Kánikulai gumiabroncs teszt 2015

Rate this post

Gyilkos különbségek: a hőség az abroncsok tudását is jelentősen befolyásolja. Kihasználták a kánikulát, a forróságban is összevetettek néhány gumiabroncsot, hogy megtudják, mit várhatunk tőlük a hőségben.

Az Autónavigátor.hu és a Nonstopgumi.hu valóságtesztje, +50 Celsius fokon mértünk

Ezúttal a kánikulában mértek a szokott csapattal, a nonstopgumi.hu abroncsaival és szerelésével, a Hungaroring Tanpályáján, kiszolgált rendőrségi Ford Focusokkal, hazai, valós körülmények között.
Ezúttal a kánikulában mértek a szokott csapattal, a nonstopgumi.hu abroncsaival és szerelésével, a Hungaroring Tanpályáján, kiszolgált rendőrségi Ford Focusokkal, hazai, valós körülmények között.

Teljes egészében nem ismételték meg tavasszal szokásos nyárigumi-tesztjüket, de ismét kivitték a nonstopgumi csapatát és néhány abroncs szettet a Hungaroringre.

Itt  megnézték, miként viselkednek kánikulában az abroncsok. A tavasszal, 25 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten legjobbnak találtatott Goodyear EfficientGrip Performance. E mellett egy olcsó kínai nyári gumi, az Infinity Ecosis. Valamint egy négyévszakos, a tavasszal sem remekelő Kumho Solus Vier KH21. Egy középkategóriás téli, a Kleber Krisalp HP2. Valamint első ízben a Michelin új „csodaabroncsa”, az állítólag minden időjárási körülmény között helytálló CrossClimate is szerepelt. Tavasszal utóbbi még nem volt elérhető, de most bizonyíthatott. Hogy ne csak a többi gumival vessék össze, vittek a tavasszal próbált, akkor a középmezőnyben végző Michelin Energy Saver+ sorozatból is, így összesen hat széria szerepelt a kánikulai teszten.

Tesztünk egyértelműen megmutatta, hőségben minden abronccsal egy kicsikét nagyobb fékutat kapunk, mint enyhébb hőmérsékleten. A próbált klasszikus négyévszakos abroncs még a tesztelt télinél is jobban elvérzett.
Tesztünk egyértelműen megmutatta, hőségben minden abronccsal egy kicsikét nagyobb fékutat kapunk, mint enyhébb hőmérsékleten. A próbált klasszikus négyévszakos abroncs még a tesztelt télinél is jobban elvérzett.

Mivel a Forma-1 előtt a Hungaroringre már nem hajthattak fel, ezúttal csakis a Tanpályán mértek, s csupán 60 km/órás tempóról vészfékezve, valamint körpályán tudtak adatokat gyűjteni.

A méréseket természetesen száraz és vizes aszfalton is elvégezték, a szokott módszerrel, ötszöri ismétléssel és precíz, GPS alapú méréssel, a GPS Aréna műszereivel. Bár a tavaszi tesztnél megszokottnál kevesebb lépéssel vallatták az abroncsokat, így is nagyon látványos különbségeket kaptak. Például azt, hogy míg tavasszal 60 km/óráról a legjobb gumikkal szárazon 14,2-14,3 méter alatt meg tudtunk állni, 25 helyett 50 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten (nem is vészes, 33 Celsius fokos levegőhőmérséklet mellett) legkevesebb 15,4 méterre volt szükség.

Önmagához mérten a tavaszi tesztgyőztes Goodyear szárazon fékezésben 1,6 métert romlott.

Az Infinity csupán 1 métert, s most jobban szerepelt, mint a Goodyear. Ez bizony nem kis szó! Nedves úton még nagyobb volt a Goodyear lemaradása: 4,6 méteres többletet hozott saját magához képest a hőségben. A tavaszi bajnok így a szerényebb hátrányt, azaz stabilabb teljesítményt mutató Michelin és Infinity nyári abroncsoktól érezhetően lemaradva most a legrosszabb nyári gumiként szerepelt. Természetesen jobban, mint a téli Kleber vagy a négyévszakos Kumho, ami egészen egyszerűen elvérzett a forró aszfalton.

A diagramról jól leolvasható az egyes abroncsokkal 60 km/óráról adódott fékút. A Michelin CrossClimate jól vizsgázott, a négyévszakos és a téli abroncs többletét nem érdemes bevállalni. Megdöbbentő az Infinity kimagasló eredménye, viszont a kopása is.
A diagramról jól leolvasható az egyes abroncsokkal 60 km/óráról adódott fékút. A Michelin CrossClimate jól vizsgázott, a négyévszakos és a téli abroncs többletét nem érdemes bevállalni. Megdöbbentő az Infinity kimagasló eredménye, viszont a kopása is.

Nagy kérdés volt, hogy mit tud a nem négyévszakosnak hívott, hanem minden időjárási körülmény között megfelelőként hirdetett Michelin CrossClimate, ami persze a gumisok rémálma lehet, hiszen fölöslegessé teheti a szezononkénti gumicserét. És egyelőre azt kell mondjuk, valóban félhetnek tőle. A nyári teszt alapján ugyanis ígéretesnek tűnik. A nyári gumikhoz mérten száraz úton minimális lemaradása volt, nedves aszfalton pedig hajszálnyi előnnyel a Goodyear EfficientGrip Performance előtt végzett. A nedves körpályán elérhető kanyarsebességben pontosan azt − a legjobbnak számító − eredményt tudta, amit a Michelin Energy Saver+. Ha a téli teszten is ilyen jól, vagy akár csak közel ilyen jól szerepel majd, akkor a keveset autózók számára akár ajánlható is lesz.

Persze igencsak kompromisszumosan és sok feltétellel.

Hátra vannak még a téli mérések, ott is jól kell szerepeljen ahhoz, hogy valóban ajánlható legyen. A sokat autózók számára vélhetően nem lesz opció. Kopása a teszt szerint jelentősebbnek tűnik, mint egy jó nyári abroncsé, akár a Michelin nyári abroncsáé. A CrossClimate ára pedig igencsak magas. Az Energy Saver+ 21 ezer forint körül megkapható, a CrossClimate kiskereskedelmi ára a tesztelt 195/65R15 méretben 35 ezer forint. Szerény a két jó garnitúra felára, amivel biztosak lehetünk abban, hogy mindig megfelelő tudású abroncs lesz autónkon. Az is igaz persze, hogy a mai, gyakorta változó időjárásban sokszor jönne jól az „univerzális” abroncs, meg amúgy is nagy kényelem lenne az átszerelés megspórolása, de várjuk csak meg a téli teszteket!

Ha nem is a legjobb nyári gumik szintjét hozta a Michelin CrossClimate, de így is a tavasszal legjobb Goodyear EfficientGrip Performance elé került a vizes úton. A Michelin stabil teljesítményével most remekelt, de esetében is nagyobb a fékút hőségben
Ha nem is a legjobb nyári gumik szintjét hozta a Michelin CrossClimate, de így is a tavasszal legjobb Goodyear EfficientGrip Performance elé került a vizes úton. A Michelin stabil teljesítményével most remekelt, de esetében is nagyobb a fékút hőségben

Ami viszont egyértelműen és támadhatatlanul kiderült az egyrészt az, hogy a klasszikus négyévszakos és a téli abroncsok a kánikulában hasonlóan veszélyesek, mint télen a nyári gumik. Száraz aszfalton a Kumho Solus Vier KH21 a legjobb nyárihoz mérten csaknem 3 méterrel, azaz 16 százalékkal, nedves aszfalton több mint 4 méterrel, 20 százalékkal hosszabb fékutat adott. Ezek olyan különbségek, amelyek kapcsán bizonyára belátja mindenki azt, hogy a gumin nem szabad spórolni. Sokkal több múlik rajta, mint amennyibe maga az abroncs kerül.

kanikula07 gumi teszt

De nem csak az egyes abroncsok közötti tudáskülönbséget kell szem előtt tartani. Hanem azt is, hogy (ahogyan az a fenti táblázatból kiolvasható) a legjobb, márkás, akár tavaszi körülmények között tesztgyőztes abroncsok jellemzői is megváltoznak a kánikulában. Ezért aztán nem a zsúfolt autópályákon jellemzően látott, az ideálisnál is szerényebb, hanem sokkal inkább nagyobb követési távolságokat kell hagyni. A kánikula nem csak az emberi szervezetet, az abroncsokat is meggyötri. Összértékelésünk, a fékutak 30-30%-os, a nedves aszfalton mért kanyarjellemzők és a kopásállóság 20-20%-os súlyozása alapján most is a prémiummárkás nyári abroncsok végeztek az élen. Meglepetés volt a kínai Infinity és a Michelin CrossCliamte jó teljesítménye is. Talán még az is, hogy a téli Kleber jobban szerepelt, mint a négyévszakos Kumho.

kanikula09 gumi teszt

Köszönjük a lehetőséget a cikk megjelenéséhez:

autonavigator.hu, nonstopgumi.hu


A gumiabroncs teszteket itt találod >>>

Az új hírekről azonnal értesülhetsz Facebook oldalunkról is, – Kedveld!

Videó csatornánkon mindig fogsz találni valami érdekeset, iratkozz fel >>>

Instagram oldalunkat itt tudod figyelemmel kísérni >>>

Twitter oldalunkat is megtalálhatod >>>

File Gábor info(kukac)gumipiacmagazin.hu +36305620602.

File Gábor
A gumiabroncsok szóvivője
info(kukac)gumipiacmagazin.hu

Ezt olvasta már?

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

A Hankook 2025-2026-ban a Junior ERC partnere

Az RTH versenyabroncs Kft.-vel közösen a Hankook, hivatalosan a Junior ERC gumiabroncs-beszállító bajnoki partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhárom + tizenkilenc =