vessék össze, vittek a tavasszal próbált, akkor a középmezőnyben végző Michelin Energy Saver+ sorozatból is, így összesen hat széria szerepelt a kánikulai teszten.
![Tesztünk egyértelműen megmutatta, hőségben minden abronccsal egy kicsikét nagyobb fékutat kapunk, mint enyhébb hőmérsékleten. A próbált klasszikus négyévszakos abroncs még a tesztelt télinél is jobban elvérzett.](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula02.jpg)
Mivel a Forma-1 előtt a Hungaroringre már nem hajthattak fel, ezúttal csakis a Tanpályán mértek, s csupán 60 km/órás tempóról vészfékezve, valamint körpályán tudtak adatokat gyűjteni.
A méréseket természetesen száraz és vizes aszfalton is elvégezték, a szokott módszerrel, ötszöri ismétléssel és precíz, GPS alapú méréssel, a GPS Aréna műszereivel. Bár a tavaszi tesztnél megszokottnál kevesebb lépéssel vallatták az abroncsokat, így is nagyon látványos különbségeket kaptak. Például azt, hogy míg tavasszal 60 km/óráról a legjobb gumikkal szárazon 14,2-14,3 méter alatt meg tudtunk állni, 25 helyett 50 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten (nem is vészes, 33 Celsius fokos levegőhőmérséklet mellett) legkevesebb 15,4 méterre volt szükség.
Önmagához mérten a tavaszi tesztgyőztes Goodyear szárazon fékezésben 1,6 métert romlott.
Az Infinity csupán 1 métert, s most jobban szerepelt, mint a Goodyear. Ez bizony nem kis szó! Nedves úton még nagyobb volt a Goodyear lemaradása: 4,6 méteres többletet hozott saját magához képest a hőségben. A tavaszi bajnok így a szerényebb hátrányt, azaz stabilabb teljesítményt mutató Michelin és Infinity nyári abroncsoktól érezhetően lemaradva most a legrosszabb nyári gumiként szerepelt. Természetesen jobban, mint a téli Kleber vagy a négyévszakos Kumho, ami egészen egyszerűen elvérzett a forró aszfalton.
![A diagramról jól leolvasható az egyes abroncsokkal 60 km/óráról adódott fékút. A Michelin CrossClimate jól vizsgázott, a négyévszakos és a téli abroncs többletét nem érdemes bevállalni. Megdöbbentő az Infinity kimagasló eredménye, viszont a kopása is.](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula03.jpg)
Nagy kérdés volt, hogy mit tud a nem négyévszakosnak hívott, hanem minden időjárási körülmény között megfelelőként hirdetett Michelin CrossClimate, ami persze a gumisok rémálma lehet, hiszen fölöslegessé teheti a szezononkénti gumicserét. És egyelőre azt kell mondjuk, valóban félhetnek tőle. A nyári teszt alapján ugyanis ígéretesnek tűnik. A nyári gumikhoz mérten száraz úton minimális lemaradása volt, nedves aszfalton pedig hajszálnyi előnnyel a Goodyear EfficientGrip Performance előtt végzett. A nedves körpályán elérhető kanyarsebességben pontosan azt − a legjobbnak számító − eredményt tudta, amit a Michelin Energy Saver+. Ha a téli teszten is ilyen jól, vagy akár csak közel ilyen jól szerepel majd, akkor a keveset autózók számára akár ajánlható is lesz.
Persze igencsak kompromisszumosan és sok feltétellel.
Hátra vannak még a téli mérések, ott is jól kell szerepeljen ahhoz, hogy valóban ajánlható legyen. A sokat autózók számára vélhetően nem lesz opció. Kopása a teszt szerint jelentősebbnek tűnik, mint egy jó nyári abroncsé, akár a Michelin nyári abroncsáé. A CrossClimate ára pedig igencsak magas. Az Energy Saver+ 21 ezer forint körül megkapható, a CrossClimate kiskereskedelmi ára a tesztelt 195/65R15 méretben 35 ezer forint. Szerény a két jó garnitúra felára, amivel biztosak lehetünk abban, hogy mindig megfelelő tudású abroncs lesz autónkon. Az is igaz persze, hogy a mai, gyakorta változó időjárásban sokszor jönne jól az „univerzális” abroncs, meg amúgy is nagy kényelem lenne az átszerelés megspórolása, de várjuk csak meg a téli teszteket!
![Ha nem is a legjobb nyári gumik szintjét hozta a Michelin CrossClimate, de így is a tavasszal legjobb Goodyear EfficientGrip Performance elé került a vizes úton. A Michelin stabil teljesítményével most remekelt, de esetében is nagyobb a fékút hőségben](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula04.jpg)
Ami viszont egyértelműen és támadhatatlanul kiderült az egyrészt az, hogy a klasszikus négyévszakos és a téli abroncsok a kánikulában hasonlóan veszélyesek, mint télen a nyári gumik. Száraz aszfalton a Kumho Solus Vier KH21 a legjobb nyárihoz mérten csaknem 3 méterrel, azaz 16 százalékkal, nedves aszfalton több mint 4 méterrel, 20 százalékkal hosszabb fékutat adott. Ezek olyan különbségek, amelyek kapcsán bizonyára belátja mindenki azt, hogy a gumin nem szabad spórolni. Sokkal több múlik rajta, mint amennyibe maga az abroncs kerül.
![kanikula07 gumi teszt](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula07.png)
De nem csak az egyes abroncsok közötti tudáskülönbséget kell szem előtt tartani. Hanem azt is, hogy (ahogyan az a fenti táblázatból kiolvasható) a legjobb, márkás, akár tavaszi körülmények között tesztgyőztes abroncsok jellemzői is megváltoznak a kánikulában. Ezért aztán nem a zsúfolt autópályákon jellemzően látott, az ideálisnál is szerényebb, hanem sokkal inkább nagyobb követési távolságokat kell hagyni. A kánikula nem csak az emberi szervezetet, az abroncsokat is meggyötri. Összértékelésünk, a fékutak 30-30%-os, a nedves aszfalton mért kanyarjellemzők és a kopásállóság 20-20%-os súlyozása alapján most is a prémiummárkás nyári abroncsok végeztek az élen. Meglepetés volt a kínai Infinity és a Michelin CrossCliamte jó teljesítménye is. Talán még az is, hogy a téli Kleber jobban szerepelt, mint a négyévszakos Kumho.
![kanikula09 gumi teszt](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/07/kanikula09.png)
Köszönjük a lehetőséget a cikk megjelenéséhez:
autonavigator.hu, nonstopgumi.hu
A gumiabroncs teszteket itt találod >>>
Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!
Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>
Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>
Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>
![File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.](https://gumipiacmagazin.hu/wp-content/uploads/2020/04/File-G%C3%A1bor-300-gumibroncs-sz%C3%B3viv%C5%91.jpg)
File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu